W rzeczywistości przeciętne negocjacje mieszkania na rynku wtórnym nie są aż tak spektakularne. Zazwyczaj oscylują przeciętnie wokół 2-4 proc. Wartość negocjacji to wyrażona w procentach różnica pomiędzy ostatnią ceną ofertową, a ceną transakcyjną, która została uzgodniona pomiędzy stronami umowy sprzedaży. Dla uzyskania największej wiarygodności ze zbioru transakcji usunięto najwyższe i najniższe wartości negocjacji. Badaniem zajęła się agencja Metrohouse.
Zobacz również: Raport z rynku nieruchomości - marzec 2014
Uzyskane wyniki w poszczególnych miastach wskazują, iż największe procentowo wartości negocjujemy w Krakowie, gdzie średnio udaje się obniżyć cenę ofertową o 3,2 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że średnia kwota transakcji w Krakowie to 315 tys. zł to w portfelu nabywcy zostaje średnio 10 080 zł. Podobne procentowo negocjacje dotyczą Gdańska (3,1 proc.) i Łodzi (3 proc.). W miastach tych nabywcom udaje się średnio zaoszczędzić odpowiednio 8990 zł i 5190 zł. W pozostałych analizowanych miastach wartości negocjacji są niższe niż 3 proc. i wynoszą w Poznaniu 2,7 proc., we Wrocławiu 2,3 proc., natomiast w Warszawie zaledwie 2,2 proc. czyli nominalnie 8932 zł.
Jednocześnie tylko w 5 proc. transakcji udało się wynegocjować więcej niż 10 proc. ceny ofertowej. Bez względu na miasto, w którym odbywała się transakcja najwyższe obniżki dotyczyły lokali o największym metrażu. Średni metraż mieszkania, które podlegało największym negocjacjom wynosi aż 99 m kw. Na przykład, 130-metrowe mieszkanie z 2012 r. na gdańskiej Morenie wycenione wstępnie na 754 tys. zł sprzedano za 615 tys. zł. Natomiast w Krakowie 100 m kw. w kamienicy na Starym Mieście z ceną ofertową 547 tys. zł udało się kupić za 470 tys. zł.
To też cię zainteresuje: Niższe ceny materiałów budowlanych
- Podstawowym błędem popełnianym przez kupujących jest okazywanie emocji zarówno przy oględzinach nieruchomości, jak i na wstępnym etapie rozmów o warunkach umowy. Zbytni entuzjazm wyrażony na samym początku niweczy strategię negocjacyjną, ponieważ sprzedający zdaje sobie sprawę, że potencjalny klient już właściwe podjął decyzję o zakupie. Sami stawiamy się więc w trudnej sytuacji negocjacyjnej. Szkoda, bo wytrawny negocjator zaangażowany do procesu rozmów o warunkach sprzedaży potrafi uzgodnić dobre warunki zakupu dla klienta - mówi Wojciech Kubiak, dyrektor regionalny Metrohouse z Wrocławia.
- Klientom zależy też na innych ważnych elementach. Dla jednych istotne jest pozostawienie w cenie lokalu obecnego wyposażenia mieszkania, inni zwracają uwagę na termin podpisania umowy końcowej, możliwość zamieszkania od momentu podpisania umowy przedwstępnej. Przy negocjowanych umowach z deweloperami naszym zleceniodawcom zależy np. na dodatkowym miejscu parkingowym, albo też komórce lokatorskiej w cenie lokalu. Kartą przetargową bywa też płatność gotówką, co zwykle znacznie ułatwia nasze rozmowy z oferentami, dla których czas odgrywa kluczową rolę - dodaje Kubiak.
Przedstawione średnie poziomy negocjacji dla poszczególnych miast dotyczą zwykłej i w miarę bezkonfliktowej współpracy stron transakcji. Transakcje, w których coraz częściej główną rolę odgrywają zawodowi negocjatorzy znacząco te granice pokonują.
Negocjując cenę mieszkania lub domu na rynku wtórnym, najczęściej podnoszonymi kwestiami są stan techniczny nieruchomości i potencjalne wydatki towarzyszące remontowi. Istotne są kwestie terminów umowy. W przypadku niektórych sprzedających czas jest wart więcej niż możliwość uzyskania wyższej ceny. Przy przedłużającej się sprzedaży, widmie licytacji komorniczej, czy różnych problemach losowych wizja sprzedaży po niższej cenie jest o wiele korzystniejsza niż dalsze oczekiwanie dla potencjalnego klienta.
