Osoby młode są najmniej skłonne do sortowania śmieci i recyklingu

Maciej Badowski
Blisko 1/3 respondentów uważa, że odpowiedzialność za zaangażowanie większej liczby ludzi do odpowiedniej segregacji śmieci leży po stronie rządzących.
Blisko 1/3 respondentów uważa, że odpowiedzialność za zaangażowanie większej liczby ludzi do odpowiedniej segregacji śmieci leży po stronie rządzących. loft39studio/123RF
Pomimo wrażenia, że młodsze pokolenia są bardziej świadome i wrażliwe na tematy związane z ekologią, to jednak w kwestii recyklingi jest zupełnie inaczej. Trudno dostępne w miejscach publicznych pojemniki do recyklingu, brak wiedzy i wątpliwości związane z zanieczyszczonymi opakowaniami to główne czynniki, z powodu których zmiana nawyków „Zetek” jest tak problematyczna.

Selektywna zbiórka odpadów. Kto radzi sobie najlepiej?

Według wyników badania DS Smith, który zostało przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, to osoby urodzone przed 1964 rokiem najczęściej zwracają uwagę na segregację papierowych i kartonowych produktów (54 proc.), natomiast najmniej koncentruje się na tym pokolenie Z (19 proc.), czyli osoby urodzone w latach 1997-2010.

Ponadto z badania wynika, że 64 proc. przedstawicieli boomerów przyznaje, że wyrzuca coś do kosza na odpady mieszane zamiast zastosować się do zasad recyklingu dlatego, że nie chce im się oczyszczać opakowań. Odsetek ten wzrasta do 92 proc. w przypadku pokolenia Z i 84 proc. dla milenialsów, urodzonych między 1981 a 1997 r.

Jak wskazano, starsze pokolenia oceniają sortowanie odpadów w swoich domach na wysokim poziomie i najchętniej podejmują dodatkowy wysiłek, aby wyrzucić coś do odpowiedniego kosza również w przestrzeni publicznej. Jedynie 27 proc. boomersów deklaruje dezorientację w zakresie zasad właściwej segregacji śmieci, podczas gdy wskaźnik ten osiąga 53 proc. dla pokolenia Z. Wśród odpadów najczęściej wyrzucanych przez „Zetki” do złego pojemnika znajdują się resztki jedzenia (33 proc.) i plastikowe torebki (24 proc.). Pomimo tego, młodzi dorośli wciąż należą do osób, które zwrócą uwagę komuś, kogo przyłapią na śmieceniu lub niewłaściwym recyklingu (taką postawę deklaruje 64 proc.).

– Przeprowadzone badanie pozwoliło zaobserwować lukę pokoleniową w podejściu do recyklingu. Nie ulega wątpliwości, że każde pokolenie chce zaangażować się w ochronę środowiska. To co pozostaje wyzwaniem, to uświadomienie ludziom rzeczywistej roli, jaką w tym wszystkim odgrywa właśnie selektywna zbiórka. Karton, papier czy plastikowe butelki często umieszczane są w pojemnikach na recykling przez starsze osoby, natomiast młodsze pokolenia są do tego o połowę mniej skłonne – skomentował Michael Orye z DS Smith.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom