Nowe zasady segregacji odpadów budowlanych. Początek od 1 stycznia 2025 r.

Oliwia Marciszewska
Dla przedsiębiorców, szczególnie tych odpowiadających za mniejsze projekty budowlane czy remonty, zmiany są znacznym ułatwieniem
Dla przedsiębiorców, szczególnie tych odpowiadających za mniejsze projekty budowlane czy remonty, zmiany są znacznym ułatwieniem Fot. KAROLINA MISZTAL
Od 2025 r. przedsiębiorcy będą musieli dzielić odpady budowlane na sześć grup, lecz niekoniecznie w miejscu budowy. Nowe przepisy przewidują możliwość przekazania tego obowiązku firmie zewnętrznej na podstawie pisemnej umowy. Zmiana budzi obawy o potencjalne nadużycia i powstanie szarej strefy.

Przepisy, które mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r., są nowelizacją ustawy o odpadach z 2021 r. Wprowadzają uproszczenia w stosunku do pierwotnej wersji, która wymagała segregacji odpadów już na placu budowy. Nadal będzie obowiązywać podział na sześć grup: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips oraz odpady mineralne, takie jak beton czy cegły. Segregacja nie musi jednak odbywać się na miejscu – może być realizowana przez specjalistyczne firmy, o ile zostanie zawarta odpowiednia umowa w formie pisemnej.

Nowe przepisy usprawnią sprzątanie placu budowy

Dla przedsiębiorców, szczególnie tych odpowiadających za mniejsze projekty budowlane czy remonty, zmiany są znacznym ułatwieniem. W przypadku większych inwestycji segregacja odpadów już teraz często przebiega zgodnie z zasadami, ponieważ materiały, takie jak metal czy gruz, są ponownie wykorzystywane. Jednak przy mniejszych zleceniach śmieci zwykle trafiają do jednego kontenera, co było problematyczne przy dotychczasowych wymogach.

Nowelizacja uwzględnia również sytuacje, w których pełna segregacja nie jest możliwa – np. gdy odpady można ponownie wykorzystać bez wcześniejszego podziału. W takich przypadkach możliwe będzie odstąpienie od dzielenia na frakcje, lecz z koniecznym uzasadnieniem technologicznym.

Surowe kary dla eliminacji nadużyć

Choć zmiany są praktyczne, mogą prowadzić do nadużyć, np. fałszywych potwierdzeń segregacji odpadów. Nieprzestrzeganie przepisów poskutkuje jednak surowymi karami – od 1000 do nawet miliona złotych. Nowelizacja dotyczy głównie firm budowlanych, ale też osób prywatnych prowadzących remonty. W takich przypadkach to firma odbierająca śmieci odpowiada za ich właściwe zagospodarowanie, chyba że zleci to innemu podmiotowi.

Zmiana przepisów wynika z konieczności dostosowania polskich regulacji do unijnych wymogów dotyczących gospodarki odpadami, co ma na celu zwiększenie efektywności recyklingu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom