Jak wymienić okna korzystając z dofinansowania. Poradnik

redakcja.regiodom, Oknoplast
OknaJak wymienić okna korzystając z dofinansowania. Poradnik
OknaJak wymienić okna korzystając z dofinansowania. Poradnik Oknoplast
Udostępnij:
Wymiana okien w domu to często nie lada wydatek. Może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Przy takiej inwestycji, warto sprawdzić, czy możemy pomóc sobie dofinansowaniem lub zwrotem części poniesionych kosztów.

Wymieniając okna, możemy zyskać na dwa sposoby. Po pierwsze obniżymy w kolejnym sezonie rachunki za ogrzewanie. Po drugie możemy postarać się o premię od państwa. Jest jednak warunek – przeprowadzone prace remontowe mają zmniejszyć koszty ogrzewania. To uprawnia nas do starania się o dofinansowanie na ten cel.

Premia termomodernizacyjna

Bank Gospodarstwa Krajowego ma w ofercie premię termomodernizacyjną. Dzięki niej możemy między innymi ocieplić ściany, wyremontować instalację grzewczą i wymienić okna. Premia termomodernizacyjna jest udzielana ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów.

Zobacz również: Termomodernizacja domu z dopłatą od BGK 

Premia przysługuje tylko tym inwestorom, którzy finansując inwestycję korzystają z kredytu bankowego. Nie mogą się o nią ubiegać osoby, które termomodernizują dom wyłącznie z własnych środków. Wysokość takiej dopłaty wynosi do 16% kosztów poniesionych na termomodernizację domu.

Po termomodernizacji powinniśmy uzyskać komfort cieplny w domu, czyli korzystną dla naszego organizmu temperaturę we wszystkich pomieszczeniach (bez uczucia gorąca i chłodu). Zwykle komfort cieplny określa się w zakresie temperatur wewnętrznych 20–22°C.

Efektywna termomodernizacja pozawala na realne obniżenie wydatków na energię w sezonie grzewczym nawet o około 50%. Wymiana samych okien na szczelniejsze, o niskim współczynniku przenikania ciepła Uw umożliwia zredukowanie zużycia ciepła w domu o ok. 10–25%.

Składanie wniosków o dofinansowanie

Jeśli jesteśmy zainteresowani uzyskaniem premii termomodernizacyjnej, w pierwszej kolejności powinniśmy przeprowadzić audyt energetyczny budynku. Dzięki tej analizie dowiemy się, jaki jest najbardziej opłacalny zakres prac w naszym domu.

W audycie uwzględniane są koszty realizacji termomodernizacji i zakładane oszczędności energii. Pamiętajmy jednak, że taką ekspertyzę może przeprowadzić wyłącznie uprawniony audytor (aktualna lista audytorów jest stronie Zrzeszenia Audytorów Energetycznych – www.zae.org.pl). Przeprowadzenie audytu energetycznego dla całego domu to koszt ok. 2 tysięcy złotych.

Kolejny krok to wybór banku, który udzieli nam kredytu termomodernizacyjnego. Do wniosku o taki kredyt powinniśmy dołączyć audyt energetyczny wraz z wnioskiem o przyznanie premii termomodernizacyjnej. Lista tych banków opublikowana jest na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK).

Decyzja o przyznaniu premii po stronie Banku Gospodarstwa Krajowego

BGK powinien zrobić to w ciągu 30 dni od daty otrzymania dokumentów. Jeśli jednak nasz wniosek jest niekompletny, zostaniemy powiadomieni, co powinniśmy uzupełnić. Od tego czasu mamy 14 dni na dostarczenie brakujących dokumentów. Jeśli formalności wydają nam się zbyt skomplikowane, zawsze możemy poprosić o pomoc konsultanta z banku, w którym składamy wniosek. Premia jest przekazywana przez BGK do naszego banku po zakończeniu remontu. Zostanie ona zaliczona na spłatę części kredytu – do 20% jego wysokości.

Uzyskanie premii termomodernizacyjnej może się wydawać skomplikowanym przedsięwzięciem. W rzeczywistości cała procedura nie jest jednak bardzo trudna, a korzyści jak widać są.

Na stronie BGK dostępny jest kalkulator, dzięki któremu łatwo wyliczymy, jakiej wysokości premię możemy otrzymać. Warto pamiętać, że aby uzyskać taką dopłatę, nie musimy już dysponować wkładem własnym. Nie ma również ograniczeń, co do okresu spłaty kredytu.

Zwrot podatku – to możliwe

Gdy jednak nie prowadzimy termomodernizacji, to możemy obniżyć koszty wymiany okien w inny sposób. W związku z podniesieniem stawki podatku VAT na niektóre materiały budowlane (w tym na okna) możemy uzyskać zwrot części kosztów.

Aby tak mogło się stać, musimy złożyć w urzędzie skarbowym komplet dokumentów:

  • faktury za materiały budowlane,
  • wypełnione formularze VZM (wniosek o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wraz z wykazem faktur),
  • potwierdzenie prawa korzystania z nieruchomości.

Wysokość zwrotu obliczamy sami, na podstawie faktur. Jeśli prawidłowo złożymy wniosek, pieniądze otrzymamy po 4 miesiącach od daty jego złożenia w urzędzie. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Chcesz pobalować? Nie w mieszkaniach od Airbnb

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej RegioDom
Dodaj ogłoszenie