Wydłużona gwarancja na urządzenia AGD-RTV: co to jest

Edyta Hanszke
AparatRozszerzona gwarancja to nic innego jak ubezpieczenie w towarzystwie ubezpieczeniowym. Za takie pośrednictwo sklepy otrzymują prowizję, nie dziwi więc, że sprzedawcy są zainteresowani, by nam rozszerzoną gwarancję sprzedać.
AparatRozszerzona gwarancja to nic innego jak ubezpieczenie w towarzystwie ubezpieczeniowym. Za takie pośrednictwo sklepy otrzymują prowizję, nie dziwi więc, że sprzedawcy są zainteresowani, by nam rozszerzoną gwarancję sprzedać. scx.hu
Sprzedawcy oferują ją przy zakupie sprzętu AGD i RTV, ale także drzwi czy samochodów. To zwykle dodatkowe ubezpieczenie, za które trzeba zapłacić. Czy to się opłaca?

Kupowałam aparat fotograficzny. Sprzedawca znanego sieciowego sklepu RTV-AGD usilnie namawiał do skorzystania z wydłużonej do 5 lat gwarancji na to urządzenie - opowiada pani Marta. – Argumenty, które padały mogły nawet odstraszyć klienta.

Sprzedawca wyjaśniał opolance, że producent, mimo iż ma obowiązek udzielenia gwarancji na dwa lata, to robi jakiś szacher macher i kumuluje ją na 12 miesięcy. Poza tym obecnie robiony sprzęt RTV-AGD – jego zdaniem – zwykle psuje się niemal tuż po zakończeniu "zwykłego" okresu gwarancyjnego.

Argumentem przemawiającym "za" wydłużoną gwarancją miało być także to, że producent wymieni sprzęt, nawet jeśli dojdzie do jego mechanicznego uszkodzenia (czyli z winy użytkownika), czego nie obejmuje zwykła 2-letnia gwarancja.

– Namówił mnie, bo kwota nie była wysoka. Jakieś 30 zł, tyle że sam aparat kosztował niecałe 200 zł, więc proporcjonalnie nie była to mała suma – ocenia pani Marta.

Pomożemy ci w podjęciu decyzji: Wybieramy okap kuchenny

Wioletta Batóg, rzeczniczka sieci Media Markt nie potwierdza sugestii sprzedawcy w opisywanym przez nas przypadku, jakoby współczesny sprzęt był sprawny tylko w okresie gwarancyjnym. – Może nasze wrażenie bierze się stąd, iż mamy w domach tych urządzeń dużo więcej niż przed laty i bardziej zaawansowanych technologicznie. Bywa tak, że jeśli zepsuje się jakiś podzespół, to bardziej opłaca się kupić nowe urządzenie niż go wymienić – mówi. 

Na czym polega i co to jest wydłużona gwarancja na sprzęt AGD-RTV

Wydłużenie okresu gwarancji to nic innego, jak dodatkowe ubezpieczenie kupowanych przez nas urządzeń. Może być ono wliczone do kredytu, jeśli sprzęt kupujemy na raty. Klient podpisuje umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym, a sklep jest
jedynie pośrednikiem.

Za owo pośrednictwo sklepy otrzymują prowizję, nie
dziwi więc, że sprzedawcy są zainteresowani, by nam rozszerzoną
gwarancję sprzedać.

W przypadku drobnego sprzętu kosztuje to ok. 30 zł, w przypadku większego ok. 100–150 zł.

– Przedłużenie gwarancji to pewność: darmowych napraw usterek i awarii sprzętu, które wystąpiły po wygaśnięciu gwarancji producenta. Nielimitowanej liczby napraw (jednak koszt jednorazowej naprawy nie może przekroczyć 100% wartości sprzętu). Wymiany towaru na nowy w przypadku braku możliwości jego naprawy – informuje jeden ze sklepów, które oferują takie opcje.

Wybierający opcję przedłużonej gwarancji z ochroną w razie nieszczęśliwego wypadku, zyskują gwarancję darmowej naprawy sprzętu, gdy ulegnie on uszkodzeniu, np. zalaniu czy upadkowi z wysokości.

– Jak zwykle w takich przypadkach należy uważnie czytać umowy, bo nie wszystkie wydłużone gwarancje obejmują opcje zwrotu sprzętu w przypadku zniszczenia – przestrzega rzecznik konsumentów.

Sklepy ze sprzętem elektronicznym i AGD oferują dwa rodzaje gwarancji – zwykłą i rozszerzoną:

  1. Gwarancja zwykła obejmuje te same warunki, które dotyczą gwarancji producenckiej, a więc są to głównie wady materiałowe i produkcyjne.
  2. Gwarancja rozszerzona obejmuje też np. kradzież, włamanie, pożar, zalanie i uszkodzenia mechaniczne.

Maciej Chmielowski z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwraca uwagę na definicje gwarancji, reklamacji oraz dodatkowego ubezpieczenia i prawa konsumenta kupującego taki sprzęt.

– Gwarancję zwykle wystawia producent, najczęściej na 2 lata – mówi Chmielowski. – Bez względu na to prawem konsumenta jest reklamowanie towaru niezgodnego z umową, czyli np. takiego, który zepsuje się w trakcie użytkowania. Mamy na to dwa lata i nie ma to żadnego związku z gwarancją udzieloną przez producenta czy sklep. 

Przedłużona gwarancja, to jak wspomnieliśmy dodatkowe ubezpieczenie, takie samo, jak wykupujemy na życie, auto casco, czy turystyczne podczas wyjazdu.

Na jednym z forów poświęconych elektronice przedstawiający się jako były pracownik dużej sieci sklepów ze sprzętem internauta pisze: – Jest
na to straszne ciśnienie z góry, bo sklep ma z tego czysty zysk. ... Sprzedaż tego produktu jest oczywiście
premiowana.

Czy warto korzystać z takiej wydłużonej gwarancji?

– Oczywiście ważne jest, jaki sprzęt dla nas jest godny przedłużenia gwarancji. Moim zdaniem gwarancję warto przedłużyć na telewizor, lodówkę, pralkę, zmywarkę, i może kuchenkę – podpowiada jeden z internautów.

Rzecznik konsumentów dodaje: – Ale upewnijmy się wcześniej, czy w umowie zapisane są te warunki, którymi kusi nas sprzedawca. Żebyśmy nie czuli się rozczarowani, kiedy po trzech latach okaże się, że np. zalanie aparatu nie kwalifikuje go do wymiany, co obiecywano nam przy sprzedaży.

Maciej Chmielowski z UOKiK przypomina, że jeśli sprzedawca nie wywiązuje się z warunków umowy lub negatywnie rozpatrzy reklamację możemy szukać pomocy u rzeczników konsumentów, którzy mają siedziby w każdym powiecie. 

Chcesz zaoszczędzić na zakupie sprzętu? Przeczytaj: **

Wyposażenie łazienkowe i kuchenne: gdzie go szukać, by kupić najtaniej

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Czy warto kupować dzisiaj mieszkanie?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na regiodom.pl RegioDom