Zgodnie z treścią poprawionej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 1996 nr 132 poz. 622 z późn. zm.) utrzymanie czystości i porządku w gminie należy do jej zadań. Co to oznacza w praktyce? Chodzi o to, że to właśnie gminy są odpowiedzialne między innymi za wywóz odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Ważna jest segregacja śmieci
Rozwiązania wprowadzone nowelą mają przede wszystkim ograniczyć wywóz odpadów w sposób niekontrolowany (np. do lasów). Ponadto gminy powinny ustalić taką wysokość opłat za wywóz śmieci, aby jak najbardziej zmobilizować swoich mieszkańców do ich segregowania.
Gminy muszą zorganizować odbiór odpadów komunalnych między innymi od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Natomiast w kwestii właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują ludzie, a powstają na nich odpady komunalne, to rada gminy może postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych. Właściciele nieruchomości, obowiązani są ponosić opłaty na rzecz gminy, na terenie której dana nieruchomość się znajduje.
Naliczanie opłat za wywóz śmieci
Jako podstawę naliczania opłaty za wywóz śmieci od nieruchomości zamieszkiwanych gmina może przyjąć jedną z opcji:
- liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość;
- ilość zużytej wody;
- powierzchnię lokalu mieszkalnego.
W przypadku gospodarstwa domowego może to być również jedna stawka od całego gospodarstwa domowego.
Opłatę właściwą będzie wynikała z przemnożenia przyjętej podstawy naliczania, czyli np. ilość zużytej wody oraz stawki opłaty ustalonej przez gminę.
Kwestia sposobu naliczania opłat od początku budziła wiele kontrowersji
Dlaczego? Wszystko przez to, że istnieją obawy, że gminy będą pobierały kwotę znacznie przewyższającą rzeczywistą wartość wykonywanej usługi. Przyjęty sposób naliczania oraz wysokość opłaty będzie zależał od uchwały rady gminy. W przypadku niezamieszkałych nieruchomości będzie to iloczyn pojemników z odpadami komunalnymi z danej nieruchomości oraz stawka opłaty za pojemnik o określonej pojemności.
Również rada gminy uchwałą ustala termin, częstotliwość i tryb wnoszenia opłat. Obowiązek ponoszenia opłaty powstaje w przypadku zamieszkałych nieruchomości. Opłata jest za każdy miesiąc, w czasie którego mieszkaniec na danej nieruchomości zamieszkuje. Natomiast w przypadku nieruchomości bez mieszkańców, gdzie jednak powstają odpady komunalne opłata będzie za każdy miesiąc, w którym na powstały odpady komunalne.
Co z gminą, która nie wywiązuje się ze swoich obowiązków
Ustawa reguluje, jakie działania należy pojąć, gdy gmina nie wywiązuje się z ciążących na niej obowiązków. W takiej sytuacji właściciel nieruchomości jest zobowiązany do przekazania odpadów komunalnych, na koszt gminy, podmiotowi odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, z tym że podmiot ten musi być wpisany do rejestru działalności regulowanej, o której mowa w ustawie.
Dodatkowe zadania ciążące na gminie
Do zadań gminy należy również wskazywanie punktów, w których będą prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Nie powinno być już problemu co zrobić ze starą lodówką lub zepsutym telewizorem.
Gmina będzie musiała określić także wymagania wobec osób mających zwierzęta domowe. Zarówno w zakresie bezpieczeństwa, jak i czystości w miejscach publicznych.
Rady gmin obowiązane są uchwalić regulamin, w którym określą obowiązujące zasady. Mają one zapewnić utrzymanie czystości oraz wypełnienie przez gminę nałożonych na nią obowiązków. Gmina może w obciążyć właścicieli nieruchomości dodatkowymi obowiązkami, które będą musieli wykonywać.
Jeżeli właściciel nieruchomości będzie pozbywał się zebranych u siebie odpadów komunalnych w sposób nieodpowiadający przepisom, wtedy wójt/burmistrz/prezydent miasta wyda decyzję nakazującą ich wykonanie. Decyzja taka podlega egzekucji zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Jeśli właściciel nieruchomości nie uiści należnej opłaty, bądź uiści ją w wysokości niższej niż należna, wówczas wójt/burmistrz/prezydent miasta w decyzji określi wysokość zaległości.
Na dzień dzisiejszy niewiele można powiedzieć na temat samego funkcjonowania nowej ustawy śmieciowej. Dodatkowo trzeba zastanowić się, w jaki sposób gminy będą kontrolować, czy podawana przez mieszkańców podstawa naliczania opłaty jest zgodna z rzeczywistością.
Regulamin uchwalony przez gminy powinien być tak sformułowany, aby w przypadku gdy odpady zostaną posegregowane opłata była odpowiednio niższa, bądź aby utrzymać dotychczasowe uprawnienia obowiązujące jeszcze w niektórych gminach, uprawniające mieszkańców do oddawania odpadów komunalnych bez ponoszenia jakichkolwiek opłat o ile są posegregowane.
Dowiedz się, czy: Opłaty za wywóz śmieci wyczyszczą nasze portfele?
