Odbiór techniczny mieszkania mogą nam utrudniać emocje. Warto więc zabrać ze sobą osobę niezwiązaną emocjonalnie z danym lokalem, która krytycznym okiem spojrzy na jakość jego wykonania. Jeszcze lepiej byłoby, gdy będzie to ktoś posiadający wiedzę z zakresu budownictwa. Można też skorzystać z fachowej usługi. Jej koszt nie powinien przekroczyć 300 złotych.
Warto przeczytać: Lepiej odebrać mieszkanie z fachowcem, czy samemu?
Zobacz, co trzeba sprawdzić przy odbiorze mieszkania od dewelopera
Źródło: Dzień Dobry TVN/x-news
Ważna jest pora dnia, podczas której lokal zostanie poddany ocenie. Zgodnie z normami odbiór lokalu przeprowadza się przy świetle dziennym, a nie sztucznym. Łatwiej dostrzec niedoskonałości przy dobrym oświetleniu. Szczególną uwagę należy zwrócić na zarysowanie i trwałe zabrudzenia szyb, ram okiennych, usterki parapetów, zarysowania drzwi i istotne zarysowania ścian, sprawdzić mechanizmy i obsadzenie drzwi i okien (powinny się one otwierać i zamykać łatwo, bez tarcia elementów o siebie).
Moment odbioru technicznego jest decydujący w kwestii ewentualnych roszczeń nowego nabywcy. Gdy usterki zostaną zauważone później, trudniej nam dochodzić swego. A usunięcie usterek może słono kosztować. Wymiana zarysowanej okleiny drzwi wejściowych to wydatek rzędu kilkuset złotych, nie wspominając o znacznie droższej wymianie okien czy szyb, które w nowoczesnych systemach okiennych wymienia się całymi połówkami. Odbiór techniczny należałoby więc zaplanować na dzień wolny od pracy.
Do odbioru mieszkania warto się przygotować
Na odbiór techniczny lokalu należy zabrać przyrząd do mierzenia kątów i miarkę oraz poziomnicę. Miarka posłuży do zmierzenia otworów drzwiowych, czy odległości między drzwiami i ścianą. Błędne usytuowanie otworu drzwiowego może uniemożliwić np. wstawienie pralki. Podczas odbioru mieszkania przydać się może także próbnik napięcia lub żarówka z oprawką i przewodami, dzięki której sprawdzimy działanie instalacji elektrycznej.
Dowiedz się: Jak domagać się usunięcia wad w mieszkaniu
Poprawność ułożenia tynków sprawdza się z użyciem dwumetrowej poziomnicy. Należy podkreślić, że stosowanego przez deweloperów tynku gipsowego nie należy mylić z gładzią gipsową. W efekcie na ścianach w nowym mieszkaniu dopuszczalne są niewielkie nierówności. Poziomnica będzie też potrzebna na balkonie. Jego podłoże musi mieć odpowiedni spadek, skierowany lekko na zewnątrz budynku. Przydadzą się też zapałki lub zapalniczka do sprawdzenia czy sprawnie działa instalacja wentylacyjna (płomień powinien zwracać się w kierunku kratki wentylacyjnej).
Podczas odbioru mieszkania trzeba pamiętać o tym, że jest on wykonywany głównie po to, aby sprawdzić czy deweloper oddaje nabywcy lokal zgodny z obietnicami. A więc czy jakość i standard poszczególnych elementów wykończenia jest zgodna z umową. Jeśli deweloper obiecał okna drewniane, mrozoodporne płytki na balkonie, a parapety z kamienia naturalnego, to rozwiązana gorszego rodzaju rodzą roszczenia ze strony nabywcy o wymianę zgodną z umową lub obniżenie ceny lokalu. Dobrym doradcą przy odbiorze technicznym jest też projekt budowlany mieszkania, dlatego należy zabrać go na odbiór. Trzeba, co może wydać się dziwne, sprawdzić metraże poszczególnych pomieszczeń.
Usterki trzeba zapisać w protokole odbioru
Uszkodzenia, uchybienia i niedoróbki muszą znaleźć się w protokole odbioru technicznego lokalu. Za odpowiednie obniżenie ceny mieszkania, nabywca może zrezygnować z wymagania zrobienia niektórych napraw i zająć się nimi później osobiście.
Podpisanie protokołu odbioru nie sprawia automatycznie, że nowy nabywca traci prawo do zgłaszania usterek, które ujawnią się z czasem. Wtedy w grę wchodzi rękojmia, która nawet niepowołana w umowie działa z mocy prawa przez 3 lata na konstrukcję budynku i przez rok na wykończenie. Roszczenia z tytułu rękojmi muszą być zgłaszane w formie pisemnej. Gwarancja na mieszkanie praktycznie nie występuje, na poszczególne elementy wykończenia – owszem. Warto, aby deweloper w trakcie odbioru przekazał klientowi dokumenty dotyczące gwarancji na przykład na drzwi czy okna, a także wszelkie instrukcje użytkowania. W przypadku stwierdzenia usterek w elementach objętych zarówno rękojmią jak i gwarancją, można domagać się ich wymiany, naprawy lub pieniężnej rekompensaty.
Należy rozróżnić dwa pojęcia: „odbiór techniczny" i „odbioru lokalu". Pierwszy z nich polega na sprawdzeniu jakości wykonania mieszkania. Drugi wiąże się ze spisaniem stanu liczników, odbiorem kluczy, a co za tym idzie także płaceniem czynszu. – Część deweloperów łączy oba odbiory, a część je rozdziela. Drugie rozwiązanie jest bardziej korzystne dla klienta. Nabywca odbiera bowiem klucze już po usunięciu usterek, a więc płaci czynsz dopiero od momentu, gdy bez przeszkód może zająć się wykończeniem lokalu. Ponadto dopóki klient nie odbierze kluczy koszty utrzymania lokalu ponosi deweloper, co dodatkowo mobilizuje go do szybszego usunięcia usterek. O tym czy odbiory będą przeprowadzone łącznie czy nie z reguły mówi umowa przedwstępna.