Klientka zamówiła meble wypoczynkowe u stolarza. Miały być to meble na wymiar: narożnik oraz do kompletu stół i krzesła. Producent wykonał zamówienie w terminie, lecz niezgodnie z umową. Kupująca twierdzi, że użył innych tkanin i innego rodzaju drewna, niż ustalili, natomiast wymiary stołu nie do końca są takie, jak uzgodniła ze stolarzem. Ten z kolei uważa, że nie musiał informować kobiety o zmianie materiałów, gdyż są łudząco podobne do wybranych uprzednio przez nią. Ona sądzi, że powinien to zrobić. Pojawia się problem. Kobieta teraz nie chce odebrać zamówionych mebli, ponieważ zamawiała inne. Producent przekonuje, że to jest towar wykonany na indywidualne zamówienie i kupująca ma go odebrać.
Klient żąda dokonania poprawek
Jeżeli przedsiębiorca wykonuje zamówienie wadliwie bądź niezgodnie z umową, klient ma prawo domagać się od niego dokonania zmian tak, aby zamówienie było zgodne z umową. W tym celu klient wyznacza producentowi termin na wykonanie poprawek. Konsumentowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji na identycznych zasadach, jak przy zakupie każdego innego towaru (tj. z tytułu rękojmi lub gwarancji).
Więcej na temat: Rewolucja w rękojmi – nowe przywileje dla kupujących
Jeśli producent nie zareaguje i nie dokona zmian, zamawiający meble może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Może również powierzyć to zadanie już innemu producentowi do wykonania, ale na koszt przedsiębiorcy, który najpierw miał mu wykonać meble na zamówienie.
Możliwość złożenia reklamacji
W Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wskazują, że producent mebli powinien był powiadomić zamawiającą u niego towar o zmianie materiałów i musiał uzyskać jej zgodę na te modyfikacje. Jeżeli przedsiębiorca nie zrobił tego, popełnił błąd.
– Każdy konsument ma możliwość złożenia reklamacji związanej z nieprawidłowym wykonaniem usługi. Jeżeli strony nie dojdą do porozumienia, to spór można rozwiązać przed sądem polubownym działającym przy Inspekcji Handlowej lub sądem powszechnym – informuje Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK.
Kto nie chce od razu kierować sprawy na drogę sądową, może zwrócić się po poradę. Zgodnie jednak z prawem, UOKiK podejmuje działania w sytuacji naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, zaś nie zajmuje się sprawami indywidualnymi. To nie znaczy, że klient, który sam wojuje choćby z nieuczciwym producentem mebli, nie może w ogóle liczyć na wsparcie ekspertów, zajmujących się tematami konsumenckimi. Zainteresowany może zasięgnąć porad, dzwoniąc chociażby na infolinię konsumencką pod jeden z numerów: 801 440 220 lub 22 290 89 16 (opłata za połączenie jest według taryfy operatora). Prowadzi ją Fundacja Konsumentów. Eksperci z Federacji Konsumentów (uwaga: nie mylić podobnych nazw obu instytucji) także są w stanie za darmo pomóc klientowi. Warto napisać do Konsumenckiego Centrum E-porad, wysyłając opis swojej sprawy, najlepiej z załącznikami, na adres [email protected]. Namiary na różne inne instytucje, zajmujące się udzielaniem bezpłatnych porad i pomocy w całym kraju, można łatwo znaleźć w internecie.
Rzecznik konsumentów spieszy z pomocą
Indywidualnymi sprawami zainteresuje się także miejski czy powiatowy rzecznik konsumentów. Ci eksperci świadczą nie tylko bezpłatną pomoc prawną. Mogą wystąpić w imieniu klienta, który uważa się za pokrzywdzonego, do firmy (producenta) w celu wyjaśnienia przyczyn sporu. Przedsiębiorca jest zobowiązany do udzielania odpowiedzi na pytania skierowane do niego przez rzecznika konsumentów. Jeżeli producent nie ustosunkuje się do podniesionych kwestii w terminie, wyznaczonym przez rzecznika, może liczyć się z grzywną.
Rzecznik, reprezentujący konsumenta, może ponadto wysłać do producenta pismo z propozycją polubownego załatwienia sporu. Jeżeli rzecznik wie, że nie ma szans na porozumienie z producentem, może pomóc klientowi przygotować pozew do sądu. W UOKiK podkreślają: – Rzecznik ma również uprawnienia do wytaczania powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowania, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Polecamy: Co robić, gdy sklep meblowy, ze sprzętem rtv lub agd nie chce uwzględnić reklamacji
Nie tylko wadliwie czy niezgodnie z umową wykonany mebel czy każdy inny taki sprzęt spędza sen z oczu klienta. Jeżeli producent, u którego klient zamówił towar, spóźnia się z realizacją usługi, wówczas zamawiający ma prawo do odstąpienia od umowy i jednocześnie żądania zwrotu wpłaconych pieniędzy, choćby zaliczki.
