Spis treści
- Mosty i przestrzenie, które czekają na odkrycie. wreszcie dostrzeżono ich potencjał
- Europejskie inspiracje w zagospodarowaniu przestrzeni pod mostami. Boiska, parking, a może amfiteatr?
- Polskie przykłady zagospodarowania przestrzeni pod mostami
- Tworzenie katalogu modelowych rozwiązań. Znajdą się w nim przykłady z całej Europy
Mosty i przestrzenie, które czekają na odkrycie. wreszcie dostrzeżono ich potencjał
W Europie istnieje ponad 300 tysięcy mostów, wiaduktów i estakad, które stanowią ważny element infrastruktury miejskiej. Niestety, przestrzenie znajdujące się pod tymi konstrukcjami pozostają w większości niezagospodarowane, a ich potencjał jest niedostrzegany.
Dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak wskazuje na marginalizację tych obszarów zarówno w planowaniu urbanistycznym, jak i w świadomości społecznej.
– Przestrzenie pod nadziemnymi trasami komunikacyjnymi występują dość licznie w naszych miastach, a mimo to pozostają niewidoczne w sensie społecznym i urbanistycznym. Nie są właściwie uwzględniane w miejscowych planach zagospodarowania i nie istnieją w świadomości użytkowników miast, przez co funkcjonują jak białe plamy na mapie – wyjaśnia ekspertka z Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej
Europejskie inspiracje w zagospodarowaniu przestrzeni pod mostami. Boiska, parking, a może amfiteatr?
W europejskich miastach można znaleźć liczne przykłady twórczego podejścia do przestrzeni pod mostami. W Berlinie pod Tiburtius Brücke stworzono trzypoziomowy parking, który efektywnie wykorzystuje ograniczoną przestrzeń. Londyńska społeczność już w latach 70. XX wieku wynegocjowała zarządzanie przestrzenią pod Westway, przekształcając ją w wielofunkcyjne centrum społeczno-sportowe zarządzane przez Westway Trust. Obecnie mieści się tam m.in. kompleks boisk, ścianki wspinaczkowe oraz przestrzenie na wydarzenia kulturalne.
Polskie przykłady zagospodarowania przestrzeni pod mostami
Również w Polsce pojawiają się inicjatywy, które pokazują potencjał tych przestrzeni. We Wrocławiu i Gorzowie Wielkopolskim pod estakadami kolejowymi mieszczą się lokale gastronomiczne i usługowe. W Warszawie przestrzeń pod Mostem Poniatowskiego została objęta szczegółowym planem zagospodarowania, co jest rzadkością na tle innych polskich miast.
Dr Komarzyńska-Świeściak zwraca uwagę na ograniczone postrzeganie mostów i wiaduktów w Polsce, które traktowane są przede wszystkim jako elementy infrastruktury transportowej.
– Zazwyczaj mosty i wiadukty są traktowane wyłącznie jako obiekty inżynierskie, bez dodatkowego kontekstu. Planiści widzą je głównie jako nitkę do przeprowadzenia ruchu, pomijając perspektywę pieszego i potencjał takiej przestrzeni do służenia lokalnej społeczności – zauważa Dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak.
Tworzenie katalogu modelowych rozwiązań. Znajdą się w nim przykłady z całej Europy
Dzięki grantowi „Miniatura” dr Komarzyńska-Świeściak mogła przeprowadzić szczegółowe badania nad wykorzystaniem przestrzeni pod mostami. W przygotowywanym katalogu znajdą się starannie opracowane przykłady rozwiązań z całej Europy, które mogą stać się inspiracją dla urbanistów i władz miejskich. Celem publikacji jest pokazanie, że przestrzenie te, często zapomniane, mogą odgrywać istotną rolę w kształtowaniu przyjaznych, funkcjonalnych i atrakcyjnych miast.
źródło: PAP
