Prawo do żądania sprzedaży towaru po cenie korzystniejszej dla klienta

redakcja.regiodom, infoWire.pl
Ceny towarówUstawa o informowaniu o cenach towarów i usług z dnia 9 maja 2014 roku (Dz.U. z 2014 r., poz. 915) weszła w życie 29 lipca i właśnie od tego dnia jest obowiązująca. Jeżeli cena towaru na etykiecie jest niższa od tej, która jest nabijana na kasie, mamy prawo na zakup produktu po niższej, korzystnej dla nas cenie.
Ceny towarówUstawa o informowaniu o cenach towarów i usług z dnia 9 maja 2014 roku (Dz.U. z 2014 r., poz. 915) weszła w życie 29 lipca i właśnie od tego dnia jest obowiązująca. Jeżeli cena towaru na etykiecie jest niższa od tej, która jest nabijana na kasie, mamy prawo na zakup produktu po niższej, korzystnej dla nas cenie. mk
Gdy podczas zakupów okazuje się, że przy kasie cena produktu jest inna niż na półce sklepowej, to mamy prawo zażądać sprzedania towaru po cenie korzystnej dla nas.

Od 3 miesięcy obowiązują przepisy pozwalające żądać sprzedaży produktów po cenie korzystniejszej dla klienta, jeżeli ceny w kasie i na sklepowej etykiecie różnią się. To jednak nie jedyna zmiana wprowadzona przez ustawę o informowaniu o cenach towarów i usług.

Od lipca 2014 roku. w przypadku obniżenia ceny towaru sklepy muszą poinformować klienta o przyczynie swojej decyzji – czy wynika ona z końca terminu ważności produktu, czy ewentualnych uszkodzeń.

– Kolejną zmianą jest brak obowiązku metkowania każdej sztuki towaru. Wystarczy, że informacja o cenie będzie zamieszczona na półce sklepowej, jednak w miejscu widocznym dla klienta – mówi Joanna Skrzeczkowska z Kancelarii Ostrowski i Wspólnicy.

Jak ma wyglądać informacja o cenie?

Nowa ustawa wymaga, żeby w miejscu sprzedaży detalicznej widoczna była cena oraz cena jednostkowa towaru (lub usługi). Musi być ona uwidoczniona w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Tan obowiązek może być spełniony poprzez wyeksponowaną na półce lub w innym widocznym miejscu cenę właściwą dla danego towaru – za pomocą np. etykiety, tabliczki czy plakatu z wydrukowaną lub napisaną odręcznie ceną, bez konieczności jednoczesnego naklejania ceny na sprzedawanych produktach. Cena może również być pokazana w formie elektronicznej. Zamiast tradycyjnej "wywieszki" z ceną mogą być więc zainstalowane urządzenia elektroniczne np. czytniki kodów kreskowych, za pomocą których klient odczyta informacje o cenie towaru. 

Jeśli jest różnica między ceną na wywieszce a tą przy kasie, klient ma prawo żądać sprzedaży towaru po cenie niższej.

– W sytuacji, gdy kasjer nie jest chętny do obniżenia ceny, trzeba poprosić o to kierownika sklepu. Jeżeli nie chce tego zrobić, warto zgłosić sprawę do Inspekcji Handlowej – wyjaśnia prawniczka.

Wyższe kary dla właścicieli sklepów

Za nieprzestrzeganie nowych przepisów inspektorzy mogą nakładać kary na właścicieli sklepów, i to niemałe. Jednorazowa kara może wynieść maksymalnie 20 000 zł za pierwszym razem. Jeżeli przedsiębiorca "podpadnie" minimum trzy raz w okresie 12 miesięcy licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie prawa po raz pierwszy, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nałoży na niego karę pieniężną do wysokości nawet 40 000 zł.

Do tej pory kara ta wynosiła 1,5 tys. zł, dlatego nowe przepisy od samego początku budziły sprzeciw w środowisku handlowym. Zaostrzenia wynikają jednak z dyrektywy unijnej i sprzedawcy nie mają innego wyjścia, niż mieć baczne oko na ceny w swoich sklepach. 

Najczęściej problemy z informowaniem o faktycznej cenie produktu pojawiają się w dużych sklepach sieciowych. Dlatego, gdy kupujemy jakiś towar, ponieważ zwrócił naszą uwagę swoją niską ceną, bacznie sprawdzajmy, jaka cena będzie na rachunku. A jeżeli jest wyższa od tej podanej przy półce, dochodźmy swoich praw.

Przeczytaj również: Nowe przywileje dla kupujących – dłuższy czas rękojmi 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom