Coraz silniejsza pozycja deweloperów – zobacz najnowsze dane

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
Odbudowa rynku mieszkaniowego i walka o klienta - najnowsze dane GUS
Odbudowa rynku mieszkaniowego i walka o klienta - najnowsze dane GUS
Deweloperzy w Polsce skutecznie odbudowali swoją pozycję na rynku mieszkaniowym, co potwierdzają najnowsze dane GUS. W ubiegłym roku rozpoczęto budowę 152,5 tys. mieszkań, co oznacza wzrost o 33% względem 2023 roku. Jednocześnie liczba oddanych do użytkowania lokali spadła o 10%, co sugeruje, że wiele projektów z poprzednich lat nadal znajduje się w fazie realizacji. Obecne warunki na rynku są jednak korzystne dla osób poszukujących własnego mieszkania – deweloperzy wciąż oferują atrakcyjne promocje.

Spis treści

Koniec roku napawa optymizmem. Odbudowa oferty deweloperskiej?

– Grudzień był dla firm deweloperskich najlepszym od dwóch lat miesiącem, jeśli chodzi o liczbę lokali oddanych do użytkowania. Spodziewam się, że w 2025 r. wartości te będą jeszcze wyższe ze względu na budowy rozpoczęte w poprzednich kwartałach. Z kolei w ostatnim miesiącu minionego roku odnotowano start niewielu (bo zaledwie 8,2 tys.) nowych inwestycji i był to najniższy wynik od wiosny 2023 roku. Nie zmieniło to jednak obrazu całego 2024 roku, który był okresem odbudowy oferty deweloperskiej – mówi Marcin Krasoń, ekspert rynku mieszkaniowego, Otodom Analytics.

Dynamika zmian po stronie inwestorów indywidualnych była mniej wyraźna, choć kierunki pozostały podobne. Liczba mieszkań oddanych do użytkowania zmniejszyła się o 12% rok do roku, podczas gdy liczba wydanych pozwoleń na budowę wzrosła o 9%, a lokali rozpoczętych – o 10%.

Pozycja deweloperów na rynku mieszkaniowym znacznie się poprawia

Deweloperzy umacniają swoją dominującą pozycję, odpowiadając obecnie za ponad 60% nowo powstających mieszkań. Pozostałą część rynku zajmują głównie inwestorzy indywidualni, realizujący budowę domów na własne potrzeby. Inne formy budownictwa, takie jak spółdzielcze, komunalne, społeczne czynszowe czy zakładowe, od lat pozostają marginalne.

Otodom

Obecny układ sił między deweloperami a inwestorami indywidualnymi utrzymuje się stabilnie od 2018 roku, po okresie dynamicznego wzrostu udziału deweloperów. Dla porównania: 10 lat temu mieszkania budowane przez deweloperów stanowiły około 40% nowych lokali, 20 lat temu zaledwie 20%, a 30 lat temu deweloperzy dopiero zaczynali swoją działalność na polskim rynku.

Wyzwania na 2025 rok, czyli nadpodaż mieszkań i malejące tempo realizacji inwestycji

Po okresie wakacyjnym ubiegłego roku rynek mieszkaniowy wszedł w fazę stabilizacji, co potwierdzają dane GUS analizowane w ujęciu trzymiesięcznym.

– Możemy się spodziewać, że w 2025 roku deweloperzy będą bardziej ostrożni w rozpoczynaniu nowych projektów, koncentrując się na sprzedaży istniejącej oferty. Rekordowa liczba mieszkań dostępnych na rynku oznacza, że dotarcie do klienta jest trudniejsze. Promocje cenowe, dodatki w postaci komórki lokatorskiej lub miejsca parkingowego czy elastyczne terminy płatności to tylko niektóre ze sposobów na przyciągnięcie nabywców. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że nawet jeśli nowy program rządowych dopłat zostanie uruchomiony, będzie obejmował określoną i dość wąską grupę klientów, więc nie przewidujemy powtórki z sytuacji, jaką wywołał Bezpieczny Kredyt 2%. Deweloperzy też są tego świadomi –prognozuje Marcin Krasoń.

Otodom

Obsługa posprzedażowa jako klucz do przewagi konkurencyjnej na rynku deweloperskim

Deweloperzy coraz częściej stawiają na wysoką jakość obsługi posprzedażowej, szukając przewag konkurencyjnych poza tradycyjnymi promocjami. Badanie na potrzeby Kodeksu Rady Dobrych Praktyk pokazuje, że klienci coraz bardziej cenią relacje z deweloperem po zakończeniu transakcji. Ponad 80% oczekuje wsparcia w diagnozowaniu usterek technicznych, a 75% wskazuje na znaczenie szybkiego i terminowego usuwania wad. Te działania stają się kluczowe dla budowania zaufania i lojalności.

– Ciekawe obserwacje dotyczą także nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Okazuje się, że deweloperzy, którzy wdrażają zaawansowane narzędzia technologiczne, takie jak aplikacje do zgłaszania usterek czy platformy do monitorowania statusu napraw, zyskują większą lojalność klientów i pozytywne opinie na rynku – mówi Agata Stachowiak z Otodom.

W 2025 roku wzrośnie liczba mieszkań oddawanych do użytku, ale spadnie liczba nowych inwestycji i wydawanych pozwoleń. Rosnąca podaż wywoła presję na ceny i jakość obsługi, tworząc korzystne warunki dla kupujących. Deweloperzy będą musieli wykazać się większą elastycznością i skupić na strategiach posprzedażowych, by budować trwałe relacje z klientami i wyróżniać się na rynku.

– Ponadto transparentna komunikacja z klientem w fazie posprzedażowej jest kluczowym elementem budowania zaufania. Ponad połowa badanych wskazuje, że rozważając zakup mieszkania od dewelopera, bierze pod uwagę zdanie innych osób, które nabyły od danej firmy swoje wymarzone M​ – dodaje ekspertka.

Źródło: Otodom

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź RegioDom codziennie. Obserwuj RegioDom.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom