Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Millward Brown, na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Białych Materiałów Ściennych "Białe Murowanie", najważniejszym czynnikiem przy wyborze materiałów budowlanych jest cena (65,7 procent), a energooszczędność znajduje się na drugim miejscu co wynika z 54% odpowiedzi ankietowanych. W uzasadnieniu inwestorzy zauważają, że ważne są niższe koszty eksploatacji budynku. Taką odpowiedź zaznaczyło 90% ankietowanych, za tym znalazły się rekomendacje i możliwości pozyskania dofinansowania (16%). Koszty są ważne zwłaszcza dla inwestorów, budujących duże budynki, powyżej 150 metrów kwadratowych.
- Inwestorzy indywidualni bardzo wyraźnie wiążą wybór rozwiązań z kosztami eksploatacji domu w przyszłości – stąd też zainteresowanie energooszczędnością. Jednocześnie liczna grupa dostrzega wpływ jakości wybranych materiałów budowlanych na przyszłą wartość inwestycji – ocenia Tomasz Kruppik ze Stowarzyszenia Producentów Białych Materiałów Ściennych „Białe Murowanie".
Zobacz też: Budujemy dom energooszczędny. Jak zdobyć dofinansowanie
W badaniu zbadano również wiedzę na temat energooszczędności. I tak: 44% badanych zwraca uwagę na realne współczynniki z tym związane. Aż 82% ankietowanych wie co to współczynnik przenikania ciepła. Ale już tylko niemal co drugi jest zorientowany, jaki współczynnik U będą miały ściany jego domu, a tylko co trzeci potrafi wskazać dokładnie jego wartość. Inwestorzy raczej pozostawiają decyzję w rękach projektanta.
Wśród osób, które dokładnie wiedzą jaki współczynnik U będą miały ściany jego domu, co trzecia wskazała, że dom, który buduje będzie miał współczynnik przenikania ciepła poniżej 0,2 W/m2K, a więc tyle, ile docelowo będzie wynosił dozwolony parametr po 2021 roku.
- Temat energooszczędności jest szeroko dyskutowany od dłuższego czasu. Ta debata i liczne działania edukacyjne przynoszą rezultaty. Cieszy fakt, że duża grupa osób wybiera materiały w oparciu o realną wiedzę i porównywalne parametry – mówi Tomasz Kruppik.
Czytaj też: Pierwszy kościół pasywny powstał w Polsce (ZDJĘCIA)
Badanie pokazuje, że polscy inwestorzy mając coraz większa wiedzę na temat energooszczędności i wiedzą jak z niej korzystać, tak by było to opłacalne. Badanie zostało przeprowadzone na grupie 300 inwestorów, który zakończyli budowę lub planują ją zrealizować w przeciągu dwóch lat.
