Wydatki dodatkowe mogą znacznie podnieść całkowity koszt transakcji zarówno przy zakupie, jak i sprzedaży nieruchomości.
Taksa notarialna
Chodzi tu przede wszystkim o taksę notarialną. Jej maksymalna wysokość jest ustalana przepisami. Składa się z kwoty bezwzględnej i określonego odsetka od wartości przedmiotu transakcji. Taksa jest dodatkowo obłożona podatkiem VAT.
Podatek od czynności cywilnoprawnej
Kolejne obciążenie to podatek od czynności cywilnoprawnej. W tym przypadku danina na rzecz państwa wynosi 2 procent wartości nieruchomości kupowanej na rynku wtórnym (na pierwotnym ta opłata nie występuje).
Opłata za wpis do księgi wieczystej
Do listy wydatków trzeba również doliczyć opłatę za wpis do księgi wieczystej. Od 2006 roku jego koszt wynosi 200 złotych bez względu na wartość samej nieruchomości.
Podatek od zbycia mieszkania
Suma kosztów transakcyjnych, którymi obłożony jest obrót nieruchomościami składa się też z podatku od zbycia mieszkania, jaki musi odprowadzić sprzedający. Stawka tego podatku zależy od momentu kupna nieruchomości. Jeżeli lokal został nabyty po 31 grudnia 2008 r., to wyniesie 19 procent od dochodu ze sprzedaży.
Wybrane koszty transakcyjne kupna/sprzedaży mieszkania na rynku wtórnym o wartości 300 tys. zł

Pozostałe wydatki
Do kosztów trzeba także zaliczyć wydatki związane np. z pozyskaniem drugiej strony transakcji, tzn. opłaty za ogłoszenia w prasie, czas na szukanie chętnych.
Czasem lepiej skorzystać z usług fachowca. Kupując mieszkanie z pomocą pośrednika w obrocie nieruchomości musimy mu zapłacić. Jednak zyskamy pewność, że naszej uwadze, nie ujdzie żadna istotna kwestia. Ponadto transakcja kupna będzie bezpieczna i pozbawiona niemiłych niespodzianek. Pośrednik ma za zadanie wskazać nam, czego możemy oczekiwać za określone pieniądze. Ponadto wyszukuje oferty, zaznajamia nas z nimi i doradza, które z nich wydają się najatrakcyjniejsze. Następnie pośrednik powinien razem z klientem oglądać mieszkania, wyłapując ich zalety oraz wady. Po wybraniu nieruchomości pomaga w sporządzeniu i skontrolowaniu dokumentacji. Jego rolą jest też zdobycie informacji o stanie prawnym kupowanego przez nas mieszkania.
