Rząd luzuje przepisy parkingowe. Samorządy dostają więcej swobody?

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Obecnie samorząd może określić liczbę miejsc, pod warunkiem że będzie ona większa niż wynikająca z ustawy. To ma się zmienić.
Obecnie samorząd może określić liczbę miejsc, pod warunkiem że będzie ona większa niż wynikająca z ustawy. To ma się zmienić. Wojciech Matusik/Polska Press
Rząd planuje zniesienie restrykcyjnych przepisów dotyczących liczby miejsc parkingowych przy nowych inwestycjach mieszkaniowych. Samorządy będą mogły samodzielnie decydować o standardach urbanistycznych, co ma zwiększyć elastyczność w planowaniu przestrzennym. To kontrowersyjna zmiana, która budzi zarówno nadzieje na rozwój, jak i obawy o problemy z parkingami w miastach.

Nowe zasady dotyczące miejsc postojowych

W świetle projektu nowelizacji ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, rząd planuje istotną zmianę w podejściu do planowania miejsc postojowych przy nowych budynkach mieszkalnych. Dotychczasowe przepisy wymagały, aby przy każdej nowej inwestycji mieszkaniowej powstawała określona minimalna liczba miejsc parkingowych.

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, minimalna liczba miejsc postojowych wynosiła co najmniej 1,5-krotność liczby mieszkań przewidzianej w ramach danej inwestycji. Dodatkowo, dla inwestycji zlokalizowanych w obszarze zabudowy śródmiejskiej, liczba miejsc parkingowych musiała być co najmniej równa liczbie mieszkań.

Nowe przepisy mają na celu uchylenie tych wymogów, dając samorządom większą swobodę w kształtowaniu lokalnej polityki miejskiej. Rada gminy będzie miała możliwość określenia własnych standardów urbanistycznych, w tym liczby miejsc postojowych dla danej inwestycji mieszkaniowej, z możliwością ustalania niższych wymogów niż dotychczas.

Reakcje i konsekwencje zmian

Propozycja zniesienia obowiązujących przepisów spotkała się z zainteresowaniem zarówno inwestorów, jak i samorządów. Jak wskazano w Oceny Skutków Regulacji (OSR), obecne regulacje stanowią znaczną barierę w rozwoju budownictwa komunalnego i społecznego.

Obecne brzmienie przepisów stanowi istotną barierę dla rozwoju budownictwa komunalnego i społecznego - zaznaczono w OSR.

Zmiany te mają na celu zwiększenie elastyczności w planowaniu przestrzennym i umożliwienie dostosowania liczby miejsc parkingowych do rzeczywistych potrzeb mieszkańców oraz specyfiki danej lokalizacji. Może to przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności inwestycji mieszkaniowych, zwłaszcza w obszarach, gdzie dotychczasowe wymogi były trudne do spełnienia ze względu na ograniczoną przestrzeń czy specyfikę urbanistyczną.

Z drugiej strony, zmiany te rodzą pytania o potencjalne konsekwencje dla dostępności miejsc parkingowych w miastach, gdzie już teraz zauważalny jest problem z zapewnieniem wystarczającej liczby miejsc postojowych. Wprowadzenie większej elastyczności w planowaniu może wymagać od samorządów szczególnie przemyślanej polityki urbanistycznej, aby zapewnić zrównoważony rozwój miejskiej infrastruktury parkingowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom