Eternit kiedyś stosowany jako pokrycie dachowe zawiera szkodliwy dla zdrowia i środowiska azbest. Wielu właścicieli budynków pokrytych eternitem odkłada demontaż szkodliwego materiału na później ze względu na jego wysokie koszty. Niepotrzebnie, ponieważ gminy oferują nawet całkowity zwrot środków poniesionych na ten cel. Wystarczy jedynie zapoznać się procedurami finansowania projektu usuwania pokryć dachowych z eternitu. Informacji o tym, czy dana gmina prowadzi program utylizacji azbestu udziela Wydział Ochrony Środowiska.
W Polsce nadal jest dużo szkodliwego azbestu
Szacuje się, że na terenie kraju nadal występuje 15.5 tys. tony azbestu. Rządowy program utylizacji eternitu ma na celu całkowite usunięcie tego szkodliwego materiału z terytorium Polski.
Demontażu pokryć dachowych zawierających azbest należy dokonać do 2032 roku. Osoby, które nie wymienią pokrycia dachowego do tego czasu, narażają się na dotkliwe kary finansowe. Proces wymiany eternitu nie należy do tanich. Dlatego wiele osób zwleka z decyzją o rozpoczęciu remontu. Z pomocą przychodzą gminy, gdzie każda osoba fizyczna bądź prawna może starać się o dofinansowanie tego projektu.
Usuwanie azbestu z pomocą finansową od gminy
Najlepiej udać się do urzędu, gdzie zostaną nam przedstawione procedury przyznawania dotacji. Każda gmina ma inne zasady regulujące ten proces. Niemniej w wielu rejonach kraju przewidziano możliwość pełnego zwrotu kosztów związanych z usunięciem, transportem oraz utylizacją eternitu.
Na początek złóż wniosek
W 2014 roku dofinansowanie będzie przyznawane w oparciu o „Regulamin udzielania dotacji na zadania z zakresu usuwania azbestu” stanowiący załącznik do uchwały Rady Nadzorczej nr 107/2013 z 17.10.2013 roku oraz w oparciu o umowę udostępnienia środków nr 307/2013/WF/US z dnia 07.06.2013 roku zawartą pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Aby móc ubiegać się o dofinansowanie, należy zacząć od wypełnienia wniosku, który jest dostępny w Urzędzie Gminy i złożyć go w terminie od 2 do 31 stycznia 2014 roku. Wnioski o dotacje będą rozpatrywane pod względem merytorycznym oraz formalnym. Dlatego złożony dokument powinien być kompletny. W przypadku niewypełnienia nawet jednego pola lub rubryki może on zostać automatycznie odrzucony.
Wniosek o dofinansowanie to nie wszystko
Po rozpatrzeniu wniosku wnioskodawca otrzyma pismo, jaką kwotę może maksymalnie otrzymać na usunięcie azbestu oraz listę pozostałych dokumentów, które musi wypełnić i złożyć, aby otrzymać dofinansowanie. Lista wymaganych dokumentów zależy od gminy, na terenie której będzie następowała wymiana pokrycia zawierającego azbest.
Kto może demontować materiał zawierający azbest
Po uzyskaniu zgody na dofinansowanie należy wybrać wykonawcę, który uzyskał uprawnienia na prace w danym terenie i na transport odpadów określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 roku w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest.
Przeczytaj również: Jak bezpiecznie usunąć azbest
Co powinna uwzględniać umowa z wykonawcą? Dokument musi zawierać przede wszystkim łączną kwotę za demontaż eternitu, transport i utylizację azbestu podaną w złotówkach. Listy certyfikowanych wykonawców, którzy zajmują się demontażem eternitu dostępne są w wydziałach ochrony środowiska starostw powiatowych.
Wypłata środków na demontaż eternitu
Gminy wypłacają dotację w dwóch transzach. Pierwsza powinna być wypłacona po całkowitym zakończeniu prac w 2014 roku, natomiast druga w pierwszym kwartale 2015 roku. To ważna informacja, ponieważ właściciel obiektu będzie musiał dysponować środkami pieniężnymi niezbędnymi do realizacji takiej inwestycji. Ich zwrot nastąpi dopiero po zakończeniu przedsięwzięcia.
Pieniądze zostaną wypłacone po okazaniu dokumentów, tj. oryginałów faktur, rachunków, protokołów odbioru końcowego zadania, oświadczenia wykonawcy o prawidłowym wykonywaniu prac, dokumentów potwierdzających przekazanie odpadów zawierających azbest do utylizacji oraz fotografii obiektów przed i po pracach usuwania azbestu.
Procedury związane z ubieganiem się o dotację na usunięcie azbestu nie wymagają ponoszenia jakichkolwiek kosztów, a same formalności nie pochłaniają zbyt wiele czasu. Jeżeli udamy się do Urzędu Gminy i wypełnimy wniosek do końca stycznia 2014 roku, możemy liczyć na szybki zwrot przynajmniej części środków wydanych na ten cel. Warto się pośpieszyć, gdyż na kolejną taką szansę możemy czekać nawet kilka lat.
