Zakup mieszkania: kobiety mają decydujący głos

Magdalena Kmita-Kulesza
Magdalena Kmita-Kulesza
Ogrody Ochota w WarszawieZakup mieszkania: kobiety mają decydujący głos
Ogrody Ochota w WarszawieZakup mieszkania: kobiety mają decydujący głos Dolcan
Udostępnij:
Zakup mieszkania inicjują najczęściej kobiety. To również one dociekają szczegółów inwestycji. Potwierdzają to dane rynkowe i deweloperzy.

Kobiety decydujące się na zakup mieszkania zadają szczegółowe pytania deweloperom. Ponadto zwracają uwagę na detale, szczegółowo sprawdzają aspekty inwestycji, którą są zainteresowane. Dodatkowo kobiety są motorem dla partnerów do podjęcia decyzji.

Kobiety w dzisiejszych czasach często z wyboru lub konieczności odgrywają równocześnie różne role społeczne: są żonami, matkami, córkami, szefami czy pracownikami. Mają coraz więcej zobowiązań, co wymaga od nich doskonałego zorganizowania i koordynacji działań. Ciągły brak czasu zmusza do szukania rozwiązań najbardziej optymalnych i funkcjonalnych – bez wątpienia dotyczy to również kwestii wyboru mieszkania. 

Raport „Polski Rynek Mieszkaniowy" firmy Nowy Adres 

Z raportu

 zrealizowanego we współpracy z GfK Polonia wynika, że 61 proc. osób, które w czasie badania planowały w najbliższych 2 latach zakup mieszkania, to kobiety. Ten trend potwierdzają również firmy deweloperskie. – Z naszych doświadczeń wynika, że kobiety są zdecydowanie bardziej aktywne przy zakupie mieszkania. Widać to na targach mieszkaniowych lub w biurach sprzedaży. To właśnie kobiety zadają bardzo precyzyjne pytania i spodziewają się wyczerpujących informacji. Odnosi się wrażenie, że silniej angażują się emocjonalnie w proces zakupu własnego M – mówi Alicja Dolińska, dyrektor marketingu firmy Dolcan.

– Wzrost znaczenia płci pięknej na rynku mieszkaniowym widać też wyraźnie w danych sprzedażowych. Przewagę nadal stanowią umowy zawierane przez małżeństwa, ale jeśli mieszkanie kupuje singiel, to kobiet jest o 30 proc. więcej niż mężczyzn – szacuje Robert Ziółek, dyrektor generalny Dolcan. I dodaje, że młode kobiety nie boją się zakupu większych czy drogich mieszkań o podwyższonym standardzie.

Sprawy ważne i ważniejsze przy zakupie mieszkania

Dla pań szczególnie ważne przy zakupie własnego M są takie rzeczy jak:

  • rozkład pomieszczeń,
  • funkcjonalność mieszkania,
  • koszty utrzymania lokalu,
  • powierzchnia mieszkania,
  • lokalizacja nieruchomości.

Decyzję o zakupie lokalu mieszkalnego poprzedza dogłębna analiza i porównywanie ofert kilku deweloperów. Gdy zostanie jednak podjęta, to właśnie kobiety o wiele częściej niż mężczyźni biorą na siebie załatwienia formalności związanych ze sfinalizowaniem transakcji.

Deweloperzy, a zakup mieszkania przez kobiety

Deweloperzy starają dostosować się do zaistniałej na rynku mieszkaniowym sytuacji, dlatego zmienia się sposób przekazywania przez nich informacji o nowych inwestycjach. – Deweloperzy wyraźnie zauważają wzrastającą rolę kobiet, dlatego wiele działań marketingowych kierują głównie do tej grupy odbiorców. W kampaniach reklamowych kładzie się coraz większy nacisk na szczególne zaakcentowanie elementów przemawiających do kobiecej wrażliwości, takich jak estetyka, poczucie bezpieczeństwa czy komfort – mówi Katarzyna Cyprynowska, prezes firmy Nowy Adres.

Silne angażowanie się kobiet w kupno mieszkania, czyli między macierzyństwem a karierą

Podświadoma potrzeba stworzenia przytulnego gniazdka dla przyszłej rodziny sprawia, że kobiety bardziej niż mężczyźni angażują się w zakup nieruchomości. Kobieta projektuje mieszkanie swoich marzeń jeszcze przed zakupem i osobiście dba o to, by nie spotkało ją rozczarowanie.

Kobiety oprowadzane po mieszkaniach czujnym wzrokiem aranżują przestrzeń. Sprawiają wrażenie, że już dokładnie wiedzą, co gdzie postawią i jak zagospodarują pomieszczenia. Takie podejście coraz częściej równoważy się jednak z modelem kobiety samodzielnej i niezależnej, która z kolei widzi mieszkanie jako swoisty azyl i miejsce wyciszenia po ciężkim dniu pracy. Tego typu klientki to zazwyczaj bardzo wymagające perfekcjonistki. Rozróżnienie to widać także w wybieranych inwestycjach. – Kobiety myślące o założeniu rodziny decydują się na mieszkania w projektach wielorodzinnych. Z kolei aktywne, młode singielki decydują się na nowe M zlokalizowane w centrum miasta – zauważa Robert Ziółek.

Mężczyźni, a decyzja o kupnie mieszkania

Wiele badań wskazuje, że kobiety są lepiej zorganizowane i bardziej samodzielne. Zmniejszająca się aktywność mężczyzn w podejmowaniu decyzji o zakupie mieszkania jest związana ze zmianami społecznymi, które miały miejsce w Polsce w ostatnich latach. Również i do naszego kraju doszły światowe trendy promujące partnerstwo oraz model mężczyzny metroseksualnego, który posiada cechy osobowości kojarzone dotychczas z kobiecością.

Panowie będący w związkach zazwyczaj dla świętego spokoju lub z powodu zwykłego braku czasu wolą być bohaterami drugiego planu. – Przy zakupie mieszkania mężczyźni interesują się oczywiście samym procesem kupna i często zwracają uwagę na zupełnie inne kwestie niż kobiety, jednak kluczowe decyzje pozostawiają swoim żonom lub partnerkom, do których należy ostateczne „tak" – ocenia Alicja Dolińska.

Z kolei mężczyźni samotni, częściej niż kobiety, mieszkają z rodzicami i mają mniejszą motywację do usamodzielnienia się, choć paradoksalnie statystyki mówią, że zarabiają więcej. To nie tylko polski trend. Kilka lat temu np. Włoski Instytut Statystyczny podawał, że 67 proc. mężczyzn w wieku 18–34 lata mieszka z rodzicami, i co gorsza, nie deklaruje chęci założenia rodziny. Oby polscy single nie poszli w ślady swoich włoskich rówieśników.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Prestiżowe nagrody dla polskich domów

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną RegioDom
Dodaj ogłoszenie