„Czyste Powietrze" – rządowy program dopłat do wymiany pieca i termomodernizacji – od niedawna umożliwia składanie wniosków bez wychodzenia z domu. 10 czerwca 2020 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił możliwość składania wniosków online w serwisie gov.pl. Żeby skorzystać z tej opcji, konieczne jest jednak posiadanie podpisu zaufanego lub kwalifikowanego.
„Czyste Powietrze" – wniosek online jest, ale nie dla każdego
Do tej pory osoby chcące uzyskać dofinansowanie w ramach „Czystego Powietrza" najczęściej składały wniosek przez Portal Beneficjenta. Wymagało to wypełnienia wniosku online, a następnie wydrukowania go wraz z załącznikami i dostarczenia na papierze do wojewódzkiego oddziału Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Od 10 czerwca 2020 r. pojawiła się możliwość złożenia wniosku w programie „Czyste Powietrze" wyłącznie elektronicznie w serwisie gov.pl. Z tej opcji mogą skorzystać osoby, które mają profil zaufany ePUAP lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Chcąc złożyć wniosek online, należy:
- wejść na www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze,
- kliknąć przycisk „ZŁÓŻ WNIOSEK",
- zalogować się do swojego konta, a jeśli nie mamy konta – założyć je,
- wypełnić wniosek,
- dołączyć wymagane załączniki w formie dokumentów elektronicznych albo skanów,
- podpisać elektronicznie wniosek (podpis zaufany lub kwalifikowany),
- wysłać wniosek wraz z załącznikami.
Po krótkim czasie użytkownik otrzyma email z potwierdzeniem, że wniosek został poprawnie złożony.
Zobacz: Palenie śmieciami oburza Polaków. Donosy w tej kwestii popiera 60 proc. z nas
Nowy sposób składania wniosków powinien znacząco przyspieszyć uzyskiwanie dopłat i zachęcić więcej osób do skorzystania z „Czystego Powietrza". Dla tych, którzy nie mogą lub nie chcą logować się przez gov.pl, wciąż dostępny jest poprzedni sposób – wnioskowanie za pomocą Portalu Beneficjenta.
– Dla tych, którzy nie mają profilu zaufanego, nadal funkcjonuje dotychczasowa ścieżka – informuje NFOŚiGW. – Przy tej opcji należy zalogować się na Portalu Beneficjenta dostępnym na stronie internetowej właściwego wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Należy wypełnić wniosek, który po wydrukowaniu i podpisaniu, wraz z załącznikami, trzeba dostarczyć w wersji papierowej do WFOŚiGW lub gminy.