Na materiały budowlane będzie więcej promocji? Sklepy budowlane muszą walczyć o klientów, bo masowo ich tracą

Przemysław Zańko-Gulczyński
Przemysław Zańko-Gulczyński
W marketach budowlanych odnotowano dwucyfrowe spadki ruchu. To skutek m.in. inflacji.
W marketach budowlanych odnotowano dwucyfrowe spadki ruchu. To skutek m.in. inflacji. Mariusz Kapała/Polska Press/ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Popyt na materiały budowlane od miesięcy spada. Wszystkie największe markety budowlane odnotowały w tym roku dwucyfrowe spadki liczby odwiedzin. Żeby odwrócić ten trend, sklepy będą musiały mocniej walczyć o klienta, co daje nadzieję na częstsze promocje cenowe w 2023 r. To dobre wieści dla osób planujących remont, zakup mieszkania czy budowę domu.

Spis treści

Po materiały budowlane coraz rzadziej chodzimy do sklepów. Dwucyfrowe spadki

W poprzednich latach materiały budowlane cieszyły się dużym wzięciem – uwięzienie w domach w czasie pandemicznych lockdownów sprawiło, że wiele osób postanowiło przeprowadzić remont. W tym okresie zamożniejsi Polacy masowo inwestowali też w mieszkania na wynajem, co napędzało popyt na materiały wykończeniowe.

Te czasy już jednak minęły – tak pokazują badania rynku. Między majem 2021 r. a październikiem 2022 r. liczba wizyt w sklepach budowlanych spadła średnio o blisko 26 proc.. Dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie największe sieci działające w Polsce.

– Polacy przestali na potęgę remontować własne mieszkania i domy, ale także te kupione pod inwestycje. Wyraźnie zmniejszył się też popyt na kredyty hipoteczne – wyjaśniają analitycy z UCE Research, która wraz z firmą technologiczną Proxi.cloud zbadała sytuację na rynku. – Do tego ceny w sklepach mocno rosną, przez co Polacy mniej myślą o urządzaniu mieszkań oraz domów. W związku z galopującą inflacją koszty remontów też poszły mocno w górę. Wszystkie te czynniki istotnie wpływają na liczbę wizyt w marketach budowlanych.

Jak wykazała analiza, największe spadki liczby wizyt odnotowały sieci:

  • Leroy Merlin – o 35 proc.,
  • Jula – o 32 proc.,
  • PSB Mrówka – o 28,9 proc.,
  • OBI – o 21,7 proc.,
  • Castorama – o 16 proc.

Na tym jednak nie koniec, gdyż markety budowlane mają też coraz mniej unikalnych klientów. W sklepach sieci Leroy Merlin ich liczba spadła w badanym okresie o 31 proc., w sklepach Jula o 26,4 proc., a w Castoramie – o 25,7 proc. Listę zamykają OBI ze stratą rzędu 20,8 proc. i PSB Mrówka ze stratą 18,8 proc. Zdaniem ekspertów z UCE RESEARCH jednym z powodów może być zmiana nawyków kupujących, wywołana pandemią – wielu klientów przestawiło się na zakupy internetowe.

Markety budowlane muszą powalczyć o klientów. Będzie więcej promocji cenowych?

Jak prognozują eksperci, sklepy budowlane muszą być gotowe na to, że sytuacja popytowa nie zmieni się w najbliższym czasie na lepsze. Jeśli chcą utrzymać się na rynku, konieczna będzie skuteczna walka o klienta.

– Na obecną chwilę ostrożnie można prognozować, że wszystkie tendencje spadkowe utrzymają się co najmniej do II kwartału 2023 roku, a być może nawet jeszcze dłużej. Jeżeli na rynku wydarzy się coś dodatkowego, w tym bardzo negatywnego, np. inflacja dalej będzie mocno rosła, to ten stan może się wydłużyć nawet do końca przyszłego roku. Dlatego uważamy, że sieci DIY powinny szukać alternatywnych rozwiązań, z tym jednak zastrzeżeniem, że czas prosperity może szybko nie wrócić, a sklepy przecież muszą się na bieżąco utrzymywać – zaznaczają analitycy z UCE RESEARCH.

Dla klientów jest to o tyle dobra informacja, że 2023 r. może przynieść częstsze promocje cenowe na materiały budowlane. Prawdopodobne są też zmiany w programach lojalnościowych, mające zachęcać do częstszych zakupów. Dla kupujących to kolejna szansa na zaoszczędzenie pewnych sum i odciążenie domowego budżetu.

– Najpewniej sieci budowlane będą musiały zrewidować swoją politykę asortymentową i przede wszystkim cenową, szczególnie opartą na promocjach i akcjach lojalnościowych. Muszą się też dobrze zastanowić nad tym, czym w tych trudnych czasach mogą najlepiej przyciągać do siebie klientów – prognozuje UCE RESEARCH.

Trzeba też jednak pamiętać, że – jak podkreśla ekspert Proxi.cloud Michał Rosiak – obniżki cen nie są jedynym sposobem na poprawę sprzedaży. Ważne są też działania marketingowe i wizerunkowe zachęcające do odwiedzin w sklepie budowlanym. Pokazuje to np. fakt, że choć OBI i Castorama odnotowały duże spadki liczby wizyt, to jednocześnie zwiększył się udział tych sieci w łącznym ruchu. Innymi słowy, sklepom tym udało się wywalczyć dla siebie większą część rynku.

– Castorama oraz OBI wykazały się wzrostem w udziale w liczbie wizyt. To oznacza, że rok do roku poprawiają one swoją pozycję konkurencją. Wpływają na to ich inwestycje w wizerunek i reklamę – ocenia Rosiak.

Czy ceny materiałów budowlanych spadną? Wśród ekspertów brak zgody

Co ciekawe, na możliwość spadku cen materiałów budowlanych wskazują także inne analizy rynku. Przykładowo eksperci Credit Agricole spodziewają się, że na przełomie 2022 i 2023 r. wzrost cen realnie się zatrzyma, a do końca przyszłego roku materiały potanieją o średnio 5 proc. Mniej optymistyczni są eksperci portalu RynekPierwotny.pl, choć i oni podkreślają, że sytuacja na rynku materiałów sprzyja uspokojeniu galopujących cen.

– Rekordowy poziom dynamiki cen materiałów budowlanych rzędu 34 proc. rok do roku w tegorocznym kwietniu i maju, w listopadzie stopniał do 20 proc. – zauważają analitycy. – Oznacza to, że już szósty miesiąc z rzędu w relacji miesiąc do miesiąca większość pozycji z grup towarowych PSB z wolna tanieje lub pozostaje na stałym poziomie cenowym.

Jak wskazują eksperci, na ceny materiałów budowlanych bez wątpienia wpłynie w 2023 r. załamanie sprzedaży mieszkań. Sprawia ono, że deweloperzy budują coraz mniej nowych osiedli, a to wpłynie na dalsze obniżenie popytu w sklepach budowlanych.

Dodaj firmę
Logo firmy Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
Warszawa, ul. Krucza 38/42
Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku - video flesz

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Poster
Zależy co się zamawia i kupuję, trzeba też dobrze szukać, choć ja układałem podjazd pod garaż z Bruk Bet i wyszło mi całkiem tanio
Wróć na regiodom.pl RegioDom
Dodaj ogłoszenie