Firmy dostarczające energię elektryczną mają coraz większą konkurencję na rynku. Muszą współzawodniczyć, żeby wygrać walkę o klienta, zwłaszcza te małe. Duże, z wieloletnimi tradycjami też oferują korzystne warunki nowym klientom lub zmiany w umowach dotychczasowym klientom, żeby ci nie odeszli do konkurencji. Radzimy, na co zwrócić uwagę podczas wybierania firmy energetycznej.
Warto przeczytać: Zakup mieszkania a zużycie energii
Nie wierz od razu w hasła typu: "U nas będziesz miał prąd o 40 procent tańszy" albo "Załatwimy za ciebie wszelkie formalności". Fajnie brzmią, ale czy naprawdę kryją w sobie to, o czym mowa? Nie zawsze. Zmiana dostawcy ma skutkować niższymi opłatami za energię. Zmiana nie powinna wiązać się natomiast z inną jakością usługi. Poziom wykonywanych usług przez różne firmy ma być jednakowo wysoki. Tak gwarantuje Ustawa o prawie energetycznym.
Energia elektryczna jako towar
Prąd to taki sam towar, jak inne produkty i możesz go kupować, od kogo chcesz. Zmiana operatora powinna zająć maksymalnie miesiąc. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, możesz nawet kilka razy zmieniać operatora. Wybierając firmę, pod uwagę powinieneś wziąć następujące kryteria: cenę, czas objęty umową, ewentualne dodatkowe opłaty handlowe oraz warunki przedłużenia (np. czy jest przedłużana automatycznie) albo wypowiedzenia. W dokumencie powinien znaleźć się również zapis o tym, że każdorazowa zmiana warunków będzie dostarczana klientowi w formie pisemnej. Dobrze byłoby, gdyby w umowie pojawił się zapis o ewentualnych rekompensatach, o jakie można ubiegać się, gdy dostawca nie wywiązuje się z umowy w zakresie albo na poziomie, na jakim miał to robić.
Mniejsze rachunki za energię
Podjęcie decyzji powinien ułatwić tzw. kalkulator taryfowy. To porównywarka stawek proponowanych przez różnych operatorów energetycznych. Przelicznik dostępny jest m.in. na stronie www.maszwybor.ure.gov.pl. Zmiana sprzedawcy jest darmowa. Jeśli firma dostarczająca energię zamierza pobrać za to opłatę, możesz zgłosić to do Urzędu Regulacji Energetyki (adresy na stronach internetowych). Jeżeli sprzedawca próbuje stosować inne niedozwolone praktyki, np. nakładanie obowiązków pozaumownych na konsumenta, który zamierza wypowiedzieć umowę, też powinno to zostać zgłoszone do URE.
Umowę przeczytaj dwa razy
Przed podpisaniem umowy przeczytaj ją dwa razy niż potem miałbyś żałować. Firmy mogą stosować fachowe zwroty, których masz prawo nie rozumieć. Poproś o wytłumaczenie. Jeśli odpowiedź nie będzie dla ciebie satysfakcjonująca, nie podpisuj umowy.
Popatrz: Sprawdź, czy warto zmienić taryfę
Pamiętaj, żeby najpierw podpisać nową umowę, a zaraz potem wypowiedzieć starą. Nowa umowa powinna zacząć obowiązywać z dniem, w którym kończy się stara umowa. Wówczas nie będzie przerw w dostawach energii. Zdarzają się bowiem przypadki, gdy jeden operator już nie dostarcza usług, drugi jeszcze tego nie robi, a rodzina przez kilka dni mieszka bez światła. Samo podpisanie umowy sprzedaży z dostawcą nie wystarczy. Trzeba podpisać z firmą umowę o dostawę.
Licznik trzeba dopasować
Od dystrybutora zależy, czy nastąpi konieczność modyfikacji układu pomiarowo-rozliczeniowego. Dostosowanie liczników nie zawsze jest jednak konieczne. Gdy liczniki są te same, należy je odczytać i rozliczyć się z dotychczasowym dostawcą energii. W ten sposób korzystanie z usług nowego operatora zacznie się "od czystego konta".
