Spis treści
Dofinansowanie na likwidację szamb w Warszawie
W przypadku domów znajdujących się na obszarze, gdzie istnieje możliwość podłączenia do istniejącej sieci kanalizacyjnej, właściciel nieruchomości ma obowiązek tego dokonać. Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków, osoba starająca się o przyłączenie musi pokryć związane z tym koszty z własnej kieszeni. W związku z tym władze Warszawy podjęły decyzję o udzieleniu wsparcia finansowego w wysokości 6 tys. zł na realizację takiej inwestycji.

Termin składania dokumentów upływa 30.04.2024 r. Ogłoszenie dotyczy likwidacji szamb wraz z budową przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości. Inwestycje muszą być zrealizowane do końca tego roku. Warto wspomnieć, że w poprzednich latach dzięki miejskiemu wsparciu, w stolicy zlikwidowano pond 2 tys. szamb, a suma udzielonych dofinansowań na ten cel wyniosła prawie 9 mln zł.
Jak złożyć wniosek o dotację na likwidację szamba?
Osoby, które chcą dostać dotację, muszą pobrać wniosek ze strony internetowej um.warszwa.pl, wydrukować go, a następnie wypełnić i wraz z wymaganymi dokumentami złożyć osobiście w:
- Wydziale Obsługi Mieszkańców w dowolnym Urzędzie Dzielnicy,
- Kancelarii ogólnej Urzędu m.st. Warszawy przy Al. Jerozolimskich 44,
- Biurze Ochrony Środowiska przy pl. Bankowym 2.
Za datę złożenia wniosku o udzielenie dotacji uznaje się datę wpływu wniosku do Urzędu m.st. Warszawy. Rozpoczęcie realizacji inwestycji, w tym ponoszenie wydatków, nie może nastąpić przed zawarciem umowy o udzielenie dotacji.
Szamba i przydomowa oczyszczalnia ścieków – kontrole w całej Polsce
Kontrole szamb oraz przydomowych oczyszczalni ścieków są prowadzone nie tylko na terenie Warszawy, ale całego kraju. Do sierpnia 2024 r. gminy mają wyznaczony termin na przeprowadzenie kontroli szamb. Jak podaje Portal Samorządowy, już od kwietnia planowane jest składanie pierwszych raportów w tej sprawie.
Szacuje się, że w Polsce ponad 10 mln mieszkańców nie korzysta z sieci kanalizacyjnej. Niestety, większość odprowadzanych ścieków zanieczyszcza gleby oraz wody gruntowe. Podczas zapowiadanych kontroli właściciel nieruchomości zobowiązany będzie do okazania umowy z przedsiębiorcą zajmującym się odbiorem ścieków, jak również do udokumentowania płatności za tę usługę. Do przeprowadzenia kontroli nad zbiornikami szamb uprawnieni są pracownicy urzędów miasta i gminy, a także funkcjonariusze straży miejskiej. Osoby, które utrudniają przeprowadzenie kontroli poprzez odmowę pokazania umowy lub rachunków za regularny wywóz ścieków, mogą zostać ukarane mandatem w wysokości 500 zł. W przypadku eskalacji sprawy i przekazania jej do sądu, kara finansowa może sięgnąć nawet 5 tys. zł.
W przypadku posiadania przydomowej oczyszczalni ścieków, konieczne jest regularne usuwanie nieczystości co najmniej raz na 2 lata. Właściciel musi mieć udokumentowane zawarcie umowy na wywóz ścieków oraz dokonane płatności za tę usługę. Warto zaznaczyć, że pod koniec 2022 roku w Warszawie odnotowano 357 nieruchomości z przydomową oczyszczalnią.
Źródła:
Warszawa Oficjalny portal miasta, Dodatkowe dotacje na likwidację szamba
Portal Samorządowy, Czas nagli, sypią się kary. W całej Polsce trwa wielka kontrola szamb