Popyt deklarowany na rynku mieszkaniowym to swoisty „koncert życzeń" potencjalnych nabywców, kompilacja możliwie najlepszych, nierzadko wzajemnie wykluczających się cech mieszkania. Popyt deklarowany można zdefiniować jako odpowiedź na pytanie: „Jaką mieszkanie chciałbym kupić?" a nie pytanie: „Jakie mieszkanie faktycznie kupię?".
Warto wiedzieć: Skuteczne negocjacje cen nowych mieszkań
Takie dane nie przedstawiają rzeczywistego obrazu rynku. Prezentują jedynie szerokie ramy wyznaczonego obszaru poszukiwań nieruchomości.
Analitycy z firmy Emmerson przeanalizowali transakcje kupna/sprzedaży mieszkań zawarte w okresie od początku 2013 r. na pięciu głównych rynkach mieszkaniowych w kraju: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku. Dzięki temu poznano faktyczny kształt popytu realnego, który odzwierciedla nie tyle preferencje kupujących, co ich faktyczne możliwości finansowe.
Zobacz też: Jak wybrać najlepsze biuro nieruchomości?
Zdecydowana większość popytu koncentruje się wokół mieszkań określanych mianem małych lub średnich, co w zakresie metrażu oznacza między 30 a 60 mkw. Największa część kupujących, 19 procent, wybierała mieszkania małe o powierzchni między 30 a 40 mkw. Mieszkania o powierzchni poniżej 30 mkw. nie cieszyły się już tak dużym zainteresowaniem, były one przedmiotem tylko 7 proc. transakcji. Wydaje się, że dla większości poszukujących taki metraż mieszkania jest zbyt mały i nie spełnia podstawowego kryterium oczekiwanej funkcjonalności. W takich sytuacjach wybierane są o podobnej cenie większe mieszkania, ale z gorszą lokalizacją czy niż niższym standardzie.
Po około 15 procent przeanalizowanych transakcji dotyczyło mieszkań o powierzchni z przedziałów między 40 a 50 mkw., między 50 a 60 mkw. oraz między 60 a 70 mkw. Od mieszkań o metrażu około 60 mkw. widoczna jest tendencja spadku popytu wraz ze wzrostem mieszkań.
Tendencja ta nie dotyczy jedynie ostatniego segmentu największych apartamentów, który ma swoje specyficzne i jak się okazuje nie takie wąskie grono amatorów. W przypadku lokali, których powierzchnia przekracza 100 mkw. popyt był dość wysoki, co dziesiąte sprzedane mieszkanie charakteryzowało się takim właśnie metrażem.
