Brama garażowa. Jaki rodzaj wybrać?

Grażyna Zwolińska
Brama garażowaKolor bramy garażowej musi pasować do elewacji i stolarki budowlanej, czyli okien i drzwi.
Brama garażowaKolor bramy garażowej musi pasować do elewacji i stolarki budowlanej, czyli okien i drzwi. Urszula Baumann
Udostępnij:
Wjazd do garażu powinien być wyposażony w odpowiednią bramę - trwałą, estetyczną, a przede wszystkim niezawodną, bezpieczną i łatwą w obsłudze.

Najczęściej stosowanymi bramami garażowymibramy uchylne i segmentowe. Te pierwsze są wykonane z kawałka blachy trapezowej. Największą ich zaletą jest bardzo prosta obsługa i niska cena. Montowane są też czasem jako bramy zastępcze na czas budowy. Bramy segmentowe zbudowane są z dwóch blach umocowanych najczęściej 4 cm od siebie. Pomiędzy nie wtłaczana jest na gorąco pod ciśnieniem pianka poliuretanowa, dzięki czemu brama osiąga współczynnik przenikania ciepła 1,0 W/(m2K). Standardowa brama segmentowa składa się z czterech paneli, które załamują się podczas wjeżdżania (w odpowiednich prowadnicach) i ustawiają pod sufitem. Brama uchylna to płat blachy, który podnosi się i wjeżdża pod sufit jako cały element. Płaszcz bramy uchylnej można dodatkowo ocieplić, żeby poprawić jej właściwości termoizolacyjne. 

- Bramy uchylne stosowane są zwykle w nieogrzewanych garażach wolnostojących. Można je zamontować także w garażach znajdujących się w budynkach, ale nie są ekonomiczne, bo będą duże straty ciepła. A to dlatego, że bramy te nie są ocieplane i ciepło ucieknie z garażu – mówi Jacek Łebek z firmy Artbud, zajmującej się sprzedażą i montażem bram.

Nieocieplane bramy uchylne inwestorzy montują często także w wiatach. Chronią one auto przed zawiewaniem śniegiem i ludzkim wzrokiem.

O garażu pomyśl na początku budowy

Bywa, że w ferworze budowy domku klienci zapominają o bramie garażowej. Tymczasem najlepiej byłoby pomyśleć o niej już na samym początku, sprawdzając, jak jest ujęta w projekcie.

- Z własnej praktyki wiem, że w niektórych gotowych projektach bramy są po prostu za wąskie – mówi Jacek Łebek. - Standardowo mają wymiar 2,40 m na 2,125 m. Tymczasem wystarczy zrobienie bramy szerszej o 10-20 cm, minimalnie droższej, a komfort wjazdu będzie zdecydowanie wyższy. Ważne jest to szczególnie, gdy przy wjeździe do garażu jest stromy spadek oraz w warunkach zimowych, kiedy zapas miejsca bardzo się przyda. Poza tym mamy coraz większe samochody, co też trzeba brać pod uwagę. Dlatego warto spotkać się z nami już na etapie projektowania domu. Albo przynajmniej podczas budowy, kiedy czasem opłaca się rozkuć kawałek ściany, żeby potem na całe lata mieć komfort wjazdu do garażu.

Należy również przemyśleć sposób otwierania bramy do garażu, czy ma się to odbywać za pomocą klamki, czy pilota.

Brama na pilota

Zarówno bramy uchylne, jak i segmentowe, są wyposażone w zamek patentowy i klamkę. Trzeba je otwierać ręcznie. Każda w nich jest też przystosowana do zamontowania napędu elektrycznego i pilota. To oczywiście wygodniejsze rozwiązanie. Zwłaszcza jeśli brama jest dość duża, a więc i ciężka. Napęd elektryczny można też podłączyć do bramy w wiacie.

- Czasem klienci nie pamiętają o tak oczywistej sprawie, że aby napęd działał, w garażu musi być prąd. Zdarza się, że ktoś chce zamówić bramę z napędem do garażu umieszczonego w ciągu garażowym na osiedlu, a tam zwykle doprowadzenia energii elektrycznej nie ma - przypomina J. Łebek.

Kolor można wybrać ze wzornika Dla klientów ważny jest wygląd zewnętrzny bramy, zwłaszcza jej kolor. Powinna pasować do koloru drzwi wejściowych, okien, elewacji. Najpopularniejsze są bramy białe i brązowe. Chętnie wybierany jest też złoty dąb i orzech. Potem wszelkie inne drewnopodobne kolory, jak stary dąb, dąb bagienny, sosna. Dwa–trzy lata temu bardzo popularny był mahoń. Można jednak zamówić też bramę w dowolnym wymarzonym kolorze, wybierając go ze wzornika barw.

Pomyśl o awaryjnym otwieraniu

A co, jeśli nasza brama z napędem elektrycznym nie chce się otworzyć, bo akurat wyłączono prąd?

- Proponujemy zamontowanie tzw. rozłączenia awaryjnego z klamki. Jeszcze lepsze jest rozłączenie awaryjne akumulatorowe. W przypadku braku napięcia, do czterech cykli zrobi to za nas akumulator. Kosztuje on ok. 60 zł. Przy takim rozwiązaniu wystarczy nadusić pilota – mówi J. Łebek.

Czy bramy garażowe się psują? Te dobrych firm są prawie bezobsługowe, jeśli nie ma niepożądanej ingerencji osoby trzeciej. Czasem sami coś zaniedbamy, np. uszkadzając prowadnicę podczas wjazdu lub wyjazdu z garażu, czy stawiając przy bramie narzędzia ogrodnicze, które mogą się przewrócić podczas zamykania bramy i ją zablokować. Najlepiej więc, jeśli w promieniu bramy nic się nie znajduje.

Bramy garażowe mają gwarancje na dwa lata. Niektóre firmy dają pięć lat na napęd elektryczny, albo proponują pięć lat gwarancji na bramy, jeśli zdecydujemy się podpisać umowę na coroczny jej przegląd.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Nowa ustawa deweloperska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej RegioDom
Dodaj ogłoszenie