Jak prawidłowo eksploatować agregat prądotwórczy. Poradnik

redakcja.regiodom
Agregat prądotwórczyJak prawidłowo eksploatować agregat prądotwórczy. Poradnik
Agregat prądotwórczyJak prawidłowo eksploatować agregat prądotwórczy. Poradnik mojahonda.pl
Agregaty prądotwórcze są wykorzystywane na okrągło przez cały rok jako stałe narzędzie pracy lub rezerwowe źródło zasilania. Efektywność i żywotność agregatów prądotwórczych zależą od jakości wykonania oraz prawidłowej eksploatacji i konserwacji.

Warto pamiętać, że od stanu technicznego agregatu prądotwórczego zależy funkcjonowanie zasilanych odbiorników. Tak więc dbając o agregat, unikamy jednocześnie narażania naszych odbiorników na uszkodzenia. 

Porad udziela Marcin Wodzyński, Manager Produktu z firmy Aries Power Equipment, Generalnego Dystrybutora Maszyn i Urządzeń Honda w Polsce. 

Podstawowe zasady prawidłowej eksploatacji agregatów prądotwórczych

Ogólne zasady prawidłowej obsługi agregatów są takie same dla wszystkich modeli – stacjonarnych i przenośnych. Wskazówki związane ze specyfiką danego agregatu znajdują się w instrukcjach obsługi.
Wyjątkiem są agregaty z automatyką – w tym przypadku ich podłączenie do instalacji budynku musi być zgodne z przepisami dotyczącymi zasilania rezerwowego i podłączenia do sieci energetycznej, a także wykonane przez elektryka z odpowiednimi uprawnieniami.

Niewłaściwe podłączenie generatora do instalacji elektrycznej budynku może spowodować zwrotne przepięcie z siecią, którego skutki są niebezpieczne dla zdrowia i życia.

Pierwszą i główną zasadą prawidłowego użytkowania agregatu jest zapoznanie się z instrukcją obsługi danego urządzenia. Zawarte w niej informacje m.in. na temat eksploatacji i konserwacji ułatwią obsługę, wskażą zalecaną częstotliwość przeglądów technicznych i niezbędnych regulacji.

Polecamy poradnik: Jak zabezpieczyć się przed awariami zasilania 

Przed uruchomieniem agregatu należy sprawdzić, czy urządzenie stoi na płaskiej, równej powierzchni.

Ponadto przed każdym uruchomieniem agregatu wskazane jest sprawdzanie poziomu oleju. W przypadku niskiego poziomu oleju, należy uzupełnić zbiornik do górnej krawędzi szyjki wlewu. W każdej instrukcji obsługi znajduje się informacja o oleju zalecanym do danego typu silnika.

Aby nie dopuścić do ilości paliwa poniżej dopuszczalnego minimum, warto regularnie sprawdzać jego. Po zatankowaniu należy dokładnie dokręcić korek wlewu paliwa. Pamiętajmy, by nie zostawiać w zbiorniku za dużo paliwa, jeśli nie będziemy używać agregatu dłużej niż miesiąc, ponieważ wskutek parowania jakość paliwa obniża się.

Elementem, którego stan trzeba sprawdzać przed każdorazowym uruchomieniem urządzenia, jest filtr powietrza. Powinien on być w dobrym stanie i czysty. Zależnie od sytuacji, należy go wyczyścić lub wymienić na nowy.

Zanim podłączymy odbiorniki do agregatu należy sprawdzić, czy są one sprawne oraz zsumować moce wszystkich odbiorników, które zamierzamy podłączyć do agregatu. Otrzymany wynik musimy jeszcze powiększyć o dodatkową moc, która potrzebna jest w momencie włączania odbiorników (czyli w czasie rozruchu). Ta dodatkowa moc wynika z tzw. prądów rozruchu, które pojawiają się we wszystkich odbiornikach elektrycznych. Im większy prąd rozruchu, tym większa moc agregatu potrzebna do zasilania odbiornika. Agregat bowiem musi pokrywać całkowite zapotrzebowanie na moc. Prądy rozruchu są różne dla różnych odbiorników, dlatego podczas określania mocy agregatu najwygodniej jest skontaktować się ze sprzedawcą agregatu, który powinien doradzić jak poprawnie dobrać moc agregatu. 

Przeczytaj również: Przeglądy i wymiana instalacji elektrycznej w domu

Warto też zwrócić uwagę na gniazdka – w agregatach prądotwórczych stosowane są dwa rodzaje:

  • gniazdka standardowe jednofazowe (Schuko lub tzw. francuskie) – wyglądają tak samo jak te, które są stosowane w domach i służą do przenoszenia prądu o wartościach do 16 A;
  • gniazdka przemysłowe: jednofazowe lub trójfazowe – są przeznaczone do przesyłu prądu o wyższych wartościach – zazwyczaj do 32 A. 

Przykłady gniazd w agregatach prądotwórczych

Gniazdo jednofazowe standardowe 16A 230V
Gniazdo jednofazowe standardowe 16A 230V fot. mojahonda.pl
Gniazdo trójfazowe 32A 400V
Gniazdo trójfazowe 32A 400V fot. mojahonda.pl 

Przed uruchomieniem agregatu zawsze upewnij się, że do agregatu nie są podłączone odbiorniki. Dopiero po uruchomieniu agregatu podłącz wybrane odbiorniki. Podczas wyłączania agregatu najpierw odłącz wszystkie odbiorniki, a następnie wyłącz agregat. Zawsze włączaj i wyłączaj agregat przy odłączonych odbiornikach. 

Jak przechowywać agregat prądotwórczy

Agregat prądotwórczy, jak każde inne urządzenie spalinowe, powinien być przechowywany i transportowany w pozycji roboczej i, najlepiej, na równej powierzchni. W przeciwnym wypadku może dojść do zalania świecy zapłonowej, uszkodzenia filtra powietrza oraz zalania podłoża. 

Jak konserwować agregaty prądotwórcze

Przed przystąpieniem do przeglądu należy zapoznać się z instrukcją obsługi danego urządzenia, zwłaszcza w przypadku pierwszej kontroli. Zawiera ona dokładne wskazówki na temat konserwacji: samych czynności jak i częstotliwości ich wykonywania.

Ze względów bezpieczeństwa należy odłączyć przewód elektryczny od świecy zapłonowej.

W przypadku, gdy nie będziemy używać agregatu przez okres dłuższy niż miesiąc, należy opróżnić zbiornik paliwa. Pozostawione na dłużej paliwo znacznie traci na jakości. Należy również usunąć paliwo z gaźnika, najłatwiej przez jego wypalanie – czyli pracę agregatu z pustym zbiornikiem paliwa, bez obciążania, aż do momentu samoczynnego zatrzymania. Jest to bardzo ważna czynność, ponieważ zalegające paliwo powoduje zapychanie gaźnika substancjami dodawanymi do paliwa, które odkładają się w czasie procesu parowania – starzenia się paliwa

Prawidłowa konserwacja silnika spalinowego polega na oczyszczeniu go z zużytego oleju i wlaniu nowego na zakończenie przeglądu technicznego. Najwygodniej jest wylać olej zaraz po zakończonej pracy, gdy olej jest jeszcze rozgrzany – o rzadszej konsystencji. Należy wykręcić w boku silnika bagnet olejowy, generator przechylić na bok i zlać płyn do płaskiego naczynia o odpowiedniej pojemności. Następnie należy ustawić urządzenie w pozycji roboczej i wkręcić bagnet. Zużyty olej należy przelać do butelki po oleju i najlepiej – dostarczyć do punktu utylizacji.

Wskazówki dotyczące częstotliwości wymiany filtra powietrza znajdują się w każdej instrukcji obsługi. Warto jednak pamiętać, że ten element powinien być wymieniany przynajmniej raz w roku, a jeśli agregat jest intensywnie wykorzystywany – częściej. Czynność ta polega na sprawdzeniu czystości filtra, przepuszczalności i jego kształtu. Filtr nie może nosić oznak deformacji. Jeśli jest pokryty delikatną warstwą zanieczyszczeń, należy nim lekko uderzyć w twardą powierzchnię lub, jeżeli mamy taką możliwość, przedmuchać go sprężonym powietrzem. Przedmuchiwania dokonujemy od strony wewnętrznej na zewnątrz. Należy również wytrzeć brud z wewnętrznej strony pokrywy filtra i oczyścić jego bazę za pomocą lekko wilgotnej ściereczki.

Uwaga podczas kontroli filtru powietrza!

  • Nie należy czyścić filtra szczoteczką, która może wetrzeć brud głębiej.
  • Nie możemy dopuścić, by zanieczyszczenia dostały się do kanału powietrznego prowadzącego do gaźnika.
  • Papierowy filtr powietrza musi być suchy.
  • Nie można uruchamiać silnika bez założonego filtra, by nie narażać silnika na przedwczesne zużycie

Kolejną czynnością jest kontrola świecy zapłonowej – jeśli będzie pokryta nalotem, pęknięta lub zauważymy uszkodzenia izolatora – świecę trzeba wymienić. By tego dokonać, należy upewnić się, że maszyna jest wyłączona. Następnie trzeba zdjąć końcówkę przewodu zapłonowego i wykręcić odpowiednim kluczem starą świecę. Po sprawdzeniu stanu świecy, należy wkręcić tę samą lub nową. Wkręcanie zaczynamy ręcznie i dokręcamy kluczem o dodatkowe 1/8-1/4 obrotu, w przypadku nowej - o ½ obrotu.. Na końcu zakładamy fajkę świecy zapłonowej.

Ze względów bezpieczeństwa trzeba koniecznie oczyścić i sprawdzić, czy wszystkie śruby są prawidłowo dokręcone. Najlepiej jest to zrobić, gdy maszyna została już opróżniona z oleju i paliwa.

Na zakończenie, silnik uprzednio opróżniony z oleju należy napełnić nowym. W tym celu trzeba wykręcić bagnet olejowy i wlać płyn w ilości wskazanej w Instrukcji Obsługi. Następnie wytartym bagnetem sprawdzamy poziom oleju i ewentualnie dokonujemy korekty. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom