Spis treści
Polacy cenią światłowód – kluczowy czynnik przy wyborze nieruchomości
Z najnowszego badania Polskiego Światłowodu Otwartego wynika, że dla 62 proc. Polaków dostęp do światłowodowego łącza jest istotnym lub bardzo istotnym czynnikiem przy zakupie lub wynajmie nieruchomości. To sygnał, którego nie mogą ignorować deweloperzy i zarządcy budynków, zwłaszcza że niemal połowa respondentów (47 proc.) już korzysta z tej technologii, a jedynie 12 proc. deklaruje, że w przyszłości nie będzie jej potrzebować.
– Dostępność światłowodu w nieruchomości staje się istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o jej wyborze. Światłowód spełnia przyszłe wymagania użytkowników, umożliwiając jednoczesne działanie wielu urządzeń IoT, płynny streaming w najwyższej jakości oraz korzystanie z zaawansowanych technologii, takich jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość – podkreśla Michał Banasiuk, Chief Commercial Officer, Polski Światłowód Otwarty.
Nie tylko światłowód, ale też wybór operatora
Dla ponad połowy badanych (54 proc.) samo światłowodowe łącze nie wystarcza – oczekują oni dostępu do ofert więcej niż jednego operatora. 28 proc. respondentów chciałoby mieć do wyboru co najmniej dwóch dostawców.
– Jeszcze do niedawna posiadanie dostępu do usług kilku operatorów oznaczało konieczność doprowadzenia osobnego łącza przez każdego z nich, co dla mieszkańców wiązało się z uciążliwymi pracami. Mamy wrażenie, że ta perspektywa wciąż mocno tkwi w świadomości zarządców nieruchomości i włodarzy miast. Jednak dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej, ponieważ operatorzy hurtowi budują sieć, którą następnie udostępniają wielu operatorom detalicznym. Dla mieszkańców oznacza to jedną instalację, jeden kabel i wiele opcji wyboru – tłumaczy Michał Banasiuk.
Model, w którym operator hurtowy buduje sieć i udostępnia ją różnym dostawcom, sprawia, że użytkownicy mogą korzystać z konkurencyjnych ofert bez konieczności instalowania kolejnych kabli w swoich mieszkaniach. To rozwiązanie korzystne zarówno dla konsumentów, jak i dla operatorów detalicznych.

Co decyduje o wyborze internetu? Nie tylko cena
Choć cena nadal pozostaje kluczowym kryterium przy wyborze dostawcy internetu (72 proc.), niemal równie ważna jest szybkość połączenia – wskazało ją 63 proc. badanych. Na trzecim miejscu znalazła się stabilność i niezawodność łącza (54 proc.).
– Dane pokazują, że wielu Polaków, oprócz ceny abonamentu, zwraca uwagę na prędkość internetu. Pokazuje to, że konsumenci zdają sobie sprawę, że szybkie łącze staje się jednym z narzędzi niezbędnych do funkcjonowania w dzisiejszym świecie – zauważa Michał Banasiuk.
Jak Polacy korzystają z internetu w domach?
Najczęściej internet w polskich gospodarstwach domowych wykorzystywany jest do zdobywania informacji, przeglądania treści online i robienia zakupów (76 proc.). Komunikacja z bliskimi (53 proc.) oraz rozrywka, obejmująca platformy streamingowe, gry online i słuchanie muzyki (49 proc.), to kolejne popularne zastosowania. Praca zdalna stanowi priorytet jedynie dla 16 proc. badanych.
– Wyniki badania pokazują, że dostęp do szybkiego internetu jest dla ludzi podstawową potrzebą – jak w przypadku dostępu do wodociągu czy kanalizacji. Dzięki dostarczaniu prędkości do 5 Gbit/s, budowana przez nas sieć światłowodowa adresuje nie tylko dzisiejsze wymagania domowników, ale również przyszłe. Dzięki temu nasi partnerzy – operatorzy detaliczni – dostarczają do swoich klientów usługi gotowe na cyfrowe wyzwania przyszłości – podsumowuje Michał Banasiuk.
Badanie dla Polskiego Światłowodu Otwartego zostało zrealizowane przez Maison&Partners w październiku 2024 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna. Próba obejmowała 1040 Polaków, reprezentatywnych dla populacji w wieku 18+ pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź RegioDom codziennie. Obserwuj RegioDom.pl!
