Węgiel słabo się pali? Tak go zareklamujesz. Sprawdź, jak dokonać reklamacji węgla od gminy lub ze składu

Przemysław Zańko-Gulczyński
Przemysław Zańko-Gulczyński
Węgiel nie zawsze ma taką jakość, jak deklarował jego sprzedawca i nie za bardzo nadaje się do ogrzewania domu.
Węgiel nie zawsze ma taką jakość, jak deklarował jego sprzedawca i nie za bardzo nadaje się do ogrzewania domu. Paweł Dubiel / Polska Press / ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Węgiel słaby jakościowo można zareklamować tak samo jak każdy inny wadliwy towar. Nie zawsze będzie to jednak proste. W przypadku węgla ze składu można skorzystać z prawa do reklamacji lub z prawa rękojmi. Jeśli opał został kupiony od samorządu, reklamacje należy zgłaszać gminnym urzędnikom.

Spis treści

Kupiłeś węgiel niskiej jakości? Nie jesteś jedyny

Z powodu kryzysu energetycznego osoby ogrzewające się węglem nie mają łatwego życia. Z jednej strony problemem są trudności z zakupem węgla i jego wysokie ceny, z drugiej – działalność oszustów na rynku opału. Zdarza się też zakup węgla niskiej jakości, który źle się pali i nie pozwala wytworzyć odpowiednich ilości ciepła. Bywa, że klienci wracają do składu i zwracają zakupiony opał.

– Niestety muszę przyznać, że mamy takie sytuacje. Przywozimy towar z portu, ładujemy go na ciężarówki, zawozimy do klientów, a potem musimy go z powrotem odbierać, bo się nie chce palić – mówi w rozmowie z Echodnia.eu Jerzy Nowek, współwłaściciel firmy Nowek Spółka w Kielcach.

Nie jest jednak znana skala zjawiska. Inspekcja Handlowa od pewnego czasu prowadzi intensywne kontrole składów węgla w całym kraju, choć warto zaznaczyć, że skupiają się one raczej na sprawdzeniu, czy ceny opału nie są sztucznie zawyżane. Z kolei w przypadku węgla, który sprzedają samorządy, rząd zapewnia, że z jego jakością nie ma problemów.

– Węgiel jest dobrej jakości. Ten z importu pochodzi od sprawdzonych dostawców, ma odpowiednie certyfikaty, a jego jakość jest weryfikowana zarówno w kraju pochodzenia, jak i przy odbiorze w kraju. Nie ma więc możliwości, by były problemy z jego spalaniem – informuje Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Reklamacja węgla ze składu. Klienta chroni m.in. rękojmia

W przypadku zakupu węgla złej jakości ze składu najprostszym rozwiązaniem jest dokonanie reklamacji. Każdy skład powinien mieć odpowiednią procedurę składania reklamacji – informacje na ten temat można uzyskać na stronie internetowej danego punktu, telefonicznie lub osobiście na miejscu. Dokładny przebieg procedury zależy od danego sprzedawcy, natomiast żeby zwrócić węgiel, z pewnością zawsze trzeba posiadać dowód zakupu opału (np. paragon) oraz oświadczenie o kraju pochodzenia węgla.

Klienta kupującego węgiel chroni także prawo rękojmi. Jak podaje art. 568 § 1 Kodeksu cywilnego, sprzedawca jest odpowiedzialny za wady sprzedanego towaru przez 2 lata od momentu wydawania towaru klientowi. Na mocy prawa rękojmi klient może żądać:

  • wymiany nabytej rzeczy na wolną od wad,
  • usunięcia wady,
  • obniżenia ceny (nie ma zastosowania, jeśli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz na wolną od wad),
  • odstąpienia od umowy (jw.).

W przypadku zakupu opału nie można oczywiście usunąć wady, dlatego też najlepiej jest żądać wymiany węgla na pozbawiony wad (czyli lepszej jakości) lub odstąpienia od umowy (czyli zwrotu pieniędzy). Co ważne, nie można skorzystać z prawa rękojmi, jeśli w momencie zakupu nabywca wiedział, że towar jest wadliwy.

W razie problemów przy składaniu reklamacji czy korzystaniu z prawa rękojmi (np. sprzedawca nie współpracuje w klientem) warto zgłosić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub do Inspekcji Handlowej.

Reklamacja węgla od samorządu. Problemy z opałem zgłoś w urzędzie gminy

Węgiel sprzedają również samorządy, które zgłosiły rządowi chęć udziału w tej akcji. Jak informuje rząd, odpowiednie umowy podpisało 2300 gmin.

– Dzięki dopłacie z budżetu państwa, samorządy mogą kupić węgiel znacznie poniżej ceny rynkowej u importerów – do 1500 zł za tonę. (…) 3 listopada 2022 r. weszła w życie ustawa o zakupie preferencyjnym paliwa stałego dla gospodarstw domowych. Umożliwia ona samorządom sprzedaż węgla mieszkańcom po nie więcej niż 2 tys. zł za tonę – informuje rządowa strona gov.pl.

Czy możliwa jest reklamacja węgla od gminy? Tak – jednak na innych zasadach niż przy zakupie opału od prywatnego przedsiębiorstwa. Jeśli nabywca wykryje problem z jakością węgla, powinien zgłosić się do urzędu gminy. Od tego momentu to gmina będzie działać w tej sprawie dalej, kontaktując się z dostawcą, od którego nabyła opał. Niestety, nie udostępniono dokładniejszej informacji co do procedur składania reklamacji czy czasu oczekiwania na jej rozpatrzenie.

– Ewentualne reklamacje gmina może kierować do podmiotu wprowadzającego. Natomiast do gminy trafiać mogą ewentualne reklamacje gospodarstw domowych – podaje Ministerstwo Aktywów Państwowych.

Dodaj firmę
Logo firmy Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Warszawa, ul. Wawelska 52/54
Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku - video flesz

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na regiodom.pl RegioDom
Dodaj ogłoszenie