Ceny mieszkań pójdą w górę przez samochody elektryczne? PZFD: koszty zmian poniosą nabywcy lokali

Przemysław Zańko
Przemysław Zańko
Rozwój elektromobilności w Polsce wiąże się z kosztami, które ostatecznie mogą ponieść osoby kupujące mieszkania.
Rozwój elektromobilności w Polsce wiąże się z kosztami, które ostatecznie mogą ponieść osoby kupujące mieszkania. 123RF.com
Resort klimatu chce rozbudowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Zdaniem PZFD ostatecznie zapłacą za to jednak klienci deweloperów.

Ceny mieszkań wzrosną przez rozwój elektromobilności – uważa Polski Związek Firm Deweloperskich. Chodzi o nowe przepisy od Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Jak wyjaśnia PZFD, budynki będą teraz musiały zapewniać wystarczającą moc przyłączeniową, żeby dało się przy nich ładować samochody elektryczne. Dla deweloperów to jednak dodatkowe koszty, które ostatecznie poniosą klienci kupujący lokale.

Ceny mieszkań. Ładowanie samochodów elektrycznych je podniesie?

Jak pisze „Puls Biznesu”, deweloperzy krytykują majowe rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania minimalnej mocy przyłączeniowej na potrzeby rozwoju elektromobilności. Nowe przepisy mają m.in. spowodować, że powstanie więcej miejsc do ładowania samochodów elektrycznych. Dzięki temu Polacy mają częściej wybierać je zamiast tradycyjnych aut, co przyniesie korzyści środowisku.

PZFD przestrzega jednak, że nowe wymogi oznaczają dodatkowe koszty. Operatorzy sieci energetycznej będą musieli ją rozbudować, więc deweloperzy więcej zapłacą za przyłączenie nowego budynku do sieci. Według PZFD np. w Tauronie byłoby to ok. 20 835 zł za przyłączenie obiektu mającego 200 miejsc parkingowych. A jeśli taka kwota zniknie z portfela dewelopera, to ostatecznie zapłacą ją klienci – bo ceny mieszkań pójdą w górę.

Dyrektor PZFD Konrad Płochocki podał przykład inwestycji jednego z deweloperów, gdzie po zmianach w prawie zaszła konieczność budowy nowej stacji transformatorowej.

– Inwestycja miała kameralny charakter – ponad 50 lokali – a i tak wzrost ceny w przeliczeniu na jeden lokal oszacowano na około 4,5 tys. zł – mówi Płochocki cytowany przez „Puls Biznesu”.

PZFD: apelujemy do ministerstwa o złagodzenie przepisów

W związku z negatywną oceną nowych rozwiązań deweloperzy zaapelowali do resortu klimatu, by złagodzić przepisy. Proponują, aby zamiast zapewnienia w budynku wystarczającej mocy przyłączeniowej dla pojazdów elektrycznych wystarczyło np. oświadczenie operatora sieci, że jest możliwość zapewnienia odpowiedniej mocy.

Jak podaje Licznik Elektromobilności, pod koniec czerwca 2021 r. w Polsce zarejestrowanych było 26 985 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. W ciągu pierwszego półrocza przybyło ich 8249 sztuk, co stanowi wzrost o 150 proc. w skali roku. 51 proc. polskiej floty „elektryków” stanowią dziś hybrydy typu plug-in, zaś 49 proc. – samochody w pełni elektryczne.

Przypomnijmy, że od 12 lipca 2021 r. na zakup lub leasing auta elektrycznego lub wodorowego można uzyskać dofinansowanie z programu „Mój Elektryk”. Do uzyskania jest nawet 27 tys. zł.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie