Co spółdzielnia mieszkaniowa, to inne statuty i regulaminy. Komisje ma jednak podobne, bo przecież każda spółdzielnia posiada jednakowe cele. W SM najczęściej funkcjonują komisje: rewizyjna, skrutacyjna, remontowa, ds. czynszowych, przetargowa oraz ds. kulturalno-oświatowych. Z reguły każda komisja wybiera spośród swojego grona przewodniczącego, zastępcę (lub zastępców) i sekretarza. Uchwały zapadają, gdy zostaną poparte większością głosów. Tłumaczymy zadania poszczególnych komisji.
Komisja rewizyjna
Jej działka to przede wszystkim finanse. Ocenia ona działania zarządu spółdzielni mieszkaniowej i przedstawia tę ocenę radzie nadzorczej tejże spółdzielni. Członkowie komisji rewizyjnej do swoich zadań zaliczają m.in. opiniowanie projektów regulaminów oraz innych przepisów mających obowiązywać na terenie SM, a odnoszących się do wydatków poniesionych przez spółdzielnię. Kolejne zadanie to sprawdzanie planów i wydatków poniesionych na działania zrealizowane przez SM, kontrola prawidłowości wydatkowania funduszy, jakimi dysponuje SM, nadzór nad prowadzonymi przetargami, ocena prawidłowości przeprowadzenia inwentaryzacji majątku spółdzielni oraz ocena prowadzenia rachunkowości. W razie stwierdzenia nieprawidłowości, komisja rewizyjna wydaje zarządowi zalecenia usunięcia ich w określonym czasie. Członkowie tej komisji opiniują również zmiany organizacyjne w SM, a także funduszu płac pracowników spółdzielni.
Komisja remontowa
Zwana jest też komisją budowlaną, eksploatacji, zadań gospodarczych, inwestycyjną lub techniczną. Jej główny cel stanowi nadzór nad stanem technicznym budynków oraz ocena inwestycji, czyli planowanych budów. Członkowie komisji oceniają prawidłowość wykonywanych czy wykonanych prac remontowych, zużycia mediów czy zagospodarowania zieleni na terenie SM. Opiniują plany remontowe i prawidłowość ich realizacji. Następne zadania to współpraca z pracownikami technicznymi i radami osiedla odnośnie utrzymania we właściwym stanie technicznym budynków i terenów zielonych. Komisja remontowa co roku też bierze udział w przeglądach okresowych nieruchomości należących do SM.
Poznaj różnice: Mieszkanie od dewelopera i spółdzielni mieszkaniowej
Komisja ds. czynszowych
Zajmuje się kontrolą prowadzonej ewidencji wpłat tytułem czynszu i innych, ponoszonych przez mieszkańców. Jej zadania to także nadzór nad prawidłowością naliczeń dotyczących wysokości opłat, wystawianiem faktur dotyczących czynszów, księgowaniem wpłat z ww. tytułów. Następne zadanie stanowi prowadzenie windykacji zaległości z tytułu opłat mieszkaniowych oraz czynszów.
Komisja przetargowa
Przeprowadzanie i rozstrzyganie przetargów i udzielanie zamówień na roboty budowlano-remontowe, usługi oraz dostawy materiałów czy innych zamówień na rzecz spółdzielni to podstawowe zadanie członków komisji przetargowej. Do niej należy ponadto rozstrzyganie przetargów na wynajem lokali, np. użytkowych należących do SM, a także sprzedaż praw do lokali mieszkalnych i garaży.
Komisja skrutacyjna
W skrócie mówiąc: zajmuje się pracą kontrolną. Jej zadaniem jest policzenie głosów oddanych podczas głosowania – ile osób było za, ile przeciw, ile się wstrzymało. Pilnuje ona też, aby głosowanie przebiegało zgodnie z procedurami, a wyniki nie były sfałszowane.
Przeczytaj także: Prawa i obowiązki członka każdej wspólnoty mieszkaniowej
Komisja ds. kulturalno-oświatowych
Wśród jej zadań wymienia się prowadzenie spółdzielczych domów kultury, zajęć pozalekcyjnych, ogólnorozwojowych m.in. dla dzieci i seniorów mieszkających na terenie SM. Komisja ta organizuje też osiedlowe festyny, zawody sportowe, konkursy osiedlowe czy pikniki.
