Podstawą wyposażenia domowego gabinetu jest wygodne biurko. Najlepiej wybrać takie z dużym blatem oraz sporą ilością szuflad, w których pochowamy wszystkie niezbędne akcesoria czy książki. Równie ważne jest wygodne krzesło i duża ilość regałów na segregatory z dokumentami i inne materiały potrzebne do wykonywania naszej pracy. Przydatne mogą okazać się również wszelkiego rodzaju tablice, m.in. korkowe lub magnetyczne. Przyczepianie do nich najważniejszych kontaktów i notatek z zadaniami ułatwia nam organizację i efektywne wykonywanie zadań. Pamiętajmy też o miejscu na niezbędne do pracy sprzęty.
Zobacz również: Jak wybrać najlepsze biuro
Organizacja biura powinna być uzależniona od rodzaju wykonywanej pracy - wiele zawodów wymaga osobistych spotkań z klientami, w takiej sytuacji warto pomyśleć o stoliku, fotelu lub kanapie, na których będziemy mogli wygodnie i profesjonalnie podejmować naszych gości. Pokój przeznaczony na gabinet powinien być jasny i słoneczny. Jaśniejsze ciepłe barwy, jak np. odcienie żółtego, powiększają optycznie przestrzeń, ale również sprzyjają harmonii i motywacji do pracy.
Oddzielne strefy
Sytuacja, gdy na gabinet możemy poświęcić całe pomieszczenie w domu, jest wręcz idealna. Często jednak nie mamy takiej opcji i przestrzeń biurowa musi być połączona np. z pokojem dziennym. Bardzo istotne wówczas jest podzielenie pokoju na strefy. Celom zawodowym powinna być poświęcona wyodrębniona, oznaczona cześć pomieszczenia, by domowe biuro nie przeszkadzało za bardzo domownikom. Wyznaczyć ją można np. poprzez wprowadzenie innej kolorystyki, umieszczenie biurka we wnęce lub oddzielenie gabinetu za pomocą pomysłowej kotary czy regału. W miarę możliwości poświęćmy tej strefie część pokoju znajdującą się przy oknie. Do pracy niezbędne jest światło słoneczne - w tym miejscu będzie go więc najwięcej. Ustawy biurko tak, by światło padało na nie z lewej, a dla leworęcznych z prawej, strony, dzięki czemu cień ręki nie będzie zasłaniał miejsca pracy.
Domowa przestrzeń - biurowe bezpieczeństwo
W biurze przechowujemy bardzo dużą ilość ważnych dokumentów takich jak faktury, umowy, rachunki. - To podstawa funkcjonowania każdej działalności. Wiedząc, że dom będą odwiedzać różne osoby, warto zabezpieczyć dodatkowo najważniejsze dokumenty, umieszczając je w domowym sejfie. W przypadku połączenia gabinetu z sypialnią lub salonem dobrym pomysłem jest zamontowanie go do dna szafy. W ten sposób nie będzie rzucał się w oczy domownikom czy gościom odwiedzającym nasze mieszkanie.
To też cię zainteresuje: Home staging, czyli jak sprawnie sprzedać mieszkanie
W sklepach, także tych internetowych, znajdziemy różnej wielkości sejfy zapewniające zróżnicowane poziomy bezpieczeństwa. Podstawowe modele dostępne są już za około 150-200 zł. Możemy kupić sejf przystosowany do rozmiarów laptopa albo taki, w którym spokojnie zmieścimy kilka teczek z dokumentami. Nowoczesne modele wyposażone są w zamki elektroniczne, które otwiera się za pomocą klawiatury poprzez wprowadzenie numeru PIN. W razie awarii mamy możliwość dostępu do wnętrza za pomocą kluczy. Często sejfy posiadają także dodatkowe zabezpieczenia, jak np. blokadę czasową, która po 3-krotnym błędnym wpisaniu kodu blokuje możliwość otwarcia sejfu na kilka minut - mówi Robert Wagner, ekspert marki Yale.
