
Usuwanie zbędnego betonu i asfaltu
W silnie zabetonowanych miastach jest za mało odkrytej ziemi, w którą mogłaby wsiąkać woda opadowa czy z roztopów. Żeby poprawić tę sytuację, stosuje się szereg działań. To m.in. usuwanie zbędnych połaci betonu i asfaltu (zamiast nich powstają trawniki czy sadzone są krzewy) oraz stosowanie ażurowych płyt betonowych na parkingach. Funkcjonują także przepisy zmuszające deweloperów, by przy budowie osiedli pozostawiali odpowiednio dużo tzw. powierzchni biologicznie czynnej (pokrytej roślinnością).
Korzyści: w miastach przybywa zieleni, a woda opadowa ma gdzie wsiąkać. Dodatkowo przestrzeń miejska jest lepiej wykorzystywana (np. praktycznie nieużywana połowa szerokiego chodnika zmienia się w cieszący oko trawnik).

Walka mieszkańców o zachowanie terenów zielonych
Zamiast biernie akceptować betonowanie miast, mieszkańcy coraz częściej stawiają opór działaniom władz. To m.in. protesty przeciw wycince drzew, składanie petycji, nagłaśnianie kontrowersyjnych działań w mediach, zgłaszanie proekologicznych projektów do budżetu obywatelskiego oraz oddolne inicjatywy, np. utworzenia skwerku czy uprzątnięcia zagajnika.
Korzyści: mieszkańcom często udaje się storpedować niekorzystne ich zdaniem pomysły władz czy deweloperów i ocalić zieleń. Mieszkańcy zaczynają też czuć się bardziej odpowiedzialni za swoją okolicę i chętniej o nią dbają.

Zielony transport miejski
Od lat 70. miasta w Polsce buduje się przede wszystkim z myślą o wygodzie kierowców samochodów. Dziś jednak na znaczeniu zyskuje transport publiczny. Wiele miast odbudowuje zlikwidowane dekady temu linie tramwajowe oraz inwestuje w ekologiczne autobusy (np. elektryczne, hybrydowe). Pojawiają się też nowinki w rodzaju zielonych torowisk tramwajowych czy wiat przystankowych pokrytych roślinami lub panelami fotowoltaicznymi.
Korzyści: transport publiczny może przewieźć w określonym czasie znacznie więcej pasażerów niż ruch samochodowy, dzięki czemu generowana jest mniejsza ilość zanieczyszczeń. Ten sam efekt daje wymiana taboru na bardziej ekologiczny.