Świąteczne prezenty: kiedy je kupować? Polacy robią to wcześniej i kochają promocje

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
W grudniu większość z nas zamienia się w mikołaja, który wręcza bliskim prezenty świąteczne. I choć jest wiele strategii ich zakupu, jedna jest Polakom szczególnie bliska.
W grudniu większość z nas zamienia się w mikołaja, który wręcza bliskim prezenty świąteczne. I choć jest wiele strategii ich zakupu, jedna jest Polakom szczególnie bliska. Freepek
W okresie świątecznym większość z nas wciela się w rolę mikołaja, obdarowując bliskich prezentami. Choć istnieje wiele sposobów na ich zakup, Polacy preferują planowanie z wyprzedzeniem i korzystanie z promocji. Brawie połowa z nas stara się kupować prezenty w rozsądnej cenie, korzysta z promocji i samodzielnie pakuje podarunki. Co ciekawe, aż 95% respondentów rzadko lub nigdy nie kupuje prezentów w Wigilię, co świadczy o przywiązaniu do tradycji.

Spis treści

Różnorodne podejścia do zakupów prezentów pod choinkę

Każdy z nas ma swoją własną strategię na zakup świątecznych prezentów. VeloBank, analizując zachowania swoich klientów, wyróżnił cztery typy mikołajów:

  • zielonego,

  • czerwonego,

  • żółtego,

  • niebieskiego.

Badanie przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie 1090 osób pokazuje, że Polacy, mimo romantycznej duszy i zamiłowania do tradycji, często kierują się rozsądkiem przy wyborze prezentów.

Mikołaj w różnych odsłonach. Zobacz, jak i komu kupują prezenty Polacy

Większość Polaków (88%) kupuje prezenty dla najbliższej rodziny, a 49% dla partnera lub partnerki. Przyjaciół obdarowuje 18% badanych, a 12% decyduje się na prezent dla siebie. Analizując strategie zakupowe, widać, że Polacy wolą mieć czas na przemyślenie wyboru – 34% odwiedza sklepy kilka tygodni przed świętami, 24% czasem kupuje wcześniej, a czasem na ostatnią chwilę, a 15% zostawia sobie dwutygodniowy margines.

Rozsądne zakupy i praktyczne prezenty. Dopasowujemy prezenty do potrzeb bliskich

Podczas zakupów, czy to online, czy w sklepach stacjonarnych, Polacy stawiają na rozsądne ceny – 48% wybiera produkty w przystępnej cenie. Dla 36% ważne są praktyczne prezenty, które mieszczą się w ustalonym budżecie. Idealny prezent to taki, który pasuje do zainteresowań obdarowywanej osoby (36%) i jest użyteczny (20%). Niemal połowa (47%) samodzielnie pakuje prezenty, a dla 26% opakowanie nie ma znaczenia. Te cechy najlepiej opisują Zielonego Mikołaja – osobę, która dba o dopasowanie prezentu do potrzeb obdarowywanego.

– Nasze analizy pokazują, że Polacy mają rozsądne podejście do zakupów świątecznych. Sama staram się kupować prezenty praktyczne i w dobrej cenie, nawet jeśli zdarza mi się robić to na ostatnią chwilę. Niewielki odsetek, bo 2%, decyduje się na kredyt na prezenty (...) – mówi Joanna Jaworska, dyrektor Departamentu Kredytów Detalicznych w VeloBanku.

Prezenty kupowane z wyprzedzenie. Takie rozwiązanie preferują Polacy

Polacy mają różne strategie zakupowe, ale w jednej kwestii są zgodni – 95% nie kupuje prezentów w Wigilię. Mężczyźni częściej niż kobiety (6% vs 3%) decydują się na zakupy 24 grudnia. Starsze pokolenie (55+) jest najbardziej przywiązane do tradycji – aż 98% nie kupuje prezentów w Wigilię. To pokazuje, że dla Polaków Wigilia to czas spędzony z rodziną, a nie na zakupach.

źródło: PAP

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź RegioDom codziennie. Obserwuj RegioDom.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom