Spis treści
Brak miejsca i problemy z bezpieczeństwem
Ponad połowa ankietowanych mieszkańców bloków i kamienic przechowuje rowery w mieszkaniach lub na balkonach. Badanie przeprowadzone przez Rowerado miało na celu zrozumienie, jak rowerzyści oceniają obecne rozwiązania, jakie napotykają problemy i czego oczekują w kwestii przechowywania rowerów.
Badanie ujawniło, że większość mieszkańców zmaga się z brakiem dedykowanych przestrzeni na rowery w swoich budynkach, a proponowane rozwiązania często okazują się niewystarczające.
Nie jest to jednak wygodne rozwiązanie. Co więcej, ponad 60% respondentów nie ma dostępu do dedykowanej rowerowni lub zamkniętej wiaty rowerowej. Nawet jeśli takie miejsca istnieją, aż 70% osób z nich nie korzysta. Dlaczego?
Ponad 50% respondentów, mieszkańców bloków i kamienic, przechowuje swoje rowery w mieszkaniu lub na balkonie. Ponad 60% nie ma dostępu do rowerowni lub zamkniętej wiaty rowerowej. Co więcej, nawet jeśli dostęp do takich miejsc istnieje, 70% ankietowanych z nich nie korzysta, głównie z powodu niskiego poziomu bezpieczeństwa i braku wystarczającej liczby miejsc - czytamy w raporcie opracowanym przez Rowerado.
Najczęściej wskazywanym problemem jest brak odpowiednich zabezpieczeń i wystarczającej liczby miejsc. Bezpieczeństwo roweru to kluczowy czynnik przy wyborze miejsca parkowania – podkreśliło to aż 90,8% ankietowanych.
Rozwiązania, które mogą zmienić codzienność rowerzystów
Respondenci jasno wskazali, że lepsze rozwiązania parkingowe mogłyby poprawić ich komfort i zachęcić do częstszego korzystania z rowerów.
Połowa respondentów deklaruje, że korzystałaby z roweru częściej, gdyby miała dostęp do bardziej wygodnego i bezpiecznego parkingu.
Oto kilka kluczowych rekomendacji wynikających z badania:
Tworzenie monitorowanych rowerowni z odpowiednimi stojakami, które zapewnią możliwość przypięcia roweru za ramę.
Budowa zamykanych wiat rowerowych w pobliżu budynków, które ochronią rowery przed kradzieżą i warunkami atmosferycznymi.
Wprowadzenie opłat abonamentowych za bezpieczne miejsca – badanie pokazało, że wielu rowerzystów jest gotowych za to płacić.
Co mogą zrobić deweloperzy?
Rozwiązanie problemu parkowania rowerów wymaga współpracy deweloperów, zarządców nieruchomości i samorządów. Tylko w ten sposób można sprostać oczekiwaniom rowerzystów i uczynić życie w mieście bardziej komfortowym i przyjaznym dla wszystkich.
W przypadku budynków mieszkalnych, które są dopiero na etapie projektowania, warto już teraz uwzględnić potrzeby rowerzystów. Ilość miejsc parkingowych dla rowerów można oszacować na podstawie liczby mieszkań, przyjmując minimum dwa miejsca rowerowe na jedno mieszkanie.
Takie rozwiązanie nie tylko zwiększy funkcjonalność budynku, ale także wpisze się w regulacje Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Dyrektywa ta nakłada konkretne wymagania dotyczące uwzględniania infrastruktury rowerowej w nowych inwestycjach, co przyczynia się do promowania zrównoważonego transportu i poprawy jakości życia mieszkańców. Uwzględnienie tej potrzeby na etapie projektowania pozwoli uniknąć kosztownych zmian w przyszłości i spełni rosnące oczekiwania rynku.
Źródło: Rowerdeo
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź RegioDom codziennie. Obserwuj RegioDom.pl!
