Nowe obowiązki deweloperów w ustawie o prawach konsumenta i w Kodeksie cywilnym

redakcja.regiodom
Budowa mieszkań deweloperskichWedług nowych przepisów firma deweloperska poinformuje klienta m.in. o opłatach dodatkowych, procedurze reklamacyjnej i usługach posprzedażowych. Za naruszenie obowiązków informacyjnych deweloperowi grozi grzywna.
Budowa mieszkań deweloperskichWedług nowych przepisów firma deweloperska poinformuje klienta m.in. o opłatach dodatkowych, procedurze reklamacyjnej i usługach posprzedażowych. Za naruszenie obowiązków informacyjnych deweloperowi grozi grzywna. 123RF
Ustawa o prawach konsumenta, która rozszerza obowiązek informacyjny sprzedawców, w tym deweloperów oraz zwiększa zakres ich odpowiedzialności względem konsumentów weszła w życie 25 grudnia 2014 roku.

Nowe regulacje prawne obowiązują w przypadku m.in. umów przedwstępnych na zakup lokali mieszkaniowych, zawieranych po 25 grudnia 2014 roku.

Radzimy: Jakich błędów wystrzegać się przy zakupie mieszkania

Najpóźniej w momencie, w którym osoba zadeklaruje chęć kupna mieszkania, deweloper będzie zobligowany do przedstawienia kupującemu pełnych informacji na temat firmy i głównych cech sprzedawanego lokalu, sposobów użytkowania i konserwacji oraz standardów komunikacji z klientem w trakcie procesu nabywania mieszkania.

Deweloper musi też od razu podać całkowitą cenę kupowanej nieruchomości. Powinna ona uwzględniać również wszystkie dodatkowo płatne usługi. W przypadku zakupu nieruchomości może chodzić np. o koszty dodatkowych prac wykończeniowych.

– Wejście w życie ustawy oznacza także, że sprzedawca będzie musiał na życzenie klienta wyjaśnić znaczenie wszystkich zapisów zawartych w umowie. Nie zmienia to wiele w przypadku sprawdzonych deweloperów, dla których standardem jest informowanie i instruowanie klientów odnośnie ich praw przy kupnie nowego mieszkania. Trudno jednak ocenić, jaką skuteczność będą miały mechanizmy kontroli i wychwytywania nieuczciwych praktyk, które przewidział ustawodawca – zauważa Jakub Zagórski, dyrektor sprzedaży i marketingu Skanska Residential Development Poland.

Poznaj również: Niedozwolone praktyki deweloperów 

Od 25 grudnia firma deweloperska musi dokładnie poinformować także o zakresie usług posprzedażowych. Za naruszenie obowiązków informacyjnych deweloperowi grozi grzywna w wysokości do 5000 zł.

Reklamacja i 5 lat na stwierdzenie usterek

Nowa ustawa zakłada, że deweloper będzie musiał poinformować o procedurze reklamacyjnej oraz o swojej odpowiedzialności za jakość sprzedawanego mieszkania. Konsument będzie mógł złożyć reklamację na podstawie rękojmi lub gwarancji (jeśli została ona udzielona). Wcześniej uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne nowego mieszkania wygasały po upływie 3 lat od dnia jego wydania. Obecnie według przepisów, które obowiązują od 25 grudnia 2014 roku, klient ma aż 5 lat na stwierdzenie i zgłoszenie ewentualnych wad budynku mieszkalnego.

Nowe uprawnienie z tytułu rękojmi

Do tej pory klient, który zauważył jakąś nieprawidłowość w kupionym mieszkaniu, której deweloper nie naprawił, mógł żądać obniżenia ceny lokalu. Teraz o obniżkę będzie jeszcze łatwiej. Wystarczy jednostronne oświadczenie klienta, w którym oczekuje on obniżenia ceny o konkretną kwotę. W przypadku braku odpowiedzi sprzedawcy na reklamację w terminie 14 dni, można będzie przyjąć, że sprzedawca uznaje reklamację. W sytuacjach ewentualnego sporu kwotę ewentualnej obniżki będzie rozstrzygał sąd.

– Nowe regulacje prawne podniosą poprzeczkę wszystkim firmom mieszkaniowym tak, by w całym kraju zwiększyć standardy wykonawcze i poziom obsługi klienta – uważa Jakub Zagórski.

Zwiększenie ustawowej odpowiedzialności dewelopera może podnieść jakość mieszkań oferowanych w tzw. segmencie ekonomicznym. Firmy oszczędzające na przykład na materiałach wykończeniowych – montujące najprostsze okna PVC czy stosujące najtańsze tynki w częściach wspólnych – mogą boleśniej odczuć wejście w życie nowej ustawy. Jest również szansa na zwiększenie świadomości konsumentów odnośnie praw wynikających z nabywanego lokalu. Niestety brak odpowiednich mechanizmów kontrolnych może sprawić, że część ustawowo narzuconych obowiązków informacyjnych nie będzie praktykowana. 

Warto przeczytać: Najważniejsze zmiany w ustawie Prawo budowlane od 2015 roku 

od 12 lat
Wideo

Jak złodzieje oznaczają domy, które chcą okraść?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na regiodom.pl RegioDom