Spis treści
Różnorodne podejścia do zakupów prezentów pod choinkę
Każdy z nas ma swoją własną strategię na zakup świątecznych prezentów. VeloBank, analizując zachowania swoich klientów, wyróżnił cztery typy mikołajów:
zielonego,
czerwonego,
żółtego,
niebieskiego.
Badanie przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie 1090 osób pokazuje, że Polacy, mimo romantycznej duszy i zamiłowania do tradycji, często kierują się rozsądkiem przy wyborze prezentów.
Mikołaj w różnych odsłonach. Zobacz, jak i komu kupują prezenty Polacy
Większość Polaków (88%) kupuje prezenty dla najbliższej rodziny, a 49% dla partnera lub partnerki. Przyjaciół obdarowuje 18% badanych, a 12% decyduje się na prezent dla siebie. Analizując strategie zakupowe, widać, że Polacy wolą mieć czas na przemyślenie wyboru – 34% odwiedza sklepy kilka tygodni przed świętami, 24% czasem kupuje wcześniej, a czasem na ostatnią chwilę, a 15% zostawia sobie dwutygodniowy margines.
Rozsądne zakupy i praktyczne prezenty. Dopasowujemy prezenty do potrzeb bliskich
Podczas zakupów, czy to online, czy w sklepach stacjonarnych, Polacy stawiają na rozsądne ceny – 48% wybiera produkty w przystępnej cenie. Dla 36% ważne są praktyczne prezenty, które mieszczą się w ustalonym budżecie. Idealny prezent to taki, który pasuje do zainteresowań obdarowywanej osoby (36%) i jest użyteczny (20%). Niemal połowa (47%) samodzielnie pakuje prezenty, a dla 26% opakowanie nie ma znaczenia. Te cechy najlepiej opisują Zielonego Mikołaja – osobę, która dba o dopasowanie prezentu do potrzeb obdarowywanego.
– Nasze analizy pokazują, że Polacy mają rozsądne podejście do zakupów świątecznych. Sama staram się kupować prezenty praktyczne i w dobrej cenie, nawet jeśli zdarza mi się robić to na ostatnią chwilę. Niewielki odsetek, bo 2%, decyduje się na kredyt na prezenty (...) – mówi Joanna Jaworska, dyrektor Departamentu Kredytów Detalicznych w VeloBanku.
Prezenty kupowane z wyprzedzenie. Takie rozwiązanie preferują Polacy
Polacy mają różne strategie zakupowe, ale w jednej kwestii są zgodni – 95% nie kupuje prezentów w Wigilię. Mężczyźni częściej niż kobiety (6% vs 3%) decydują się na zakupy 24 grudnia. Starsze pokolenie (55+) jest najbardziej przywiązane do tradycji – aż 98% nie kupuje prezentów w Wigilię. To pokazuje, że dla Polaków Wigilia to czas spędzony z rodziną, a nie na zakupach.
źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź RegioDom codziennie. Obserwuj RegioDom.pl!
