Budowa domu – 23 formalności, które załatwisz przez internet. Jakie wnioski złożysz online?

Przemysław Zańko
Przemysław Zańko
E-wnioski ułatwiają załatwianie formalności, ale jeśli ktoś woli złożyć tradycyjny wniosek papierowy, nadal może to zrobić.
E-wnioski ułatwiają załatwianie formalności, ale jeśli ktoś woli złożyć tradycyjny wniosek papierowy, nadal może to zrobić. 123RF.com
Udostępnij:
Wiele formalności związanych z budową czy rozbiórką można dziś załatwić przez internet. By wysłać e-wniosek, wystarczy założyć konto w specjalnym serwisie.

Budowa domu czy jego rozbiórka to dla inwestora konieczność biegania po urzędach. Od 2021 r. wiele formalności można jednak załatwić online. Służy do tego rządowy serwis e-budownictwo.gunb.gov.pl, który pozwala złożyć już 23 e-dokumenty.

Budowa domu łatwiejsza dzięki e-wnioskom. Co załatwisz przez internet?

Pierwszą pulę e-wniosków uruchomiono 1 marca 2021 r. Od tego momentu możliwe stało się składanie przez internet 13 wniosków, zawiadomień i zgłoszeń. Od 1 lipca 2021 r. dodano 10 kolejnych e-wniosków. Wszystkie dokumenty z listy nadal można też składać tradycyjnie, w wersji papierowej, jeśli inwestor sobie tego życzy.

Oto pełna lista wniosków związanych z budową i rozbiórką, które można złożyć za pośrednictwem serwisu e-budownictwo:

  • wniosek o pozwolenie na budowę (ePB-1),
  • wniosek o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagosp. działki lub terenu (PB-6),
  • wniosek o wydanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę (PB-7),
  • wniosek o pozwolenie na budowę tymczasowego budynku (PB-8),
  • wniosek o uproszczoną legalizację (PB-15),
  • zawiadomienie o zakończeniu budowy (PB-16),
  • zawiadomienie o zakończeniu budowy domu jednorodzinnego (PB-16a),
  • wniosek o pozwolenie na użytkowanie (PB-17),
  • wniosek o pozwolenie na użytkowanie - przed zakończeniem budowy (PB-17a),
  • zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych (ePB-12),
  • zgłoszenie robót budowlanych (ePB-2),
  • wniosek o wyłączenie niektórych obowiązków kierownika budowy (ePB-13),
  • wniosek o legalizację (ePB-19),
  • wniosek o wejście na sąsiadujący teren (ePB-14),
  • zgłoszenie rozbiórki (ePB-4),
  • wniosek o pozwolenie na rozbiórkę (ePB-3),
  • wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę (ePB-9),
  • wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych (ePB-10),
  • wniosek o przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia (ePB-11),
  • zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części (ePB-18),
  • wniosek o sporządzenie planu miejscowego lub o zmianę planu miejscowego,
  • oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Dodatkowo od 5 lipca 2021 r. możliwe jest dokonanie przez internet zgłoszenia budowy lub przebudowy domu jednorodzinnego (ePB-2a).

Załatwianie formalności budowlanych przez internet – procedura

Do składania wniosków i innych pism online służy rządowy serwis e-budownictwo.gunb.gov.pl. W serwisie można też znaleźć jasne instrukcje wypełniania wniosków, odpowiedzi na często zadawane pytania oraz najważniejsze informacje takie jak terminy, wymagane załączniki i informacje o opłatach.

Jak wygląda proces składania wniosków przez internet? Należy wykonać następujące kroki:

  1. Użytkownik zakłada konto w serwisie e-budownictwo.gunb.gov.pl, podając adres e-mail lub loguje się przy użyciu profilu zaufanego albo e-dowodu.
  2. Po zalogowaniu się użytkownik wybiera pożądany wniosek i wypełnia go zgodnie z instrukcjami na ekranie (tutaj pełna instrukcja wypełniania).
  3. Po wypełnieniu wniosek można zapisać na dysku (np. w celu wydrukowania) lub wysłać go przez internet po kliknięciu w przycisk „Przejdź na gov.pl”
  4. Po przejściu na gov.pl użytkownik loguje się profilem zaufanym lub e-dowodem.
  5. Użytkownik klika w przycisk „Wyślij pismo”, wybiera z listy odpowiedni urząd i dołącza wymagane załączniki.
  6. Po wykonaniu tych kroków użytkownik podpisuje wniosek profilem zaufanym i wpisuje w odpowiednie okienko kod autoryzacyjny otrzymany SMS-em.
  7. E-wniosek zostaje wysłany, a użytkownik utrzymuje urzędowe potwierdzenie jego złożenia.

Przy składaniu dokumentów online inwestor nie ponosi żadnych kosztów. Wymagane załączniki dołącza się w formie kopii, np. zdjęć czy skanów. Inwestor musi się jednak upewnić, że wszystkie istotne dane są wyraźnie widoczne, a jakość zdjęcia lub skanu pozwala na ich odczytanie. Czas rozpatrywania e-wniosków przez urzędy jest taki sam jak w przypadku wniosków papierowych.

Zobacz: Odbiór domu po zakończeniu budowy. Jakie formalności trzeba załatwić?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Prestiżowe nagrody dla polskich domów

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną RegioDom
Dodaj ogłoszenie