Najlepiej, gdybyśmy bramę garażową uwzględnili na etapie projektowania domu. Niby dziwne, a jednak określenie wymiarów wjazdu do garażu będzie skutkowało tym, że potem nie wydamy nawet kilkunastu tysięcy złotych więcej na zakup i montaż bramy o nietypowych wymiarach.
Polecamy poradnik: Jaką bramę garażową wybrać do domu
Nie można wykonać przypadkowego (takiego "na oko") otworu do wstawienia bramy garażowej. Konieczne jest jego zaprojektowanie. Liczy się przecież zgodność wymiarów otworu z parametrami zamówionej bramy, budowa samych ścian i nadproży. Otwór musi być wypoziomowany wzdłuż całego obwodu. Trzeba wyeliminować nierówne miejsca. Inaczej pojawią się problemy z osadzeniem bramy. Nawet, jeśli zostanie ona osadzona, mogą trudniej zamykać się drzwi. Należy też zwrócić uwagę na szerokość zarówno węgarków (pionowych elementów w otworze) i nadproży. Musi być jednakowa na całej głębokości montażu bramy. Jeśli będziemy chcieli instalować napęd bramy, trzeba zapewnić doprowadzenie instalacji elektrycznej, bo z niej będzie korzystać napęd.
Drzwi skrzydłowe do garażu
Warunki zabudowy, metraż działki, no i wielkość samochodu mają znaczenie. Drzwi skrzydłowe to model tradycyjny, a do tego najtańszy. Drzwi są przeważnie drewniane, a składają się jedynie z ościeżnicy oraz skrzydeł na zawiasach. Otwierają się na boki. Tyle, że musimy mieć sporo miejsca, żeby je swobodnie otworzyć.
Brama garażowa uchylna
Inne rozwiązanie to bramy uchylne. Wykonane są zazwyczaj z ocynkowanej, wzmocnionej blachy. Nie potrzebujemy tak dużo miejsca na otwarcie, jak w przypadku bram skrzydłowych. Takie drzwi otwiera się lekko, a to dzięki specjalnym sprężynom w drzwiach. System sprężyn to najczęściej dwie pojedyncze sprężyny. Gdy jedna się zerwie, brama otwiera się nadal, ale już ciężej. Dobrze więc kupić bramę uchylną, gdzie zamiast jednej sprężyny po obu stronach drzwi, jest parę sprężyn. Wtedy, gdy dojdzie do zerwania jednej sprężyny, przy otwieraniu i zamykaniu bramy tego nie odczujemy.
Brama garażowa segmentowa
Bramy segmentowe to technika z wyższej półki, twierdzą producenci. Otwierane, nie wystają poza
bryłę domu. Można je zatem montować nawet w garażach posesji stojących przy samej ulicy. Producenci oferują bramy segmentowe tzw. górne i boczne. Pierwsze przy otwieraniu wsuwają się w sufit. Boczne natomiast jadą wzdłuż ścian po prowadnicach.
Przeczytaj też: Gdy nie pamiętasz, czy zamknąłeś bramę
Rodzaje zabezpieczenia bram przed włamywaczami to kolejna kwestia. Dobrze, jeśli produkt posiada certyfikowane zabezpieczenie współpracujące z konstrukcją bramy oraz odporność antywyważeniową (np. klasy WK 2).
Automatyka do bramy to wygoda dla kierowcy
Już nie trzeba wysiadać z samochodu, żeby otworzyć drzwi do garażu. Co producent, to inne rozwiązania. Elektronika też może być mniej lub bardziej skomplikowana. Mamy przyciski na ścianie (np. na wysokości ręki siedzącego w aucie kierowcy) albo pilota. Istnieją też oprogramowania wbudowane w telefon komórkowy. Wyższa szkoła jazdy to otwieranie bramy garażowej przez odczyt... linii papilarnych właściciela domu i auta. Producenci wymyślili także kontrolera stanu bramy. Urządzenie przypomina komputerek. Pokazuje, w jakiej pozycji znajduje się brama. Jeśli się nie domknie, usłyszymy sygnał.
Warto zobaczyć: Brama garażowa z drzwiami
Koniec hotelu Marriott w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?