Spis treści
Symboliczne Instalacje obnażają problemy w architekturze, designie i życiu społecznym
Przed wejściem do gmachu głównego Muzeum Narodowego w Krakowie umieszczono instalację przedstawiającą porzuconą hulajnogę, która symbolizuje przeszkodę dla osób niedowidzących. Wewnątrz galerii można zobaczyć gigantyczny paragon, przedstawiający wydatki osoby z niepełnosprawnością, oraz umywalkę zamontowaną na zbyt dużej wysokości, co stanowi barierę dla osób niskorosłych.
Wystawa obejmuje łącznie 11 obiektów, które symbolizują różnorodne bariery w takich dziedzinach jak architektura, design, komunikacja, system wsparcia, życie zawodowe i relacje międzyludzkie. Każdy z eksponatów jest oznaczony pomarańczowym symbolem i opatrzony historią osoby, która doświadczyła danej przeszkody. Dodatkowo, przy każdym obiekcie znajdują się tabliczki z opisami w alfabecie Braille'a oraz w formie audiodeskrypcji.
– Wpisujemy różnego rodzaju obiekty, które mają nas inspirować do myślenia o dostępności, w galerię stałą sztuki polskiej XX i XXI wieku. Myślę, że dla wielu zwiedzających będzie to bardzo ważne doświadczenie – zobaczenie, że miejsce, w którym się znajdują, jest tak naprawdę pod wieloma względami specjalnie przygotowane i jak najszerzej otwarte dla wszystkich. Ale wciąż są wyzwania, którym powinniśmy sprostać, aby drzwi otwierać jeszcze szerzej – mówił dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie, prof. Andrzej Szczerski, podczas konferencji prasowej.
Wystawę można zwiedzać z przewodnikiem audiodeskrypcyjnym oraz w Polskim Języku Migowym, co dodatkowo podkreśla jej dostępność dla szerokiego grona odbiorców.
Wystawa „Epoka (nie)dostępności", kampania społeczna i jej cele
Wystawa „Epoka (nie)dostępności" jest częścią ogólnopolskiej kampanii społecznej prowadzonej przez fundację Avalon. Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej na temat braku dostępności i wpływu, jaki mają różnorodne bariery na życie codzienne. Inicjatywa ma również przypominać, że dostępność wpływa na jakość życia każdego, niezależnie od wieku i poziomu sprawności.
– Chcemy odesłać bariery do muzeum i paradoksalnie odsyłamy do muzeum, które jest w dużej mierze naprawdę dostępne (...) Dostępność nie jest kosztem, jest inwestycją, jest też przede wszystkim naszą powinnością wobec osób, o których mówimy, że mają szczególne potrzeby – zauważa kierowniczka działu komunikacji i promocji fundacji Avalon.
Ekspozycja będzie dostępna dla zwiedzających do 30 marca 2025 r.
To też może cię zainteresować: Tu zamieszkają medalistki olimpiady Paryż 2024. Co wiemy o osiedlu, w które zainwestował Robert Lewandowski?
Źródło: PAP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Regiodom codziennie. Obserwuj Regiodom!
