Odbiór mieszkania. Lepiej z fachowcem, czy samemu odebrać lokal

redakcja.regiodom, Metrohouse
Inspektor budowlanyOdbiór mieszkania. Lepiej z fachowcem, czy samemu odebrać lokal
Inspektor budowlanyOdbiór mieszkania. Lepiej z fachowcem, czy samemu odebrać lokal Metrohouse
Udostępnij:
Ostatni krok w drodze do własnego mieszkania, to odbiór lokalu od dewelopera. Coraz częściej odbiór mieszkania przeprowadzamy w asyście specjalisty.

Dzięki temu, że odbieramy lokal z osobą, która zna się na rzeczy możemy zaoszczędzić nerwy. A w skrajnych sytuacjach uniknąć kosztownych napraw w krótkim czasie po wprowadzeniu się do własnego M.

Klasyka niedoróbek wykrytych podczas odbioru mieszkania

Na osobę odbierającą nowe mieszkanie może czekać wiele przykrych niespodzianek. Należy pogodzić się z tym, że oglądając samodzielnie efekty pracy dewelopera w wielu przypadkach nie zauważymy niedoróbek. Może je dostrzec tylko wprawne oko specjalisty - najlepiej takiego, który ma za sobą bogate doświadczenie przy tego typu zleceniach.

Do kanonu ujawnianych przez inspektorów usterek należą:

  • rysy i uszkodzenia na ścianach,
  • uszkodzenia powierzchni stolarki okiennej i parapetów (m.in. porysowane szyby);
  • pęknięcia tynków;
  • brak napięcia w lokalu;
  • brak kątów prostych w pomieszczeniach.

Przy odbiorze mieszkania nabywca jest najbardziej zaskoczony, jeśli fachowiec wykryje usterki, na które sami z pewnością nie zwróciliby uwagi.
– Zazwyczaj dziwi nabywców, że posadzka, która wygląda na oko całkiem przyzwoicie po przyłożeniu łaty wykazuje duże nierówności. Podobnie rzecz się ma z kątami w kuchni czy łazience, które dopiero po dokładniejszych oględzinach uwidaczniają duże odchyłki – mówi Patryk Pniewski, inspektor Metrohouse z Trójmiasta.

Warto przeczytać artykuł: Fuszerki budowlane na osiedlu domków 

Natomiast zdaniem Andrzeja Perskiego z Warszawy wiele niedoróbek dotyczy detali, które mogą skutecznie uniemożliwić prawidłowe użytkowanie mieszkania. – Klienci nie zwracają uwagi na takie szczegóły, ale wady ujawnią się dopiero w późniejszym okresie. Może to być asymetria płytek na balkonie lub ich odspojenie od powierzchni, nierówne balustrady, samozamykanie drzwi lub okien, umiejscowienie wyłącznika do WC wewnątrz pomieszczenia lub po złej stronie, nierówny montaż grzejników czy brak opisu tablicy rozdzielczej – mówi ekspert.

Krzysztof Cempiel, inspektor z Wrocławia dodaje, że standardem są krzywe tynki, które mimo, iż wyglądają zazwyczaj dość ładnie, to kwalifikują się do znacznych poprawek.

Groźne usterki w nowym mieszkaniu

Obok drobnych usterek trafiają się takie, których naprawa może być trudna, długotrwała i co gorsza kosztowna. Należą do nich np. wady w warstwie izolacji termicznej poddasza, które trudno jest wykryć bezinwazyjnie na etapie odbioru mieszkania. – Jedyna możliwość to sprawdzenie poprawności wykonanych prac na etapie wykonawstwa lub termowizja w okresie zimowym po odbiorze lokalu. Fuszerka w tym zakresie to ogromne straty ciepła, mostki termiczne, miejscowe wychładzanie się zabudowy (nawet przemarzanie ścian) i powstawanie skroplin, a co za tym idzie z czasem gwarantowany grzyb na ścianach – mówi Krzysztof Cempiel.

Przeczytaj również: Jak wykryć usterki w nowym mieszkaniu? Odbiór techniczny 

Inspektorzy zwracają uwagę na często pojawiające się nieszczelności w izolacjach przeciwdeszczowych tarasów i balkonów. W wyniku tych błędów może dochodzić do zalewania mieszkania.

Zdarzają się też nieprawidłowości związane z jakością zastosowanych produktów. – Niekiedy producenci okien oszukują na przekrojach zastosowanych profili okiennych montując profile o pocienionych ściankach i z cieńszymi stalowymi wzmocnieniami, co skutkuje gorszą izolacyjnością termiczną oraz deformacją samych okien, mówi Krzysztof Cempiel.

Warto przeczytać: Współczynnik przenikania ciepła okien 

Do groźnych usterek zaliczamy także te, które bezpośrednio zagrażają życiu. – Może to być np. niesprawny lub niepodłączony wyłącznik różnicowoprądowy, co w niektórych przypadkach grozi porażeniem – mówi Andrzej Perski.

Partacze i deweloperzy z prawdziwego zdarzenia

A oto prosty sposób na wstępne rozpoznanie dewelopera. – Solidny deweloper stara się, by w mieszkaniu przygotowanym do odbioru panował porządek. Wcześniej zadba o wygląd szyb, czystość podłogi, stolarki i sprzętu elektrycznego – uważa Andrzej Perski. 

Aby uniknąć niespodzianek związanych z niskim standardem mieszkania należy zaufać deweloperom, którzy budują swoją renomę już od wielu lat. – Deweloperów można podzielić na tych,którzy dbają o swoją markę i tych z przypadku, którzy zainwestowali pieniądze zarobione w końcówce boomu budowlanego w deweloperkę i teraz z zadyszką próbują przekazać i tak już mocno opóźnione budynki w standardach, o których lepiej nie wspominać – przyznaje Krzysztof Cempiel.

Z obserwacji Patryka Pniewskiego wynika, że 70 proc. deweloperów przyznaje się do popełnionych błędów i wad, które zostały wykryte w lokalu. A następnie poprawia je. – Jednak część deweloperów upiera się przy swoim zdaniu, stara się nie widzieć błędów i rozpoczyna z odbierającym mieszkanie walkę na argumenty. Ok. 10 proc. deweloperów nie uznaje zgłoszonych poprawek i czasem sprawa kończy się w sądzie. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy deweloperowi zależy na bezproblemowych odbiorach.

– Są deweloperzy, którzy chcą współpracować i wyeliminować popełnione błędy. Nieraz pytają o to, jak w przyszłości ustrzec się stwierdzonych wad. Czasami firmy budowlane same zgłaszają się, by sprawdzić ich mieszkania przed odbiorem od generalnego wykonawcy. Mają wtedy pewność, że odbiory mieszkań przejdą gładko. Tym sposobem oni zyskają w oczach klientów, a usunięcie usterek nastąpi przed ostatecznym rozliczeniem z generalnym wykonawcą – opowiada Krzysztof Cempiel

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Nowa ustawa deweloperska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej RegioDom
Dodaj ogłoszenie