Po pierwsze należy zastanowić się, jaką realną kwotę możemy dzisiaj dostać za nasze mieszkanie. Większość osób stosuje metodę polegającą na porównaniu cen ofertowych za podobne do naszego lokale z najbliższej okolicy. Pamiętajmy jednak, że każda nieruchomość jest trochę inna i uzyskana z porównania cena może nie do końca oddawać jej faktyczną wartość.
Nie kieruj się sentymentem przy określaniu ceny za sprzedaż mieszkania
Często zdarza się, że właściciel mieszkania, który spędził w nim dużą część swojego życia, przecenia jego wartość rynkową. Mają na to wpływ pozytywne wspomnienia z tego okresu, które łączymy z wartością lokalu. Zdarzają się również odwrotne sytuacje – najczęściej w przypadku mieszkań w blokach z wielkiej płyty. Z jednej strony są one mniej komfortowe od nowo wznoszonych mieszkań, ale za to często są położone w atrakcyjnych miejscach.
Osoby, które mają problem z określeniem wartości mieszkania na sprzedaż, mogą skorzystać z pomocy pośrednika nieruchomości. Pomoże on wycenić nieruchomość. Zrobi to w taki sposób, aby z jednej strony cena satysfakcjonowała sprzedającego, ale równocześnie nie odstraszała potencjalnych klientów.
Pośrednik może dodatkowo wesprzeć sprzedającego w trakcie negocjacji cenowych oraz przy załatwianiu formalności związanych z transakcją. Dysponuje on również szerszymi możliwościami rozpropagowania oferty sprzedaży (w internecie i prasie).
Warto przeczytać: Plany mieszkań mogą kłamać. 10 rzeczy, które musisz sprawdzić na planie mieszkania
Komu sprzedasz swoje mieszkanie?
Po ustaleniu ceny mieszkania zastanówmy się, kto może być zainteresowany jego kupnem. Pomogą nam w tym cechy samego lokalu:
- metraż,
- liczba pomieszczeń,
- rozkład mieszkania,
- lokalizacja nieruchomości,
- otoczenie danego obiektu mieszkalnego.
Mieszkanie o powierzchni ok. 50 mkw. z dwoma pokojami i cenie zbliżonej do średniej dla danego miasta, położone na nowym osiedlu, w okolicy placów zabaw i terenów zielonych, to oferta dla młodej rodziny z małym dzieckiem. Natomiast kawalerka o powierzchni do 30 mkw., usytuowana blisko centrum jest mieszkaniem skierowanym do młodych, samotnych osób.
Grupa docelowa, do której chcemy skierować naszą ofertę mówi nam o tym, jakich środków promocji użyć. Do ludzi młodych najlepiej docierać przez portale ogłoszeniowe. Gdy uważamy, że nasz lokal przypadłby do gustu osobom w średnim wieku, zamieśćmy ogłoszenie w gazecie lokalnej.
Pokaż mieszkanie na sprzedaż z dobrej strony
Ważne jest, żeby we właściwy sposób pokazać mieszkanie – zarówno osobom chcącym je obejrzeć, jak i na zdjęciach w ogłoszeniu prasowym oraz internetowym. Eksponując nieruchomość na sprzedaż pamiętajmy o zasadzie, że liczy się pierwsze wrażenie. Z tego względu zadbajmy o dobrą jakość zdjęć – nie mogą być rozmyte czy nieostre. Istotne jest również odpowiednie oświetlenie. Unikajmy pokazywania na zdjęciach takich rzeczy, jak suszące się pranie lub włączony telewizor. Pokażmy w kadrze jak największą powierzchnię – wskazane jest, więc zdjęcie całej łazienki, a nie samej umywalki. Dodatkowo warto sfotografować otoczenie nieruchomości oraz wykonać zdjęcia przedstawiające widok z okna.
