Spis treści
Kto odpowiada za projekt Muzeum Historii Polski?
W 2016 roku pracownia WXCA rozpoczęła prace nad projektem Muzeum Historii Polski na warszawskiej Cytadeli, po wygraniu konkursu na siedzibę Muzeum Wojska Polskiego w 2009 roku. Architekci stworzyli układ oparty na trzech bryłach – z centralnym Muzeum Historii Polski i dwoma niższymi budynkami Muzeum Wojska Polskiego, tworzącymi plac Gwardii.
Projekt wyróżnia się prostą estetyką, silnym związkiem z otoczeniem i nawiązuje do XVIII-wiecznej kompozycji miejsca. Całość dopełnia 30-hektarowy park, co nadaje kompleksowi charakter nowoczesnej Cytadeli Muzeów, inspirowanej innymi europejskimi metropoliami.
Monolityczna bryła zachwyciła nie tylko Europę
Gmach Muzeum Historii Polski został uznany m.in. za jedno z „Najpiękniejszych Muzeów Świata” w międzynarodowym konkursie Prix Versailles. Ta prestiżowa nagroda to jedno z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie architektury i designu. Architektoniczna forma budynku Muzeum Historii Polski opiera się na wykorzystaniu naturalnych materiałów i rzemieślniczych technik, co nadaje mu monolityczny charakter.
Budynek zaprojektowano jako metaforę historii, symbolizowaną przez blok przypominający precyzyjnie wycięty kamień. Fasada pokryta marmurowymi płytami, ułożonymi w poziome warstwy, odnosi się do stratygrafii geologicznej, symbolizując nawarstwiające się procesy historyczne – zarówno naturalne, jak i kulturowe.

Detale architektoniczne, w formie ornamentów, wykorzystują historyczne wzorce, m.in.:
relief z Drzwi Gnieźnieńskich;
gotyckie sklepienia kryształowe, które można podziwiać m.in. w Bazylice Mariackiej;
dekoracje krakowskiej Kaplicy Zygmuntowskiej;
motyw inspirowany Polskim Pawilonem w stylu Art déco zaprezentowanym na wystawie w Paryżu w 1925 roku.
Nowoczesne centrum muzealnicze, które musisz odwiedzić
Muzeum Historii Polski ma powierzchnię ok. 45 000 metrów kw. Oprócz przestrzeni wystawienniczych oraz zaplecza do przechowywania i konserwacji zbiorów, w budynku znajdą się także, m.in.: sala koncertowa na 600 miejsc, sala kinowo-teatralna, biblioteka, sale konferencyjne i edukacyjne, restauracje oraz taras z widokiem na panoramą Warszawy. Układ wnętrz został zaprojektowany tak, by przemieszczanie się między poszczególnymi częściami przypominało podróż przez wnętrze kamienia, symbolicznie wprowadzając odwiedzających w głąb historii i jej złożoności. Nie mogło tu też zabraknąć przestronnego parkingu podziemnego, gdzie odwiedzający mogą wygodnie zaparkować samochody.

– Idea pomysłu na wnętrza jest sprzężona z koncepcją architektoniczną całego budynku, a zwłaszcza jego fasady. Muzeum, będąc kamiennym monolitem, opowiada o historii jako procesie. Tą alegoryczną opowieść kontynuują wnętrza. Plan wnętrza zaprojektowaliśmy tak, by można było swobodnie meandrować pomiędzy poszczególnymi blokami funkcjonalnymi, niczym w wydrążonym monolitycznym bloku. To meandrowanie, wnikanie w monolit jest dla nas alegorią podróży poprzez historię. W tym obiekcie można być wiele razy, za każdym razem odkrywając go na nowo – wyjaśnia architekt Krzysztof Budzisz z WXCA.

Pomysł na akustykę w otwartej przestrzeni
Parter muzeum na formę otwartą, a w wielu miejscach można do tego budynku wejść, jak i z niego wyjść, za każdym razem na nowo odkrywając tajniki historii. Odwiedzający poruszamy się tu pomiędzy monolitycznymi, kamiennymi blokami, które są obłożone tym samym materiałem, co fasady budynku, czyli marmurem. Ze względu na użytkowy charakter obiektu wymagało to nie tylko ciekawej koncepcji przestrzeni, ale także m.in. zapewnienia właściwej akustyki, która jest niezwykle istotna w takich wysokich wnętrzach.

– Akustycznie wnętrza są dość trudne, dlatego że na ścianach i posadzkach mamy materiały odbijające dźwięki, czyli kamień. Żeby zapewnić komfort akustyczny użytkownikom, niezbędne było zmiękczenie tego efektu, poprzez użycie materiałów tłumiących. (...) Takim materiałem, który mógł konweniować z kamiennymi ścianami i posadzkami oraz betonem, okazały się panele akustyczne Mono Acoustic, które umożliwiają wykończenie sufitów na jedną, gładką powierzchnię – wyjaśnia architekt Krzysztof Budzisz z WXCA.
Projekt Muzeum Historii Polski – WXCA: Szczepan Wroński, Paweł Grodzicki, Krzysztof Budzisz, Marta Sękulska-Wrońska, Katarzyna Billik, Rafał Boguszewski, Kamil Cedzyński, Anna Dobek, Małgorzata Gilarska, Beata Głaz, Marcin Jurusik, Michał Kasprzyk, Ludwik Kaizerbrecht, Marcin Kruk, Paulina Kucharska, Michał Lipiec, Anna Majewska, Krzysztof Marciszewski, Adam Mierzwa, Mariusz Niemiec, Magdalena Nowak, Magdalena Julianna Nowak, Barbara Płonczyńska, Zuzanna Rosińska, Michał Staniszewski, Łukasz Szczepanowicz, Kajetan Szostok, Krystian Tomczyk, Paweł Wolanin, Michał Żurek
Certyfikowany Wykonawca Rockfon Mono Acoustic: Transtolbud – Piekutowski Sp. z o.o.
To też może cię zainteresować: Tu zamieszkają medalistki olimpiady Paryż 2024. Co wiemy o osiedlu, w które zainwestował Robert Lewandowski?
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Regiodom codziennie. Obserwuj Regiodom!
