Ile nowych mieszkań można kupić za cenę budowy kilometra autostrady

mk, Emmerson S.A.
Blok mieszkalny na warszawskim UrsusieSzacowana liczba mówiąca o deficycie mieszkaniowym to 1,5 mln lokali mieszkalnych - dane bazują na Spisie Powszechnym 2002.
Blok mieszkalny na warszawskim UrsusieSzacowana liczba mówiąca o deficycie mieszkaniowym to 1,5 mln lokali mieszkalnych - dane bazują na Spisie Powszechnym 2002.
Udostępnij:
Od wielu lat w Polsce borykamy się z wysokim deficytem liczby mieszkań. Niestety większość ekspertów jest zgodna, co do tego, że w najbliższej przyszłości nie jest możliwa znacząca poprawa tej kwestii bez udziału państwa.

Szacunki deficytu liczby mieszkań w naszym kraju, bazujące na nieco „przeterminowanym” Spisie Powszechnym z 2002 r., wskazują na brak 1,5 mln lokali mieszkalnych.

Jednak finansowe ograniczenia budżetu państwa sprawiają, że aby znaleźć pieniądze na jedno trzeba zaoszczędzić na drugim. Można oczywiście wskazać kilka dziedzin, gdzie wydatki wydają się nieproporcjonalnie duże. Jednym z takich przykładów mogą być polskie autostrady. Jak podaje radio RMF FM średni koszt budowy jednego km takiej drogi w naszym kraju to 36 mln zł. Kilometr budowy autostrady jest tańszy w wielu innych krajach europejskich, na przykład na Chorwacji, ale także w znacznie bogatszych od Polski krajach, takich jak Niemcy czy Dania.

Poniższe zestawienie jest czysto hipotetyczne i prezentuje, ile różnej wielkości mieszkań można byłoby kupić na pierwotnym rynku mieszkaniowym głównych polskich miast za koszt wybudowania jednego km nowej autostrady w Polsce.

Liczba mieszkań z rynku pierwotnego za równowartość kosztu budowy 1 km autostrady
MiastoCena m2 mieszkania [zł]*Liczba mieszkań o pow. 40 m2Liczba mieszkań o pow. 55 m2Liczba mieszkań o pow. 75 m2
Warszawa89001017454
Kraków73001238966
Wrocław69001309569
Poznań69001309570
Gdańsk650013910174

* średnie ceny mieszkań z rynku pierwotnego pochodzą z Raportów „Pierwotny rynek mieszkaniowy. I kwartał 2011 r.” Działu Badań i Analiz firmy Emmerson S.A.

Z tabeli wynika, że cena budowy kilometra autostrady odpowiada wartości 101 mieszkań o powierzchni 40 m2 w Warszawie, ale jednocześnie aż 139 takich lokali mieszkalnych w Gdańsku. Zakładając, że przeciętne gospodarstwo domowe w mieszkaniu o metrażu 40 m2 składa się z 4 osób, to w Gdańsku można byłoby w ten sposób znaleźć dom dla ponad pół tysiąca osób. T

Oczywiście poprawa rozwiązań komunikacyjnych w naszym kraju ma równie wysoki priorytet, co zniwelowanie niedoboru mieszkaniowego – jeśli nawet nie wyższy. Tym samym nie sposób dokonać wyboru jednego z nich kosztem drugiego. Tym niemniej wskazana byłaby racjonalizacja wydatków w infrastrukturę drogową, tak aby działania w innych obszarach również mogły być realizowane z udziałem i pomocą państwa.

Pożar budynków na stacji PKP Grudziądz - Owczarki

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie