Zdaniem doradców Metrohouse są niemal zgodni, że położenie mieszkania względem stron świata ma kluczowe znaczenie dla klientów. Aż 91 proc. ankietowanych agentów twierdzi, że klienci zwracają uwagę, na którą stronę wychodzą okna. Jednocześnie aż 88 proc. stwierdza, że przy wyborze mieszkania czynnik ten jest ważny i bardzo ważny.

Ekspozycja okien jest bardzo ważna
Przeprowadzono także ankietę na temat najkorzystniejszych kierunków usytuowania okien w mieszkaniu. Większość osób wskazała kierunek południowo-zachodni (33,7 proc.) oraz południowy (27,2 proc.). Podobnych odpowiedzi udzielili pośrednicy, wskazując te kierunki świata jako najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia swoich klientów.
Warto przeczytać: Jak szybko sprzedać używane mieszkanie. Poradnik
– Ekspozycja okien nie należy do tak istotnych czynników jak lokalizacja czy cena mieszkania, ale także odgrywa ważną rolę w procesie decyzyjnym klientów, mówi dyrektor Aws Kinani z Metrohouse i dodaje, że przy porównywalnych cenach większym zainteresowaniem cieszą się lokale lepiej nasłonecznione z ekspozycją okien w kierunkach podawanych jako najpopularniejsze w ankiecie. – Wyraźnie widać to także na rynku pierwotnym, gdzie w pierwszym rzędzie sprzedają się lokale o najlepszym nasłonecznieniu, a deweloperzy mają poważne problemy ze sprzedażą mieszkań, które są gorzej doświetlone np. z uwagi na gęstą zabudowę, dodaje Aws Kinani.

Stopień nasłonecznienia lokalu jest podkreślany w opisach ofert nieruchomości na sprzedaż. Najczęściej używanymi przymiotnikami w opisach mieszkań są: słoneczne (8% ofert), jasne (9%), dwustronne (7%).