Grillowanie staje się coraz droższe. Gdzie szukać promocji i taniego jedzenia? Dania mięsne czy wege? Ile kosztuje zrobienie grilla w 2022?

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Ile wydajemy jednorazowo, żeby przyrządzić potrawy na grilla? Gdzie robimy zakupy? Sprawdź, jakie preferencje mają Polacy.
Ile wydajemy jednorazowo, żeby przyrządzić potrawy na grilla? Gdzie robimy zakupy? Sprawdź, jakie preferencje mają Polacy. alexraths/123RF.com
Gwałtowny wzrost inflacji i kosztów życia w 2022 roku sprawił, że grillowanie, czyli nasz ulubiony sport narodowy, staje się niestety coraz droższe. Polacy wydają jednorazowo na produkty spożywcze potrzebne do przygotowania potraw z grilla nawet ponad 300 zł. Aż 90% z nas stara się szukać tańszych ofert na artykuły żywnościowe, śledząc na bieżąco promocje w sklepach.

Spis treści

Ile jednorazowo wydajemy na weekendowego grilla?

Według sondażu przeprowadzonego w czerwcu przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX na produkty do przygotowania potraw na grilla Polacy wydają jednorazowo:

  • poniżej 50 zł (7,8%),
  • od 50 do 100 zł (36,6%),
  • od 100 do 150 zł (30,8%)
  • od 150 do 200 zł (14,5%),
  • od 200 do 250 zł (5%),
  • od 250 do 300 (2,4%),
  • powyżej 300 zł (1,2%),
  • trudno oszacować (1,7%).

– 67,4% rodaków jednorazowo przeznacza na grilla średnio od 50 do 150 zł. Wydatki są porównywalne do tych, jakie wiążą się z przygotowaniem np. niedzielnego obiadu w domu. Widać, że grillowanie jest powszechne. Poza posiłkiem to również sposób na atrakcyjne spędzenie czasu z rodziną, szczególnie podczas ciepłych weekendów i dni wolnych od pracy – komentuje ekonomista dr Krzysztof Łuczak z Grupy BLIX.

Promocyjne zakupy na grilla, ile osób je preferuje?

Aż 89% osób biorących udział w badaniu stara się robić zakupy na grilla w promocyjnych cenach. 3,4% ankietowanych nie zwraca uwagi czy produkty, które kupują, są w okazyjnej cenie. 7,5% respondentów w ogóle nie śledzi promocji.

– Badanie idealnie potwierdza nasze bieżące obserwacje rynku, że obecnie już 8 na 10 Polaków kupuje produkty spożywcze w promocjach. Dotyczy to również artykułów na grilla. Inflacja sprawia, że Polacy dokładnie sprawdzają, ile kosztują poszczególne towary. I nie kupują ich w pośpiechu – komentuje dr Krzysztof Łuczak.

Grillowanie w wersji wege i mięsnej. Co preferujemy?

Ankietowani określali również w badaniu, jakie produkty żywnościowe najczęściej kupują na grilla. Większość stawia na grillowane potrawy w wersji tradycyjnej, ale część z nas decyduje się na zdrowszą wersję grilla z warzywami w roli głównej. Podczas grillowania w plenerze oczywiście nie może zabraknąć piwa, jednak coraz częściej stawiamy na wersję bezalkoholową.

– Kulturowo Polacy spożywają dużo mięsa, bo w dawnych czasach mocno utarło się przekonanie, że jest to kojarzone z dobrobytem. Dzisiaj ta tendencja zmienia się, a nabywcy częściowo przechodzą na produkty wegańskie lub próbują tego typu nowości coraz szerzej dostępnych w sklepach – podkreśla Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX.

Na grilla najczęściej wybieramy:

  • 83,6% – mięso (m.in. pierś z kurczaka i karkówkę)
  • 82,5% – kiełbasę,
  • 73,6% – ankietowanych nie potrafi obejść się bez ketchupu,
  • 65,5% – pieczywo,
  • 62,1% – piwo,
  • 54,5% – musztardę,
  • 12,3% – ryby,
  • 6,8% – produkty wegetariańskie i wegańskie.

– Produkty wegetariańskie oraz ryby są zdecydowanie mniej popularne, gdyż rzadziej kojarzą się z tradycją grillowania. Pozostają czymś nowym i zapewne minie jeszcze sporo czasu, zanim te artykuły zyskają na popularności. Ponadto są znacznie droższe i póki co mniej dostępne niż kiełbasy czy karkówka – komentuje dr Krzysztof Łuczak.

Lista zakupów to element obowiązkowy w 2022 roku. Jakie sklepy wybierają Polacy?

Ponad 70% ankietowanych przed planowanym grillem przygotowuje listę zakupów, żeby kontrolować wydatki i nie wpaść w sklepie w pułapki licznych promocji.

– Tworzenie list zakupów pomaga w bardziej rozsądnym kupowaniu, co wiąże się również z ograniczeniem marnotrawienia jedzenia. Wielu Polaków przegląda Internet lub gazetki promocyjne i na tej podstawie decyduje się robić konkretne listy zakupów – podkreśla dr Łuczak.

W ankiecie pojawiło się też pytanie, gdzie ankietowani robią zakupy spożywcze na grilla? Aż 98,3% osób zaznaczyło dyskonty, hipermarkety preferuje 17,5% respondentów. Ok. 10% osób robi zakupy w sklepach osiedlowych, a w supermarketach – 8,2%. Targowiska i bazary wybiera 6,2% ankietowanych, a sieci typu convenience – 2,5%.

Meble na balkon i na taras

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na regiodom.pl RegioDom