Budowa domu? Te wnioski i oświadczenia złożysz szybko przez Internet. Sprawdź, jakie formalności można załatwić online

Przemysław Zańko-Gulczyński
Przemysław Zańko-Gulczyński
Przed rozpoczęciem budowy należy załatwić różne formalności. Dzięki możliwości składania e-wniosków wieloma z nich można się zająć bez wychodzenia z domu.
Przed rozpoczęciem budowy należy załatwić różne formalności. Dzięki możliwości składania e-wniosków wieloma z nich można się zająć bez wychodzenia z domu. Lucyna Nenow / Polska Press / ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Budowa domu, rozbiórka budynku, legalizacja samowoli budowlanej – wszystkie te przedsięwzięcia wiążą się z załatwianiem wielu formalności. Na szczęście kluczowe dokumenty można przesłać urzędnikom przez Internet, korzystając z wygodnego portalu e-budownictwo prowadzonego przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Sprawdź, jakie sprawy związane z budownictwem załatwisz bez wychodzenia z domu.

Budowa domu łatwiejsza dzięki e-wnioskom. Co załatwisz przez Internet?

Budowa domu czy jego rozbiórka to dla inwestora konieczność załatwiania licznych spraw w urzędach. Od 2021 r. wiele formalności można jednak załatwić szybko i łatwo przez Internet. Służy do tego rządowy serwis e-budownictwo.gunb.gov.pl, umożliwiający składanie e-dokumentów za pośrednictwem platformy e-PUAP.

Pierwszą pulę e-wniosków uruchomiono 1 marca 2021 r. Od tamtej pory co jakiś czas dodawane są kolejne, a dziś na liście znajduje się już ponad 20 e-dokumentów. Każdy z nich nadal można też składać tradycyjnie, w wersji papierowej, jeśli inwestor sobie tego życzy, jednak droga internetowa to ogromne ułatwienie dla budujących.

Sprawdź, czy masz wszystko, czego potrzebujesz

Materiały promocyjne partnera

Oto pełna lista wniosków związanych z budową i rozbiórką, które można złożyć za pośrednictwem serwisu e-budownictwo:

  • wniosek o pozwolenie na budowę (ePB-1),
  • wniosek o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagosp. działki lub terenu (PB-6),
  • wniosek o wydanie decyzji o zmianie pozwolenia na budowę (PB-7),
  • wniosek o pozwolenie na budowę tymczasowego obiektu (PB-8),
  • wniosek o uproszczoną legalizację (PB-15),
  • zawiadomienie o zakończeniu budowy (PB-16),
  • zawiadomienie o zakończeniu budowy domu jednorodzinnego (PB-16a),
  • wniosek o pozwolenie na użytkowanie (PB-17),
  • wniosek o pozwolenie na użytkowanie – przed zakończeniem budowy (PB-17a),
  • zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych (ePB-12),
  • zgłoszenie robót budowlanych (ePB-2),
  • wniosek o wyłączenie niektórych obowiązków kierownika budowy (ePB-13),
  • wniosek o legalizację (ePB-19),
  • wniosek o wejście na sąsiadujący teren (ePB-14),
  • zgłoszenie rozbiórki (ePB-4),
  • wniosek o pozwolenie na rozbiórkę (ePB-3),
  • wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę (ePB-9),
  • wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych (ePB-10),
  • wniosek o przeniesienie praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia (ePB-11),
  • zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu (ePB-18),
  • wniosek o sporządzenie planu miejscowego lub o zmianę planu miejscowego,
  • wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego albo warunków zabudowy,
  • zgłoszenia budowy lub przebudowy domu jednorodzinnego (ePB-2a),
  • zgłoszenie budowy domu jednorodzinnego (PB-2a) do 70 m2,
  • oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Za pośrednictwem serwisu e-budownictwo można również uzupełnić już złożone wnioski, jeśli zostaną w nich wykryte braki.

Jak załatwiać formalności budowlane przez Internet? Oto procedura

Do składania wniosków i innych pism online służy rządowy serwis e-budownictwo.gunb.gov.pl. W serwisie można też znaleźć jasne instrukcje wypełniania wniosków, odpowiedzi na często zadawane pytania oraz najważniejsze informacje takie jak terminy, wymagane załączniki i informacje o opłatach.

Jak wygląda proces składania wniosków przez Internet? Należy wykonać następujące kroki:

  1. Użytkownik zakłada konto w serwisie e-budownictwo.gunb.gov.pl, podając adres e-mail, a jeśli już ma konto, to loguje się przy użyciu profilu zaufanego albo e-dowodu.
  2. Po zalogowaniu się użytkownik wybiera pożądany wniosek i wypełnia go zgodnie z instrukcjami na ekranie (tutaj pełna instrukcja wypełniania).
  3. Po wypełnieniu wniosek można zapisać na dysku (np. w celu wydrukowania) lub wysłać go przez Internet po kliknięciu w przycisk „Przejdź na gov.pl”
  4. Po przejściu na gov.pl użytkownik loguje się profilem zaufanym lub e-dowodem.
  5. Użytkownik klika w przycisk „Wyślij pismo”, wybiera z listy odpowiedni urząd i dołącza wymagane załączniki.
  6. Po wykonaniu tych kroków użytkownik podpisuje wniosek profilem zaufanym i wpisuje w odpowiednie okienko kod autoryzacyjny otrzymany SMS-em.
  7. E-wniosek zostaje wysłany, a użytkownik utrzymuje urzędowe potwierdzenie jego złożenia.

Przy składaniu dokumentów online inwestor nie ponosi żadnych kosztów. Wymagane załączniki dołącza się w formie kopii, np. zdjęć czy skanów. Inwestor musi się jednak upewnić, że wszystkie istotne dane są wyraźnie widoczne, a jakość zdjęcia lub skanu pozwala na ich odczytanie. Czas rozpatrywania e-wniosków przez urzędy jest taki sam jak w przypadku wniosków papierowych.

Dodaj firmę
Logo firmy Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
Warszawa, ul. Krucza 38/42
Autopromocja
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na regiodom.pl RegioDom