Możesz zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Jak to zrobić?

Ilona Burkowska, Konsultacja Urząd Regulacji Energetyki
Dostawca elektrycznościMożesz zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Jak to zrobić?
Dostawca elektrycznościMożesz zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Jak to zrobić? sxc.hu (linder6580)
Sprzedawcę energii elektrycznej może zmienić każdy odbiorca. Czyli każdy, kto otrzymuje lub pobiera energię elektryczną na postawie umowy z przedsiębiorstwem energetycznym.

Jeśli sam po raz pierwszy przeprowadzasz procedurę zmiany dostawcy energii, musisz:

1. Dokonać wyboru sprzedawcy energii. Z dostępnych na rynku ofert możesz wybrać tę, która jest dla Ciebie najkorzystniejsza. Wybierając sprzedawcę zwróć uwagę na:

  • proponowaną cenę,
  • opcje płatności (w tym termin płatności i sposób dokonywania płatności),
  • okres obowiązywania umowy,
  • warunki wypowiedzenia.

Uwaga! W porównaniu dostępnych ofert pomoże tzw. kalkulator taryfowy, czyli aplikacja internetowa, która umożliwia porównywanie ofert cenowych sprzedawców. Kalkulator pokazuje różnicę w koszcie zakupu energii elektrycznej w ujęciu rocznym i znajdziesz go na stronie internetowej URE.

2. Zawrzeć nową umowę sprzedaży. Powinna ona wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy z dotychczasowym sprzedawcą - takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość dostaw energii do Twojego mieszkania. Możesz zapytać nowego sprzedawcę o możliwość zawarcia umowy kompleksowej (czyli takiej, która jest połączeniem dwóch umów - sprzedaży i o świadczenie usług dystrybucji)

3. Wypowiedzieć obowiązującą dotychczas umowę sprzedaży. W przypadku pierwszej zmiany dostawcy energii wypowiada się zazwyczaj tzw. umowę kompleksową, czyli obejmującą zarówno warunki sprzedaży energii elektrycznej, jak i świadczenia usługi dystrybucji.

4. Zawrzeć umowę o świadczenie usługi dystrybucji (jeśli nie zawarłeś wcześniej umowy kompleksowej). Po wypowiedzeniu „starej" umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży, zawierasz z operatorem systemu dystrybucyjnego umowę o świadczenie usług dystrybucji, która wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej.

Warto wiedzieć! Nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji możesz zawrzeć na czas nieokreślony. W takim przypadku nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.

5. Poinformować operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą. Możesz to zrobić z wykorzystaniem formularza udostępnianego przez operatora systemu dystrybucyjnego (m.in. na stronie internetowej operatora).

6. Dostosować liczniki w zależności od wielkości zużycia energii. Jednak zrobi to dystrybutor i nie Ty będziesz musiał za to zapłacić. Koszty dostosowania ponosi właściciel, którym w przypadku odbiorców w gospodarstwie domowym jest operator systemu dystrybucyjnego.

7. Czekać na odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą. W przypadku liczników bez transmisji danych odczyt taki może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych po zmianie sprzedawcy. Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy - na tej podstawie dokonywane jest rozliczenie końcowe.

Ważne! Lista sprzedawców energii dostępna jest na stronie internetowej operatora systemu dystrybucyjnego (OSD). Informacje na ten temat znajdziesz też na stronie Urzędu Regulacji Energetyki (Poradnik dla odbiorcy energii).

Ważne! Firma jasno i przejrzyście musi poinformować Cię o zamiarze wprowadzenia zmian do umowy oraz o prawie wypowiedzenia umowy po otrzymaniu zawiadomienia (czyli że odbiorca może wypowiedzieć umowę, jeżeli nie akceptuje nowych warunków).

Co powinno znaleźć się w umowie

Umowa z dostawcą energii powinna określać m.in.:

  • nazwę i adres sprzedawcy energii elektrycznej,
  • sposób uzyskiwania aktualnych informacji na temat cen energii elektrycznej,
  • okres obowiązywania umowy, warunki jej przedłużania i wygaśnięcia umowy,
  • wszelkie ustalenia dotyczące rekompensat, które mają zastosowanie w przypadku, gdy nie są spełnione standardy jakości usług zagwarantowane w umowie.

Rozwiązanie umowy z dostawcą energii

Umowa ulega rozwiązaniu z ostatnim dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym Twoje oświadczenie tego dotyczące dotarło do przedsiębiorstwa energetycznego. Możesz jednak sam wskazać późniejszy termin rozwiązania umowy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie