Prawie połowa Polaków lubi sprzątać, ale większość stawia na tradycyjne rozwiązania. Smart cleaning na razie w mniejszości

Katarzyna Laszczak
Opracowanie:
Polacy rzadko korzystają z "inteligentnego sprzątania", a większość nawet o nim nie słyszała.
Polacy rzadko korzystają z "inteligentnego sprzątania", a większość nawet o nim nie słyszała. Kowon vn/unsplash.com
Ponad 40% z 1 203 ankietowanych użytkowników, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez Komputronik, przyznało, że lubi sprzątać. Większość z nich jednak korzysta z tradycyjnych metod, ponieważ aż 70% badanych nie sięga po urządzenia smart cleaning. Jakie inne wnioski można wyciągnąć z badania sieci sklepów z elektroniką?

Spis treści

Badanie przeprowadzone przez Komputronik wykazało, że jednoznacznie sprzątać nie lubi 59,77 proc. badanych.

Osoby, które decydują się na dbanie o porządek, najczęściej robią to raz w tygodniu (32,75 proc. wskazań). Kolejne osoby chwytają za zmiotkę lub włączają odkurzacz czy robota sprzątającego 2-3 razy w tyg. – blisko co 4 odpowiedź (23,69 proc.). Codziennie sprząta 16,71 ankietowanych. Kilka razy w miesiącu – 10,72. Raz w miesiącu – 8,73 proc. Natomiast w ogóle tej czynności nie wykonuje 7,40 proc.

Większość sprzątających to tradycjonaliści – tyle samo użytkowników nie słyszało o smart cleaning

Blisko 7 na 10 pytanych (68,83 proc.) o to, czy korzystają z inteligentnych urządzeń sprzątających odpowiada „nie”, co oznacza, że o inteligentnym sprzątaniu słyszało 31,17 proc. badanych.

Wyniki badania Komputronik na temat naszych nawyków w kwestii sprzątania oraz zjawiska smart cleaning mogą świadczyć o tym, że Polacy są tradycjonalistami. 67,50 proc. osób, które zapytaliśmy o znajomość tego hasła nie słyszała o nim. Przeszło połowę badanych – 51,28 proc. – odstrasza cena. Pokazuje to też odpowiedź na pytanie, „jaki przedział cenowy jest Twoim zdaniem optymalny, jeśli chodzi o inwestycje w rozwiązania smart cleaning”. Prawie 75 proc. użytkowników wskazało przedziały od 1000 do ponad 2000 zł. Ceny prostych robotów sprzątających zaczynają się już od kilkuset złotych – komentuje i wyjaśnia Paweł Szałamacha, Dyrektor dywizji. Dział zarządzania produktami w Komputronik S.A.

Oszczędność czasu, wygoda i automatyzacja to najważniejsze dla użytkowników zalety smart cleanig

Wśród korzyści wynikających ze smart cleaning ankietowani najczęściej wskazują na „oszczędność czasu” – 71,47 proc. Ponadto „wygodę i optymalizację” wybiera 63,47 proc., „automatyzacja” jest kluczowa dla 57,33 proc., „funkcjonalność” wskazuje 36,53 proc., „jakość sprzątania” – 30,93 proc., a „innowacyjność” – 20,8 proc.

Najbardziej pożądaną cechą inteligentnych urządzeń jest „możliwość mapowania pomieszczeń”, na co wskazuje 79,47 proc. ankietowanych. Co druga osoba (51,73 proc.) wskazała na możliwość ustawienia harmonogramu działań poszczególnych sprzętów, a blisko co drugi ankietowany (48,8 proc.)„automatyczne opróżnianie pojemnika/samooczyszczenie”.

Dla ponad połowy użytkowników ważna jest marka, a największym powodzeniem cieszą się znani producenci

Chociaż użytkownicy zdają się być podzieleni w kwestii przywiązania do marki urządzenia, jeśli chodzi o inteligentne sprzątanie, to gdy już decydują się na ich użycie, wybierają znane firmy z segmentu inteligentnego sprzątania – komentuje Paweł Szałamacha.

Wyniki badania Komputronik pokazują, że 55,73 proc. użytkowników przywiązuje wagę do marki w kwestii sprzątania. Oznacza to, że aspekt ten nie ma znaczenia dla 45,07 proc.

Użytkownicy, którzy korzystają z urządzeń smart cleaning najczęściej wskazują na markę Roborock Technology Co. – 42,86 proc. Xiaomi Corporation miało 37,07 proc. wskazań. Co 4. sprzątający w inteligentnym duchu wybiera iRobot Corporation. Co 5. – Samsung Electronics Co. Ltd. Kolejnymi najchętniej wykorzystywanymi markami są Dreame i Dyson (po 12,27 proc.) i LG Electronics Inc. (8,53 proc.). Po 4 proc. zyskały Silvercrest oraz Vorwerk SE & Co. KG. Kolejne 15 marek jest wybierane każdorazowo przez mniej niż 4 proc. użytkowników, co pokazuje, że cieszą się mniejszym zainteresowaniem. Wśród nich można wymienić np. Hoffen, Panasonic Holdings Corporation czy Carneo.

Smart cleaning to nowoczesne podejście do utrzymania czystości. Technologie optymalizują sprzątanie

Smart cleaning jest nowoczesnym podejściem do utrzymywania czystości, które wykorzystuje zaawansowane technologie i zautomatyzowane urządzenia, takie jak roboty sprzątające, czujniki, sztuczną inteligencję (AI) i Internet rzeczy (IoT). Technologie te pozwalają na bardziej efektywne, precyzyjne i czasowo zoptymalizowane sprzątanie przestrzeni – komentuje Paweł Szałamacha z Komputronik.

Jak wynika z danych IMARC Group, wielkość globalnego rynku inteligentnego czyszczenia i higieny osiągnęła w 2023 r. 4,4 miliarda dolarów. Według predykcji tej firmy do 2032 r. rynek ten osiągnie wartość 14,4 mld dol., przy stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej 13,7 proc. w latach 2024 – 2032. Jeszcze szybszy rozwój prognozuje MarketsandMarkets. Zdaniem tej firmy, do 2026 r. rynek robotów sprzątających będzie wart 7,5 mld dol., a CAGR wyniesie średniorocznie 23,2 proc. Raport firmy Euromonitor szacuje, że w latach 2023 – 2025 sprzedaż robotów sprzątających w Europie wzrośnie o 40 proc. Będą go napędzały przede wszystkim kraje, takie jak Niemcy, Francja i Wielka Brytania. A jak na tym tle wypadnie Polska? Czas pokaże.

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 1 – 14 października 2024 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1 203 osób. Ankieta zawierała 12 pytań – jednokrotnego oraz wielokrotnego wyboru.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom