Spis treści
Jeden z najbardziej rozpoznawanych budynków Nowego Jorku zyska okna polskiej firmy
Budynek Flatiron Building to ikona architektury. Został oddany do użytkowania w 1902 r. – był wtedy jednym z pierwszych „drapaczy chmur” o szkielecie stalowym. Ma charakterystyczną trójkątną formę (kojarzącą się z żelazkiem), bo zbudowano go na działce o takim kształcie u zbiegu ulic Broadway, Ulicy 23. i Piątej Alei. Należy do pięciu najbardziej rozpoznawanych obiektów w Nowym Jorku.
Budynek wyróżnia się nie tylko kształtem bryły, ale także bogatymi zdobieniami, dekoracyjnymi gzymsami oraz misternymi detalami. Obecnie jest zabytkiem, ale podjęto prace renowacyjne, które mają na celu m.in. zmianę jego przeznaczenia z budynku biurowego na mieszkalny. Będzie w nich uczestniczyć polska firma Aluprof, specjalizująca się w produkcji systemów aluminiowych, która do nowojorskiego budynku dostarczy okna.
– Zaproponowanie rozwiązań na potrzeby renowacji Flatiron Building było ogromnym wyzwaniem ze względu na specyficzne wymagania techniczne. Trzeba bowiem pamiętać, że – z racji położenia budynku w centrum tętniącej życiem metropolii – zastosowane w nim okna muszą gwarantować odpowiednie wyciszenie pomieszczeń, tym bardziej, że renowacja zakłada zmianę funkcji wieżowca z biurowej na mieszkalną (ma tam powstać nawet 60 luksusowych apartamentów). Z tego względu musieliśmy nie tylko dostosować nasze rozwiązania do tych rygorystycznych wymogów, ale również przeprowadzić szereg badań, aby spełnić normy akustyczne oraz energooszczędnościowe obowiązujące na rynku amerykańskim. Do tej pory w budynku znajdowały się szyby jednokomorowe, czyli tradycyjne. Dopiero za czwartym podejściem udało się dobrać taki rodzaj szyb, dokładając grubości i wprowadzając szyby laminowane, abyśmy doszli do oczekiwanego poziomu akustyki – podkreśla Tomasz Grela, prezes Aluprof.
Okna zastosowane we Flatiron Building musiały spełnić wymagania techniczne, wpisując się w zabytkowy charakter budynku
Okna do Flatiron Building muszą spełniać nie tylko wymagania dotyczące izolacyjności akustycznej, ale także zapewniające energooszczędność, konieczne też było dostosowanie ich do historycznego wyglądu budynku. Dlatego Aluprof stworzył innowacyjny produkt, specjalnie opracowany dla tej inwestycji. Są to okna aluminiowo-drewniane, w których od strony wewnętrznej zastosowano oklejenie naturalnym drewnem – dębem europejskim.
– Flatiron Building,który od 1979 roku jest wpisany do amerykańskiego Krajowego Rejestru Miejsc Historycznych, wymagał zachowania oryginalnych detali architektonicznych, takich jak charakterystyczne gięte okna w narożnikach oraz fasada o unikatowej konstrukcji stalowej wykończona wapieniem i terakotą. Powierzone nam zadanie było więc wymagające i dlatego dopiero dwunasta propozycja technologiczna, którą przedstawiliśmy, została zaakceptowana zarówno przez inwestora, jak i konserwatora zabytków– wyjaśnia Tomasz Grela, prezes zarządu Aluprof SA. – To dla nas ogromne wyróżnienie móc być częścią tak prestiżowego, wartego blisko 5 mln dolarów projektu, który łączy historię z nowoczesnością. Mam nadzieję, że zdobyta dzięki temu wiedza przyczyni się do dalszego rozwoju naszej oferty, zwłaszcza w kontekście przyszłych inwestycji, nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale na całym świecie – dodaje.
Źródło: Aluprof
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź RegioDom codziennie. Obserwuj RegioDom.pl!
