Jak złożyć reklamację na pośrednika nieruchomości i do kogo się zwrócić

Katarzyna Piojda
Zakup mieszkania przez agenta niercuhomościZakup mieszkania przez pośrednictwo niekiedy może przysporzyć kłopotów. Wtedy trzeba zacząć rozwiązanie problemu od złożenia reklamacji na pracę pośrednika.
Zakup mieszkania przez agenta niercuhomościZakup mieszkania przez pośrednictwo niekiedy może przysporzyć kłopotów. Wtedy trzeba zacząć rozwiązanie problemu od złożenia reklamacji na pracę pośrednika. Tomasz Gola
No i się stało: pośrednik, który pomagał przy zakupie mieszkania, nie załatwił części formalności. Pieniądze za lokum zostały przelane już na konto, więc agent nieruchomości też otrzymał wynagrodzenie i teraz uważa sprawę za zakończoną. Radzimy, co warto zrobić w takiej sytuacji.

Pośrednik w obrocie nieruchomościami prowadził sprawę państwa Iksińskich. Przez 2 miesiące szukał dla nich domu, aż wreszcie pokazał ofertę, na którą małżonkowie zdecydowali się niemal tego samego dnia, bo tak im się spodobał ten dom. Rodzina w ciągu paru dni wpłaciła zaliczkę, a resztę miała wpłacić po tym, jak zostaną dopełnione wszelkie formalności. Okazało się jednak, że sytuacja prawna dotycząca posesji uniemożliwia sprzedaż tejże nieruchomości: lokal jest zajęty przez komornika. Małżonkowie uznali, że wina leży po stronie agenta nieruchomości, ponieważ on wcześniej miał sprawdzić stan prawny budynku (taki był zapis w umowie), lecz tego nie zrobił. Takie i podobne przypadki, chociaż nie są nagminne, to się zdarzają.

Reklamacja na pośrednika nieruchomości

– Można, a nawet trzeba reklamować usługi pośrednika nieruchomości, jeśli nie wywiązał się z obowiązków zapisanych w umowie – podkreśla Malwina Buszko z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Warto poczytać: Jak wybrać najlepsze biuro nieruchomości 

Wyjaśnia przy tym: – Jeśli chodzi o sposób reklamacji, kluczowa jest umowa z pośrednikiem: czy jest to umowa rezultatu (wynagrodzenie za znalezienie mieszkania/kupca – co do której zastosowanie będą miały przepisy umowy o dzieło), czy starannego działania (wynagrodzenie za podejmowanie działań zmierzających do zawarcia umowy, niezależnie od efektów).

Pierwszy przypadek występuje sporadycznie. – W zdecydowanej większości przypadków umowa pośrednictwa w zakupie/sprzedaży nieruchomości jest sporządzona jako umowa starannego działania, a więc umowa zlecenie i stosuje się do niej przepisy dotyczące zlecenia – zaznacza Malwina Buszko. – Ponieważ w przepisach odnoszących się do umowy zlecenia nie został unormowany tryb składania reklamacji, w związku z powyższym zastosowanie będzie miał tryb przewidziany w trybie art. 7a ustawy o prawach konsumenta. Przedsiębiorca ma 30 dni od otrzymania reklamacji na udzielenie pisemnej odpowiedzi. Jeśli nie dotrzyma tego terminu, uznaje się, że reklamację uznał.

W przypadku pierwszym, a więc wspomnianej rzadszej umowy rezultatu, przepisy nakazują odpowiednie stosowanie uregulowań odnoszących się do reklamacji przy umowie sprzedaży.

Ile czasu jest na złożenie reklamacji?

– Na złożenie reklamacji usług pośrednika nieruchomości w zakresie umowy zlecenia mamy 2 lata w przypadku roszczenia o wynagrodzenie za spełnione czynności i o zwrot poniesionych wydatków – dodaje ekspertka z UOKiK. – W pozostałych przypadkach mamy, zgodnie z art. 118 Kodeksu cywilnego, 10 lat, chyba, że chodzi o świadczenie okresowe, np. cykliczne zamieszczania ogłoszeń, wtedy na złożenie reklamacji mamy 3 lata.

W reklamacji możemy się domagać obniżenia prowizji lub nawet jej zwrotu. – Niezależnie od tego, jeśli w wyniku działań lub zaniedbań pośrednika ponieśliśmy konkretne straty, możemy dochodzić odszkodowania – tłumaczy dalej Malwina Buszko. – Pośrednicy muszą mieć wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC, które stanowi zabezpieczenie w takim przypadku.

Co można reklamować

W dużej mierze od zapisów umowy – tego, do czego pośrednik się zobowiązał – zależy również to, co można reklamować. – Jeśli np. w umowie zapisaliśmy, że poszukujemy kawalerki, a pośrednik przedstawia nam jedynie oferty mieszkań 3-pokojowych, może to być podstawą do reklamacji – informuje ekspertka. – Możemy także złożyć reklamację, jeśli pośrednik zobowiązał się w umowie do sprawdzenia stanu prawnego nieruchomości, a potem zapewnił nas np., że mieszkanie nie jest zadłużone, co okazało się nieprawdą.

Sprawdź: Jak uzyskać odpis z księgi wieczystej przez internet i ile kosztuje

Gdy reklamacja na pośrednika nieruchomości zostanie odrzucona

W przypadku odrzucenia reklamacji możemy udać się po pomoc do miejskiego lub powiatowego rzecznika praw konsumenta, który zbada sprawę i pomoże ją poprowadzić. Jeśli pośrednik wyrazi zgodę na polubowne rozwiązanie sporu, można złożyć wniosek o mediację lub koncyliację w wojewódzkim inspektoracie Inspekcji Handlowej. Dla niewtajemniczonych: koncyliacja od mediacji różni się tym, że komisja koncyliacyjna sama określa propozycję załatwienia sporu, natomiast w mediacji rozwiązanie proponują strony sporu. Numery kontaktowe oraz adresy do rzeczników konsumentów i do inspekcji handlowych znajdują się w internecie.

Umowa zawarta przez internet lub poza lokalem firmy

– Osobna kwestia to prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez internet lub poza lokalem firmy – dodaje przedstawicielka UOKiK. – Także w przypadku umów z pośrednikami nieruchomości można w takiej sytuacji w ciągu 14 dni od podpisania umowy odstąpić od niej bez podawania przyczyny i ponoszenia konsekwencji, chyba że na naszą wyraźną prośbę pośrednik przed upływem tego terminu zaczął świadczyć usługi – wtedy należy mu się za to zapłata. Trzeba też pamiętać, że umowa podpisana w samochodzie oznaczonym logo firmy, w którym pośrednik stale prowadzi coś w rodzaju biura, jest traktowana jako zawarta w lokalu przedsiębiorcy. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom