Wyjątkowa rewitalizacja nad malowniczą rzekę – galeria zdjęć. Wpadnij do centrum Bydgoszczy

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W samym sercu Bydgoszczy, tuż nad brzegiem rzeki Brdy, powstaje Nowy Port – innowacyjna przestrzeń miejska, która subtelnie połączy historię i czasy współczesne. Dawny teren poprzemysłowy po fabryce Befana przechodzi spektakularną metamorfozę, przekształcając się w dynamiczny fragment miejskiej tkanki. Kluczowym elementem tego projektu są odrestaurowane, XIX-wieczne budynki pofabryczne, które w połączeniu z nowoczesną zabudową mieszkaniową tworzyć będą unikalną atmosferę tego miejsca.

Spis treści

Pomysł na zagospodarowanie centrum miasta na malowniczą rzeką

Przez ponad dekadę po przeniesieniu produkcji Bydgoskiej Fabryki Narzędzi na przedmieścia, teren dawnej fabryki Befana pozostawał niezagospodarowany. Dziś, pomiędzy ulicami Marcinkowskiego, Obrońców Bydgoszczy, Marszałka Focha i Warmińskiego, powstaje wyjątkowa przestrzeń – Nowy Port, który ma stać się „sercem miasta”. Kompleks, zaprojektowany przez pracownię BBGK Architekci, połączy funkcje mieszkaniowe, usługowe i biurowe, a jego trzon stanowić będą zabytkowe budynki przemysłowe, definiujące tożsamość tego miejsca.

– Jako architekci mieliśmy do czynienia z wyjątkową lokalizacją. To centralna część Bydgoszczy, działka położona bezpośrednio nad Brdą. W jej sąsiedztwie znajdują się zabytkowe Stare Miasto i Spichrze nad Brdą, Wyspa Młyńska z XIX-wiecznymi Młynami Rothera czy modernistyczna Opera Nova. Sam teren po zakładach Bydgoskiej Fabryki Narzędzi jest nośnikiem pamięci o dziedzictwie przemysłowym Bydgoszczy – tłumaczą autorzy projektu z pracowni BBGK Architekci.

Dziedzictwo przemysłowe stało się inspiracją dla architektów

Historia przemysłowa Bydgoszczy sięga drugiej połowy XIX wieku, kiedy to Leopold Zobel założył zakład produkcyjny na rogu dzisiejszych ulic Marcinkowskiego i Obrońców Bydgoszczy. Z biegiem lat fabryka przekształciła się w specjalistyczny zakład budowy okrętów z własną stocznią rzeczną. Po wojnie miejsce to stało się siedzibą Bydgoskiej Fabryki Narzędzi, która działa do dziś, choć w innej lokalizacji. To właśnie ta bogata, przemysłowa przeszłość zainspirowała nazwę nowej inwestycji – Nowy Port.

Koncepcja biura BBGK Architekci obejmuje trzy kluczowe elementy:

  • rewitalizację istniejących zabytkowych zabudowań – XIX-wieczne budynki pofabryczne oraz kamienica czynszowa przy ul. Obrońców Bydgoszczy, odnowione w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków;

  • nowe kwartały – zabudowa dostosowana skalą do tradycyjnych śródmiejskich ulic Bydgoszczy;

  • dominanty wysokościowe – cztery 11-kondygnacyjne, 36-metrowe punktowce, z których dwa już powstały. Mają stanowić nowoczesną bramę miasta w duecie z apartamentowcem Nordic Haven po drugiej stronie Brdy.

W centrum Bydgoszczy powstaje nowy fragment miasta usytuowany nad samą Brdą.
W centrum Bydgoszczy powstaje nowy fragment miasta usytuowany nad samą Brdą.
BBGK Architekci

Wyjątkowa przestrzeń sąsiadująca z rzeką: bulwary, pasaże piesze, zielone aleje i skwery

Otwarty układ urbanistyczny Nowego Portu został wzbogacony o różnorodne przestrzenie publiczne – place, skwery, pasaże oraz nowy bulwar nad rzeką. Główną oś komunikacyjną ma stanowić aleja z szerokimi chodnikami, dwoma szpalerami platanów i lokalami usługowymi w przyziemiach, zaprojektowana jako tradycyjna śródmiejska ulica handlowa z widokiem na operę.

Prostopadle do alei architekci wytyczyli kameralny pasaż z miejskim placem, który prowadzi prosto nad brzeg Brdy, gdzie powstaje nowy bulwar z kawiarniami i restauracjami. Zieleń odgrywa kluczową rolę w tym projekcie – pojawia się w przestrzeniach publicznych, na dziedzińcach apartamentowców i dachach budynków. Nasadzono już ok. 20 000 roślin, a za projekt zieleni odpowiada pracownia RS Architektura Krajobrazu.

Harmonia przeszłości i współczesności. Nietuzinkowa architektura Nowego Portu

W pierwszym etapie inwestycji odrestaurowano zabudowania dawnej fabryki Befana z końca XIX wieku – trzykondygnacyjny budynek biurowy i parterową halę produkcyjną. Ceglana elewacja frontowa została precyzyjnie odnowiona, a budynek zyskał nadbudowę pokrytą stalą cortenowską, nawiązującą do stylu industrialnego.

Powstająca zabudowa Nowego Portu charakteryzuje się prostą, elegancką architekturą z minimalistycznymi elewacjami z jasnego betonu architektonicznego i kamienia. Inspiracją dla detali architektonicznych był bydgoski styl secesyjny, co widać w delikatnych, falujących gzymsach i ryflowaniach. Kamienne płyty z jasnoszarego piaskowca i czarnego granitu oraz stolarka okienna z naturalnego litego drewna – dopełniają całość.

W ramach pierwszego etapu inwestycji wzniesiono siedem budynków, w których jest 177 mieszkań z tarasami, balkonami, loggiami oraz panoramicznymi przeszkleniami z widokiem na miasto i rzekę. Ponadto, przewidziano lokale biurowe i handlowe. Całkowita realizacja projektu została zaplanowana na cztery etapy, z czego pierwszy zakończono pod koniec 2024 roku. Inwestorem przedsięwzięcia jest bydgoska spółka AWZ Deweloper.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Regiodom codziennie. Obserwuj Regiodom!

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom