"Zaufałam temu człowiekowi - temu, co mnie zapewniał. Ponieważ nie pozwolił mi na czytanie umowy, sugerował cały czas, że bardzo się śpieszy, ma jeszcze kilka umów do podpisania.. Była to środa w Wielkim Tygodniu przed Wielkanocą. Pomyślałam, że na pewno ma rodzinę i czekają go jeszcze inne obowiązki związane ze zbliżającymi się świętami - więc w tej sytuacji uległam, skoro powiedział, że przekazał mi wszystko." - To przykład jednej ze skarg poszkodowanej konsumentki, która celowo została wprowadzona w błąd by nieświadomie zmienić dostawcę prądu.
Zobacz również: Rachunek za prąd - jakie opłaty właściwie obejmuje
Z doświadczenia UOKiK wynika, iż konsumenci najczęściej skarżą się na nieuczciwe praktyki podczas zawierania umowy w domu klienta. Skargi dotyczą m.in. podszywania się pod obecnego sprzedawcę energetycznego. Poszkodowanymi są najczęściej osoby starsze, które były przekonane, iż wyłącznie "przedłużają umowę" lub też "aktualizują starą". O wprowadzeniu ich w błąd, klienci dowiadują się dopiero w momencie otrzymania nowej faktury. Obecnie UOKiK prowadzi 5 postępowań, które wyjaśniają sprawy z podejrzeniem wprowadzenia w błąd przy zmianie dostawcy energii elektrycznej.
Zanim podpiszesz, zapamiętaj!
Kontrakty, które przedsiębiorcy energetyczni zawierają z konsumentami podlegają ścisłym wymogom, które określa prawo. Sprzedaż i dystrybucja energii elektrycznej są realizowane przez dwa odrębne podmioty. Sprzedawca oferuje nam towar czyli prąd, a dystrybutor, który dysponuje siecią energetyczną, świadczy usługę dostarczenia energii. Konsument może zawrzeć dwie odrębne umowy: zakupu energii oraz usług lub też podpisać umowę kompleksową.
Warto wiedzieć, że każda umowa sprzedaży powinna regulować m.in. ilość i moc dostarczanej energii, cenę lub grupę taryfową oraz warunki wprowadzenia ich zmian, informację o prawach konsumenta, w tym o sposobie wnoszenia skarb i rozstrzygania sporów, a także odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy. Natomiast umowa dystrybucyjna powinna określać m.in. wybranego przez konsumenta sprzedawcę energii elektrycznej, sprzedawcę rezerwowego oraz parametry jakościowe energii elektrycznej i standardy jakościowe obsługi odbiorców oraz sposób ustalania bonifikat za ich niedotrzymanie.
Jak rozwiązać umowę i złożyć reklamację usług
Na początek pamiętaj, że jeśli zawierasz umowę w domu masz prawo do rezygnacji z niej bez ponoszenia dodatkowych kosztów w ciągu 10 najbliższych dni, a przedsiębiorca energetyczny nie może utrudniać twojej decyzji. Następnie jeśli zauważysz jakiekolwiek nieprawidłowości w rozliczeniach z przedsiębiorstwem energetycznym, możesz złożyć reklamację. Przedsiębiorstwo energetyczne zobowiązane jest do jej rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi w terminie 14 dni, chyba, że w umowie określony został inny termin. W razie nieuwzględniania reklamacji, konsument może zażądać od dystrybutora m.in. laboratoryjnego sprawdzenia urządzeń, które miałyby służyć do pomiaru zużywanej energii. Jednak gdy ekspertyzy nie wykażą nieprawidłowości będzie musiał on pokryć ich koszty.
To też cię zainteresuje: O oszczędzaniu prądu. Praktyczne sposoby na oszczędność w domowym budżecie
Po trzecie: w przypadku niedotrzymania przez przedsiębiorstwo energetyczne standardów obsługi oraz parametrów jakościowych energii elektrycznej - przysługują bonifikaty w wysokości określonej w taryfie lub umowie. Reklamacje dotyczące tej kwestii rozpatrywane są w terminie 14 dni od zakończenia odpowiednich kontroli i pomiarów.
Koniec hotelu Marriott w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?