Kredyt hipoteczny dla przedsiębiorcy. Jak go zaciągnąć i na jakich warunkach?

Katarzyna Piojda
Katarzyna Piojda
Kredyt hipoteczny dla przedsiębiorcyZ kredytem nie będzie większego problemu, jeśli posiadamy wysokie przychody i stałe udokumentowane zyski. Historia w BIK, czyli informacja, jak płacimy dotychczasowe zobowiązania, też ma znaczenie.
Kredyt hipoteczny dla przedsiębiorcyZ kredytem nie będzie większego problemu, jeśli posiadamy wysokie przychody i stałe udokumentowane zyski. Historia w BIK, czyli informacja, jak płacimy dotychczasowe zobowiązania, też ma znaczenie. 123RF
Przedsiębiorca, który stara się o kredyt hipoteczny na zakup domu i prowadzenie w nim działalności, może potem zaliczyć raty do swoich kosztów firmowych. Wyjaśniamy, o czym jeszcze powinien wiedzieć zaciągając kredyt hipoteczny.

Z nieruchomością na firmę jest podobnie, jak z samochodem na firmę. Dla wielu prowadzących działalność auto służbowe stanowi możliwość odliczania od przychodu faktur za benzynę, ubezpieczenie pojazdu, jego amortyzacji oraz ewentualnych napraw. Z mieszkaniem czy domem, w których ma mieścić się siedziba firmy, jest podobna sprawa.

Mieszkanie już istniejące czy lokal w budowie

– Po pierwsze trzeba jasno sprecyzować, czy chodzi o zakup gotowej nieruchomości, to znaczy: lokalu istniejącego, czy o budowę zupełnie nowego budynku – mówi Łukasz Piechowiak, główny ekonomista serwisu Bankier.pl. – Jeśli lokal już istnieje, to pokazujemy w banku wycenę, czyli operat, podajemy dane o lokalizacji nieruchomości, jej przeznaczeniu, itd.

Poczytaj też: Co zrobić, by przez lata płacić niskie raty kredytu hipotecznego 

W przypadku, gdy chcemy zbudować budynek, jest nieco inaczej. – Pokazujemy projekt, wycenę prac, informacje o posiadaniu gruntu pod budowę i tym podobnym – wymienia Piechowiak. – Innymi słowy, do banku przychodzimy już ze wszystkimi możliwymi dokumentami. Musimy być dobrze przygotowani na to, co chcemy zrobić, ile wydać na to pieniędzy, jak i kiedy spłacić kredyt.

Kredyt na budowę siedziby firmy

Przedsiębiorca zaciągający kredyt hipoteczny na budowę siedziby firmy przede wszystkim musi pokazać w banku wyciąg z rachunku firmowego oraz księgi rachunkowe. Klient klientowi jednak nierówny. – Łatwiej będzie uzyskać kredyt spółce prawa handlowego z dużym kapitałem zakładowym, między innymi spółce z ograniczoną odpowiedzialnością niż osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą – kontynuuje ekspert. – W drugim przypadku raczej będziemy starać się o zwykły kredyt hipoteczny i obowiązywać będzie nas praktycznie taka sama procedura, jak w przypadku zaciągania kredytu przez przeciętnego Kowalskiego. Bank zbada zdolność kredytową i wówczas podejmie decyzję.

Wizyta przedsiębiorcy w banku

Najlepiej udać się do banku, w którym firma ma swoje konto. To dlatego, że bank zna klienta, choćby sprawdzając w swoim systemie dane go dotyczące. – Jeśli w nim odmówią przyznania kredytu, to spokojnie można próbować w innych bankach – dodaje Łukasz Piechowiak. – Powinno się stworzyć biznesplan, w którym uwzględni się sposób wykorzystania budynku, na przykład pod wynajem powierzchni reklamowej na fasadzie.

Wysokość dochodów a uzyskanie kredytu

Z kredytem nie będzie większego problemu, jeśli posiadamy wysokie przychody i stałe udokumentowane zyski w wysokości umożliwiającej regularną spłatę rat. Historia w BIK, czyli informacja, jak płacimy dotychczasowe zobowiązania, też ma znaczenie. Kto zalegał więc ze spłatą rat i miał z windykacją do czynienia, może mieć marne szanse na pozytywną odpowiedź z banku.

Warto wiedzieć: Dokumenty wymagane w banku przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny 

– Bardzo ważnym jest posiadanie porządku w papierach, informacji o niezaleganiu z podatkami i składkami w Urzędzie Skarbowym oraz Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, a także brak wpisu do rejestru dłużników – podkreśla ekonomista z Bankier.pl. – Jeżeli są na to fundusze, to sugeruję opłacić zaległe faktury.

Nowa firma może mieć kłopoty z uzyskaniem kredytu

Z analiz, prowadzonych przez Bankier.pl, wynika, że kłopot z uzyskaniem kredytu raczej będą miały nowe firmy. Przedsiębiorstwo powinno działać na rynku już przynajmniej 3 lata. Wtedy jest znane. Bank wie, z kim ma do czynienia, a przynajmniej powinien już „rozeznać" firmę. – Na rynku nie ma wyspecjalizowanych ofert na tego typu inwestycje – mówi dalej Łukasz Piechowiak. - Banki ustalają je indywidualnie. Niemniej, bez wkładu własnego uzyskanie finansowania będzie bardzo trudne. Przedsiębiorcy mogą rozważyć pozyskanie wsparcia od państwa, na przykład w postaci gwarancji de minimis. Informacje o tym rozwiązaniu są dostępne na stronach Banku Gospodarstwa Krajowego.

Leasing dla firmy

Jeżeli nie uda się uzyskać kredytu, to jeszcze nic straconego. – Istnieje możliwość skorzystania z usług firm leasingowych, ale w tym wypadku instytucje leasingowe także podchodzą do każdego przypadku indywidualnie – kończy ekonomista. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom