Nowe zasady dotyczące miejsc postojowych
W świetle projektu nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, rząd planuje istotną zmianę w podejściu do planowania miejsc postojowych przy nowych budynkach mieszkalnych. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby przy każdej nowej inwestycji mieszkaniowej powstawała określona minimalna liczba miejsc parkingowych.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, minimalna liczba miejsc postojowych wynosiła co najmniej 1,5-krotność liczby mieszkań przewidzianej w ramach danej inwestycji. Dodatkowo, dla inwestycji zlokalizowanych w obszarze zabudowy śródmiejskiej, liczba miejsc parkingowych musiała być co najmniej równa liczbie mieszkań.
Nowe przepisy mają na celu uchylenie tych wymogów, dając samorządom większą swobodę w kształtowaniu lokalnej polityki miejskiej. Rada gminy będzie miała możliwość określenia własnych standardów urbanistycznych, w tym liczby miejsc postojowych dla danej inwestycji mieszkaniowej, z możliwością ustalania niższych wymogów niż dotychczas.
Reakcje i konsekwencje zmian
Propozycja zniesienia obowiązujących przepisów spotkała się z zainteresowaniem zarówno inwestorów, jak i samorządów. Jak wskazano w Oceny Skutków Regulacji (OSR), obecne regulacje stanowią znaczną barierę w rozwoju budownictwa komunalnego i społecznego.
Obecne brzmienie przepisów stanowi istotną barierę dla rozwoju budownictwa komunalnego i społecznego - zaznaczono w OSR.
Zmiany te mają na celu zwiększenie elastyczności w planowaniu przestrzennym i umożliwienie dostosowania liczby miejsc parkingowych do rzeczywistych potrzeb mieszkańców oraz specyfiki danej lokalizacji. Może to przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności inwestycji mieszkaniowych, zwłaszcza w obszarach, gdzie dotychczasowe wymogi były trudne do spełnienia ze względu na ograniczoną przestrzeń czy specyfikę urbanistyczną.
Z drugiej strony, zmiany te rodzą pytania o potencjalne konsekwencje dla dostępności miejsc parkingowych w miastach, gdzie już teraz zauważalny jest problem z zapewnieniem wystarczającej liczby miejsc postojowych. Wprowadzenie większej elastyczności w planowaniu może wymagać od samorządów szczególnie przemyślanej polityki urbanistycznej, aby zapewnić zrównoważony rozwój miejskiej infrastruktury parkingowej.
