Spółdzielnie mieszkaniowe (SM) kojarzą się przede wszystkim z mieszkaniami z rynku wtórnego, rzadko kiedy z lokalami z rynku pierwotnego, bo tutaj przodują deweloperzy. Kojarzą się też z czynszami, utrzymywaniem czystości w częściach wspólnych nieruchomości, pielęgnowaniem zieleni wokół budynku oraz z usuwaniem awarii w bloku. W opinii niektórych, spółdzielnie mieszkaniowe stanowią przestarzały twór, który czasy swojej świetności notował w latach 80-tych.
Spółdzielnia wspomaga wspólnotę
Tymczasem spółdzielnie mieszkaniowe idą naprzód, stają się konkurencyjne i wybrane z nich oferują nową usługę. Stanowi ją administrowanie nieruchomości, należących do wspólnot mieszkaniowych. Warto zaznaczyć, że spółdzielnie te nie były wcześniej w jakikolwiek sposób związane z tymi wspólnotami. Połączyły je dopiero interesy, gdy strony podpisały umowę. Stawki, określone w umowie, są znane tylko stronom oraz innym osobom zainteresowanym, a więc lokatorom budynku.
Warto wiedzieć:Kiedy głos członka wspólnoty mieszkaniowej liczy się, a kiedy może być pominięty
Powierzenie spółdzielniom zarządzania posesjami, w których funkcjonują wspólnoty mieszkaniowe to dobry pomysł w przypadku, gdy wspólnoty te nie działają tak, jak się od nich oczekuje. Jeżeli przykładowo w kilkuletnim budynku wielorodzinnym powstała wspólnota, lecz jej szefostwo nie potrafi poradzić sobie z przygotowaniem projektów uchwał czy wieloletnich planów zarządzania tą nieruchomością, to lepiej zlecić administrowanie podmiotowi zewnętrznemu, niż iść w zaparte i popełniać błędy, przez które powstaną nieporozumienia lokatorów i problemy finansowe, wynikające ze złego zarządzania.
Zarządzanie nieruchomością – porządek musi być!
Usługi spółdzielni, ukierunkowane na wspólnoty, zaczynają się już na etapie zawiązywania się konkretnej wspólnoty. Pracownicy spółdzielni są w stanie dopilnować formalności odnośnie powstania wspólnoty. Nawet o otwarcie rachunku bankowego dla wskazanego budynku się zatroszczą.
Poczytaj więcej: Wspólnota mieszkaniowa w spółdzielni
Wynegocjują i podpiszą umowy w imieniu wspólnot na dostawę mediów. Poprowadzą też dokumentację dla konkretnego budynku mieszkalnego i będą ją archiwizować, zgodnie z przepisami. Utrzymanie czystości oraz porządku w bloku (chodzi o jego części wspólne, jak klatki schodowe, korytarze w piwnicach) i wokół budynku, na terenie do niego należącym (parkingi, place zabaw, trawniki), stanowi kolejne zadanie. Dochodzi usuwanie awarii (pogotowie techniczne) i prace konserwacyjne w budynku i jego obrębie oraz dokonywanie wymaganych przeglądów, np. budowlanych, elektrycznych, gazowych, kominiarskich.
Spółdzielnia mieszkaniowa wyręcza wspólnotę na zebraniu
Zebrania wspólnot to stały element programu. SM może wziąć na siebie zarówno organizację, jak i prowadzenie tych spotkań. Może ułożyć regulamin, obowiązujący w danym budynku. Poprowadzi sprawy finansowo-księgowe wspólnoty. Zaproponuje m.in. sposoby naliczania czynszu, rozliczania zużycia mediów bądź wywozu śmieci.
Spółdzielnia pomoże ponadto w przygotowaniu uchwał, które zostaną zaprezentowane podczas zebrania wspólnotowego. Opracuje roczne czy bardziej dalekosiężne plany remontów (już z kosztorysami) czy realizacji innego rodzaju inwestycji w budynku albo na jego działce. Zorganizuje przetargi np. na wykonanie robót remontowych w budynku, a potem dopilnuje, aby wykonawca robót prowadził swoje prace prawidłowo. W której firmie ubezpieczeniowej i na jaką kwotę budynek ma zostać ubezpieczony – tym również może zająć się spółdzielnia.
Zobacz: Mieszkanie spółdzielcze i mieszkanie wspólnotowe – czym się różnią
Zadłużony członek wspólnoty mieszkaniowej – gdy sprawa trafia do sądu
Bywa, że jedna z rodzin, mieszkających w bloku czy kamienicy, zalega bardzo dużo z czynszem i innymi opłatami, więc podjęto decyzję o założeniu jej sprawy w sądzie i w konsekwencji rodzina ma zostać eksmitowana. W takim wypadku, gdy dojdzie do procesu sądowego, wspólnotę może w sądzie reprezentować właśnie SM. Zdarza się, że zespół prawny, pracujący dla danej spółdzielni, będzie wtedy przedstawiał w sądzie interesy wspólnoty.
Pobieranie opłat z tytułu czynszu lub innych, dotyczących mieszkania w danym lokalu, a także windykacja należności od lokatorów posiadających zadłużenie to następne zadanie, jakie może zostać zlecone spółdzielni przez wspólnotę. Spółdzielnia zajmie się także umowami dzierżawy czy umowami najmu (np. lokali usługowych i handlowych znajdujących się w budynku mieszkalnym). Gdy wspólnota zaplanuje remont, spółdzielnia, działająca na zlecenie tej pierwszej, pomoże załatwić formalności związane z uzyskaniem pieniędzy z banku. Jeżeli natomiast spółdzielnia będzie miała wystarczającą kwotę, to może pożyczyć ją wspólnocie, aby ta przeprowadziła remont.
